We horen het overal: video wordt steeds belangrijker in marketing. En dat is zeker waar! Of je nu een mooie video laat maken door een professional of je gaat zelf aan de slag, de video’s worden gemaakt om gezien te worden. Vol trots zet je de video online en wacht je op de views. Maar die blijven uit! Hoe kan dit? Grote kans dat je een van onderstaande fouten hebt gemaakt.
1. Geen helder doel
Leuk, zo’n video, maar wat wil je hier eigenlijk mee bereiken? Bedenk eerst eens wat jouw doel is. Waarom maak je de video en wat wil je overbrengen aan de kijkers? Wil je ze inspireren, informeren of misschien aanzetten tot (inter)actie? Kies voor één doel per video. Als je mensen wilt inspireren én overhalen tot actie ga je waarschijnlijk beide niet bereiken. Maak daarom een video per doel, zodat je jouw doelgroep op verschillende punten van de customer journey aanspreekt.
2. “O ja, doelgroep”
Als je het doel hebt bepaald bedenk je voor wie je de video maakt. Wil jij als organisatie jonge IT-professionals aantrekken? Dan mag jouw video best wel flitsend, kort, bondig en met een duidelijke call-to-action zijn. Maar als je in een video uitleg wilt geven over de procedure van een operatie kies je voor een ander tempo, rustige uitleg en ondertiteling.
Denk dus eerst na over je doelgroep. Dit maakt het uiteindelijk ook makkelijker in de targeting in advertentiecampagnes.
3. Verkeerd kanaal
Gaat jouw video draaien op een beursstand, zet je deze op YouTube of wil je adverteren op Instagram Stories? Elk kanaal vraagt om een andere vorm. Video’s op beursstands zijn perfect om mensen te inspireren. Pas hier op met voice overs, aangezien deze video’s vaak zonder geluid worden afgespeeld. Ga hier dus voor een video met mooie beelden, een animatie die voor zichzelf spreekt of voeg een ondertiteling toe.
Waar het een paar jaar geleden nog ‘hoe korter hoe beter’ was zien we nu de trend dat mensen langer naar video’s kijken. Een video mag daarom best 3 of 4 minuten duren. Vooral op YouTube is deze trend voelbaar. Veel vloggers weten hun kijkers makkelijk 20 minuten vast te houden en ook andere video’s worden weer langer bekeken. Dus vergeet MAND! voor video’s op YouTube en neem de tijd om je verhaal goed over te brengen.
Waar vertical video een paar jaar geleden nog een schande was wordt dit met de komst van Instagram Stories en IGTV steeds populairder. Hier is het een absolute must om staande video’s te gebruiken om de kijker echt mee te nemen in je verhaal. Recycle geen video’s van andere kanalen, maar produceer echt voor Instagram. Wanneer je een horizontale video in Stories of IGTV gebruikt voelt dit wat makkelijk en lui. Zorg dus dat je bewust materiaal produceert.
4. “Niet getriggerd, ik scroll door”
Je bent niet de enige die iets met video doet, dus er is voor de kijker zeeën van aanbod. Scroll zelf maar eens door je tijdlijn en je zult zien dat één op de drie berichten een video (gif) bevat. Daarnaast is het algoritme van Facebook (en dus Instagram) er op gebouwd dat berichten met video voorrang krijgen op berichten met links en stilstaand beeld. Dit alles zorgt dat je moet opvallen en dat moet snel gebeuren, want voor je het weet is je kijker al weer doorgescrold. Dan heb je die mooie video helemaal voor niks gemaakt!
Grafische intro’s voor je video zijn verleidelijk. Maar je kunt beter starten met een beeld dat de kijkers nieuwsgierig maakt en ze vasthoudt. Intro’s zijn een mooie toevoeging, maar zolang je video niet in een bioscoop draait hebben mensen niet het geduld een intro te kijken. Na 2-3 seconden zijn ze doorgescrold. Wil je toch een grafische intro toevoegen aan je video, plaats deze dan na je openingsshot.
Kijkers triggeren kun je ook met een goede videotitel. Daarnaast is ondertiteling bij video’s op social echt een must. Deze worden vaak zonder geluid bekeken en om je boodschap toch goed over te brengen kun je deze het beste versterken met ondertiteling.
Herken je een van de bovenstaande fouten? Mooi, dan weet je nu hoe ze op te lossen. Denk je meer ‘phoe wat een werk!’ Neem dan eens contact met ons op. Wij denken graag met je mee om de beste video’s te maken én weg te zetten op social media.