Influencer marketing, voor veel bedrijven nog een onbekend en daarom eng terrein. Toch geldt ook hiervoor, al doende leert men! Met ons stappenplan kan jij je ook begeven op dit terrein.
Stap 1. Bepaal je doel
Stel jezelf de vraag; wat wil je bereiken? Wil je voornamelijk naamsbekendheid genereren, meer websitebezoekers of bijvoorbeeld een nieuw product lanceren? Wat wordt je boodschap, wie wil je bereiken en heel belangrijk, welk kanaal ga je hiervoor inzetten?
Om het beste kanaal voor jouw doelgroep en doel te kiezen kun je gebruik maken van onderstaand overzicht van Frankwatching.
Stap 2. Kwaliteit boven kwantiteit
Veel mensen denken dat je moet samenwerken met influencers die heel veel volgers hebben. Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat dit dan ook relevante volgers zijn voor jou. Kies daarom voor een influencer met kwalitatieve volgers die in je doelgroep vallen. Een tip hierbij is dat je moet focussen op engagement en niet op het aantal volgers. De engagement rate is de verhouding van het aantal likes en reacties ten opzichte van het aantal volgers. De engagement rate reken je als volgt uit: likes + reacties / aantal volgers x 100. Hoe hoger, hoe beter!
Stap 3. Kosten
Ook de kosten zijn natuurlijk belangrijk. Waar moet je ongeveer rekening mee houden? Dat hangt natuurlijk van verschillende dingen af. Bijvoorbeeld hoeveel invloed heeft deze influencer en wat verwacht je van ze? Als stelregel kun je de volgende bedragen gebruiken:
- 10.000 volgers = €100,- per post
- 25.000 volgers = €250,- per post
- 50.000 volgers = €500,- per post
- 100.000 volgers = €1.000,- per post
Om deze reden is het soms ook gunstig om te beginnen met micro influencers. Dit zijn influencers met relatief weinig volgers, denk aan tussen de 3.000 en 8.000, met een hoge engagement rate. Ze bereiken dan wel minder mensen maar de mensen die ze bereiken hebben vaak wel een band opgebouwd met deze persoon en nemen dus eerder iets van deze persoon aan. Om deze reden kun je dan soms met barter deals werken. Je geeft bijvoorbeeld het product of de dienst aan hen in ruil voor een bericht.
Stap 4. Een briefing en overeenkomst
Zorg ervoor dat het voor beide partijen duidelijk is wat er verwacht wordt. Probeer de influencer kort en bondig te briefen en geef ze de ruimte om hun eigen creativiteit te gebruiken. Daarnaast is het aan te raden om het een en ander op papier te zetten waar beide partijen op terug kunnen vallen. Bijvoorbeeld dat de content niet verwijderd mag worden na de samenwerking. Download hier een checklist die je kunt gebruiken voor jouw overeenkomst.
Stap 5. Meten is weten
Natuurlijk wil je wel weten wat de campagne heeft opgeleverd. Dit kun je op verschillende manieren doen en is afhankelijk van je doelstelling.
- Een pixel bij een blogpost
Dit is een stukje code die je ergens op de website plaats. Dit is niet zichtbaar, maar werkt op de achtergrond. Hierdoor zie je hoeveel bereik de post heeft opgeleverd. - Een unieke kortingscode
Hiermee kun je precies zien hoeveel mensen een aankoop hebben gedaan door middel van die code. Doordat je per influencer een unieke code hebt zie je precies welke influencer voor de meeste verkopen zorgt. - Een traceerbare link
Deze maak je bijvoorbeeld met bitly en deze link kunnen influencers dan gebruiken in hun bio of in hun post. Zo kun je achterhalen hoeveel mensen er via deze link op jouw website zijn gekomen. - De engagement rate
Hoe hoog is de engagement rate op de berichten die over jouw bedrijf gaan? Dat zegt natuurlijk veel over de mate waarin jouw bedrijf aanslaat bij de doelgroep. Alles boven de 5% is hoog!
Op basis hiervan kun je evalueren of deze campagne het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Dat is, zoals bij elke campagne, heel belangrijk. Met deze gegevens kun je jouw campagne finetunen want, zoals ik al zei, al doende leert men!
Stap 6. Neem ook je eigen social media serieus
Het is natuurlijk ook van belang om je eigen social media kanalen serieus te nemen. Je wordt daardoor geloofwaardiger bij de influencers waarmee je wil samenwerken, maar ook door de mensen die via de influencer bij jou terechtkomen!
Met dit stappenplan kan jij aan de slag met influencer marketing! Heb je nog vragen of wil je hier eens over sparren? Neem dan contact met ons op! En vergeet natuurlijk niet de checklist te downloaden om te starten!