Bestaat de ideale kandidaat eigenlijk nog wel?

Bestaat de ideale kandidaat eigenlijk nog wel?

Communiteers > Blog > Blog > Bestaat de ideale kandidaat eigenlijk nog wel?

In de allereerste aflevering van Communiteers de Podcast ging Bas in gesprek met Djura, recruitment marketeer. Ze combineert een achtergrond in marketing met ervaring als recruiter en helpt organisaties met slimme campagnes en arbeidsmarktcommunicatie.

Het mooiste? Ze werkt volledig remote, vaak vanaf een tropische bestemming. Want of ze nou in Nederland of in Costa Rica zit: talent verleiden, dat kan overal.

In deze aflevering bespreken Bas en Djura dé vraag die veel werkgevers wakker houdt: bestaat de ideale kandidaat eigenlijk nog wel? En zo ja, hoe bereik je die dan nog in deze krappe arbeidsmarkt?

“Ja, ze zijn er nog. Maar je moet ze wel anders benaderen.”

Djura is er duidelijk over: de ideale kandidaat bestaat nog steeds. Alleen… ze liggen niet meer voor het oprapen. Waar je vroeger een vacature plaatste en vanzelf reacties kreeg, vraagt het nu om een andere aanpak. De arbeidsmarkt is veranderd. De kandidaten ook. En dus moet je je manier van werven aanpassen.

“Als je blijft vissen met dezelfde hengel, terwijl alle vissen ergens anders zwemmen, dan vang je niks.”

Laat het schaap met vijf poten los

Een van de grootste valkuilen die Djura ziet? Werkgevers die nog steeds vasthouden aan een waslijst aan eisen. Terwijl veel van die eisen helemaal niet per se nodig zijn om iemand succesvol te laten zijn in de functie.

Tip van Djura: Kijk breder dan alleen ervaring en diploma’s. Kijk naar vaardigheden. En wat je mensen kunt aanleren. Daarmee vergroot je de vijver én je kans op een match.

Post & Pray werkt niet meer

De tijd dat je met een vacature op je website voldoende bereik had, is voorbij. Zeker omdat het overgrote deel van de werkenden niet actief op zoek is naar een nieuwe baan. Djura: “Die mensen bereik je niet met jobboards, maar met content en campagnes op de plekken waar ze wél zitten: social media.”

Social media: van onbekend naar warm

Een vacature als advertentie op Facebook? Prima begin. Maar het werkt pas echt als je het stap voor stap opbouwt. Start met arbeidsmarktcommunicatie. Laat zien wie je bent, wat je te bieden hebt, en waarom mensen graag bij jou werken.

“De kracht zit in herhaling. Eerst naamsbekendheid opbouwen, dan pas die vacature erin gooien.”

Verleiden in plaats van verwachten

Een baan wisselen is een ‘life event’. Dat doe je niet zomaar. Daarom is verleiding belangrijker dan ooit. En dan hebben we het niet over loze kreten als “een fijne werksfeer”, maar over echte verhalen. Wat betekent een goede werk-privébalans bij jullie dan precies? Laat het zien. Maak het tastbaar.

Verlaag de drempel

Een andere slimme tip uit het gesprek: maak reageren zo makkelijk mogelijk. Laat kandidaten niet meteen een heel sollicitatieformulier invullen. Begin gewoon met een WhatsAppje, een vraag of een kennismaking. Het draait om het eerste contactmoment.

Samengevat:

  • De ideale kandidaat bestaat nog steeds;

  • Maar die bereik je niet met oude methodes;

  • Verleid ze stap voor stap met sterke arbeidsmarktcommunicatie;

  • Maak de drempel om te reageren zo laag mogelijk;

  • En vergeet niet: wie het beste weet te verleiden, wint;

🎧 Benieuwd naar het hele gesprek? Luister de aflevering op Spotify , Apple podcast of bekijk ‘m op YouTube.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

06 29 07 53 79​
KvK: 87719592
Bank: NL48 RABO 0159 9860 44
Cacaokade 3, Helmond​
info@communiteers.nl

Copyright © 2023 Communiteers.
Alle rechten voorbehouden.