Als je op Facebook adverteert, ben je ze vast al tegengekomen. De speciale advertentie categorieën van Facebook. Het zijn er 4:
✅ Leningen
✅ Werkgelegenheid
✅ Huisvesting
✅ Maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek
Op het moment dat je gaat adverteren om personeel te werven of je adverteert voor een makelaar of een politieke partij, dien je 1 van deze categorieën te selecteren. Als je dat niet doet, dan wordt je advertentie waarschijnlijk afgekeurd. Na een aantal afwijzingen, kan je account geblokkeerd worden en dat wil je absoluut voorkomen! 😱
Maar waarom heeft Facebook deze categorieën in het het leven geroepen? De gedachte hierachter is om discriminatie en uitsluiting tegen te gaan. Een mooie gedachte natuurlijk, maar wel een beetje een pain in the ass voor adverteerders. Want dat betekent ook dat een heleboel targetingopties niet meer beschikbaar zijn. Je kan bijvoorbeeld geen leeftijd meer selecteren als je een vacaturecampagne wilt inzetten. Ook hobby’s en interesses zijn er veelal uitgefilterd. Je persona’s van de ideale doelgroep (als je daarmee werkt) kunnen dus de prullenbak in. Het gevolg is dat je doelgroep vrij groot blijft en dat er dus ook mensen zijn die je advertentie te zien krijgen die helemaal niet geïnteresseerd zijn in wat jij aanbiedt.
Als je advertenties gaat inzetten voor politieke partijen of over maatschappelijke kwesties, dan moet je een disclaimer aanmaken in Facebook met de naam en entiteit die voor de advertenties heeft betaald. Hier zit ook een verificatieproces aan vast dat je eenmalig moet doorlopen. De stappen die je hiervoor moet doorlopen, staan in onze vorige blog. Heeft het dan nog wel nut om te adverteren via Facebook en Instagram? Jazeker!
Je doelgroep is er nog steeds, je moet hem alleen op een andere manier weten te bereiken en te triggeren.
Een paar tips:
- Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk binnen de mogelijkheden en sla hem dan op. Je hoeft hem dan niet steeds opnieuw aan te maken.
- Facebook geeft zelf suggesties, kijk daar ook naar.
- Denk goed na over de doelstelling die je kiest. Ga je voor bereik, verkeer of toch conversie? Misschien merk je dat het bereik minder is, dan is verkeer wellicht een betere optie. Je zult dit moeten gaan testen.
Verder wordt het belangrijker om je boodschap in de advertentietekst en/of het beeldmateriaal nog beter naar voren te laten komen. Je mag bijvoorbeeld in een vacaturetekst best schrijven: “wij zoeken een junior … of iemand met veel ervaring”. Zolang je maar wegblijft van persoonlijke kenmerken. Zet vooral ook in op (ondertitelde) video’s of een animatie. Die trekken eerder de aandacht dan stilstaand beeld.
Voorheen keurde Facebook foto’s met teveel tekst af, dat hebben ze nu losgelaten. Er mag dus best tekst in je afbeelding staan, maar hou het overzichtelijk en maak het niet te schreeuwerig.
Nog een tip: probeer eens een leadadvertentie of een advertentie met WhatsApp als call to action! Het voordeel van leadadvertenties is, dat de drempel om gegevens achter te laten nog lager wordt. Datzelfde geldt voor een advertentie met een WhatsApp knop. Koppel jouw WhatsApp for Business aan Facebook en sollicitanten of potentiële kopers kunnen heel makkelijk een appje sturen.
We zien dat Facebook nog steeds de functionaliteiten voor de speciale advertentie categorieën aan het verbeteren is. Zodra er weer nieuwe updates zijn, hoor je het van ons!