Zet jij vaker advertenties in over gevoelige of maatschappelijke kwesties, zoals duurzaamheid, politiek of racisme? Dan zul je merken dat je advertenties misschien vaker worden afgekeurd. Dit komt doordat Facebook erg voorzichtig is met dergelijke advertenties, omdat zij transparantie willen waarborgen en geen onwaarheden willen verspreiden.
Voldoen jouw advertenties aan de richtlijnen van het platform? Dan doe je er goed aan om het verificatieproces van Facebook te doorlopen, zodat Facebook weet met wie ze te maken hebben. Dit proces bestaat uit drie onderdelen: tweestapsverificatie, je identiteit bevestigen en vervolgens een disclaimer toevoegen aan je advertenties.
Om de verificatie uit te kunnen voeren, moet je paginabeheerder of adverteerder van de pagina zijn waarop je advertenties wil uitvoeren. Een pagina heeft minstens één paginabeheerder nodig met bevestigde identiteit. Check dit dus eerst voordat je de verificatie gaat doen en vraag waar nodig toestemming tot paginabeheer.
Tweestapsverificatie
Voor je je identiteit bevestigt, zorg je ervoor dat je tweestapsverificatie aanstaat. Hiermee help je je Facebook-account te beschermen. Het enige wat hiermee verandert, is dat je een speciale aanmeldcode in moet voeren wanneer iemand via een onbekend apparaat of browser inlogt. Tweestapsverificatie inschakelen:
- Ga via je instellingen naar ‘Beveiliging en aanmelden’
- Scrol omlaag naar ‘Tweestapsverificatie’ en klik op ‘Bewerken’
- Kies de gewenste beveiligingsmethode en volg de stappen.
Je identiteit bevestigen
- Ga naar www.facebook.com/id
- Klik op ‘Identiteitsbevestiging starten’ en selecteer ‘Advertenties over maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek uitvoeren’.
- Selecteer het goede land en klik op ‘Aan de slag’
- In het gedeelte ‘Je account beveiligen met tweestapsverificatie’ klik je op ‘Volgende’
- Kies een beveiligingsmethode en volg de stappen.
- In het gedeelte ‘Je bevestigingscode invoeren’ klik je op ‘Volgende’
- Kies de juiste instellingen en klik op ‘Volgende’
- Selecteer het type identiteitsbewijs. Ga voor een JPG- of PNG-bestand van maximaal 20 MB.
- Klik op ‘Voltooi’ en je identiteit wordt gecontroleerd. Het kan zijn dat je nu even een paar dagen moet wachten.
Last but not least!
Het aanmaken van een disclaimer. Dit doe je als volgt:
- Ga naar je pagina-instellingen (dus niet van je persoonlijke profiel).
- Klik in het linkermenu op ‘Advertenties over een politiek of aan verkiezingen gerelateerd onderwerp’. ➡️ Let op: dit blog is geschreven in 2021 en inmiddels moet je in de instellingen van je pagina eerst klikken op ‘Nieuwe pagina-ervaring’ voordat je door kan gaan met het maken van een disclaimer.
- Klik onder ‘Disclaimers maken’ op de button ‘Een disclaimer maken’ en volg de stappen in de pop-up.
- Bij het onderdeel ‘Kies een verificatieoptie’ kies je bij voorkeur de optie ‘Paginanaam’, maar met de andere twee opties lukt het ook.
- In het venster ‘Gegevens van organisatie’ geef je de benodigde informatie op. Let er hierbij op dat je e-mailadres hetzelfde domein moet hebben als je website.
- In het venster ‘E-mailadres bevestigen’ voeg je de website-URL en het e-mailadres van je organisatie toe.
- Je krijgt nu een bevestigingsmail op het gebruikte e-mailadres. Krijg je deze bevestigingsmail niet? Klik dan hier.
- Voeg het telefoonnummer van je organisatie in in het venster ‘Telefoonnummer bevestigen’. Dit kan ook gewoon je 06-nummer zijn. Deze wordt alleen gebruikt om te bellen met een bevestigingscode. Ben je niet gebeld? Klik dan hier.
- Voer de beveiligingscode in, controleer alle ingevoerde informatie en klik op ‘Verzenden’.
- Als laatste koppel je de gemaakte disclaimer nog aan je advertentieaccount. Dat doe je op dezelfde pagina als waar je de disclaimer hebt gemaakt (‘Advertenties over een politiek of aan verkiezingen gerelateerd onderwerp’), onder ‘Je disclaimers beheren’.
Binnen 24 uur wordt jouw disclaimer beoordeeld. Deze kun je na goedkeuring dus telkens gebruiken bij je advertenties over maatschappelijke kwesties! Ook bij twijfel over of je de disclaimer eraan moet hangen, adviseren wij om het gewoon te doen. De ervaring voor de gebruiker met je advertentie is niet veel anders, ze zien alleen de disclaimer-button onder in de advertentie staan. Waar je deze aanzet? In het campagne-niveau van je campagne kun je hem aanvinken bij ‘Speciale advertentie categorieën’. Heb je hier vragen over of lukt er iets niet helemaal? Neem contact met ons op, dan kijken we mee!