Wil jij ook dat jouw website makkelijker te vinden is in Google? In deze blog gaan we dieper in op het onderwerp zoekwoordenoptimalisatie en geven we je een stappenplan waarmee jij zelf aan de slag kunt met het optimaliseren van je website. SEO (search engine optimization) draait namelijk om het behalen van die felbegeerde bovenste plekken in Google’s zoekresultaten. Ook kun je luisteren naar De Communiteers Podcast, waarin online marketing specialist Mohamed Bahlaoui je alles vertelt over wat een ondernemer moet weten over SEO. Lees dus snel verder of luister naar de podcast en ontdek op welke manieren jij als ondernemer het beste kan profiteren van de inzet van zoekwoordenoptimalisatie voor jouw website.
Wat is SEO?
Met Search Engine Optimization kun je op een organische manier de rangschikking in de Google zoekresultaten beïnvloeden. Door het gebruik van de juiste termen en zoekwoorden op je website, wordt jouw website uiteindelijk hoger weergegeven in de Google zoekresultaten. Dit gaat dus niet over de drie hoogste resultaten in Google, dat zijn namelijk betaalde advertenties, maar over de resultaten die daaronder staan weergeven. Deze behoren tot het organische gedeelte van de Google zoekresultaten, waarin websites organisch, dus gratis, worden vermeld. Je hoort het goed, SEO is gratis. Je hoeft Google niks te betalen om hoger in de organische zoekresultaten te komen. Wel moet je weten op welke manier je het algoritme van Google kunt beïnvloeden.
Waar kijkt Google naar?
Google bepaalt met behulp van een soort web spider, die als het ware door de pagina’s van jouw website heen kruipt (ook wel crawling genoemd), of jouw website voldoet aan bepaalde eisen en geeft hier ook meteen een weging aan. Google kijkt uiteraard naar de techniek van je website. Klopt alles technisch, laden pagina’s snel genoeg, werken de pagina-omleidingen, de interne links naar andere pagina’s en zitten er bijvoorbeeld geen verstopte errors? Ook is het van belang dat er relevante content op je website staat. Dus niet zomaar een paar afbeeldingen er op gooien en twintig keer een relevante zoekterm achter elkaar op een pagina typen, want daar trapt Google niet in. De Google spider bepaalt namelijk ook hoe creatief je content is! Als laatste telt het stukje autoriteit ook mee. Hoeveel verkeer gaat er naar je website, wordt er veel gereageerd (reacties op blogpagina’s bijvoorbeeld), hoe lang duren de gemiddelde sessies? Ja, populariteit blijft toch belangrijk.
Zo begin je met het optimaliseren van je website
Start met het in orde maken van de techniek achter jouw website. Kies vervolgens de juiste zoekwoorden in relatie tot je content. Dit kun je doen door middel van een zoekwoordenonderzoek. Schiet ook mooie beelden die passen bij jouw product of dienst, of huur hier iemand voor in. Daarnaast kun je ook interessante blogs schrijven waarin je de termen verwerkt waarop veel gezocht wordt door jouw doelgroep. Wanneer de content op de website in orde is en je deze zowel uniek als relevant kunt noemen, ga je werken aan je bereik en bekendheid. Bijvoorbeeld door linkplaatsing bij andere websites. Hoe meer andere websites en bronnen naar jouw website doorlinken, bijvoorbeeld in blogs of aanbevelingen, hoe hoger je autoriteit. Denk bij bereik en bekendheid genereren ook aan aanwezigheid op social media en vanuit daar doorlinken naar de website.
Techniek
De techniek op orde krijgen is de basis voor je optimalisatieproces. Google beoordeelt de techniek van een website namelijk aan de hand van verschillende elementen. Als eerste kijkt Google naar de structuur. Op welke manier zijn URL’s ingedeeld en hoe verloopt de navigatie? Google kijkt ook naar de indexeerbaarheid: zijn alle pagina’s goed te vinden en te lezen? Daarnaast is het ook van belang dat de website mobielvriendelijk is. De verhoudingen moeten blijven kloppen en afbeeldingen mogen niet te lang inladen wanneer je met een mobiel of tablet naar de website toe gaat. Google beoordeelt dus ook op snelheid. Als laatste wordt er gekeken naar de manier van gegevensverwerking en de algemene veiligheid van de website. Een super handige tool van Google zelf die je hierbij kunt gebruiken is Google Search Console. Dit is een gratis webservice van Google waarmee je jouw website kunt monitoren. Hierop kun je zien hoe je website presteert in de ogen van Google en waar dus verbeterpunten liggen.
Contentcreatie aan de hand van een zoekwoordenonderzoek
Door middel van een zoekwoordenonderzoek probeer je vast te stellen welke zoekwoorden en content met betrekking tot je website en bedrijf relevant is voor je doelgroep. Bekijk op product- en dienstniveau wat relevant is. Kijk naar synoniemen en gerelateerde onderwerpen omtrent je product of dienst en zelfs in je sector. Deze kunnen allemaal van waarde zijn voor je website. Wanneer je dit allemaal op een rijtje hebt, kun je gerichter content creëren voor je bedrijf of merk.
Hoe kom je aan relevante zoekwoorden?
Je kunt op twee manieren te werk gaan om de juiste zoekwoorden te ontdekken. De meest gebruikelijke manier om dit onderzoek uit te voeren is met behulp van de Google zoekwoordplanner binnen Google Ads. Deze tool geeft inzicht in gerelateerde zoekwoorden, synoniemen en zoekvolumes. Daarnaast kun je ook slim gebruik maken van de Google zoekbalk. Begin met het typen van bepaalde zoekwoorden die met jouw product of dienst te maken hebben en kijk naar de suggesties die Google daaronder genereert. Dit zijn namelijk populaire zoekwoordcombinaties! Op deze twee manieren kan je dus inzicht verkrijgen in het zoekgedrag van je doelgroep.
Op basis van een zoekwoordenonderzoek creëer je nieuwe content of optimaliseer je bestaande content. Dit kun je zelfs op paginaniveau uitvoeren, dus niet alleen voor artikelen en/of blogs. Google kijkt hier ook weer naar bepaalde elementen. Het streven is minstens 300 woorden per pagina. Onthoud dat het van belang is om relevante content te schrijven voor je doelgroep en niet alleen voor Google. Je schrijft dus eerst voor je doelgroep en zet als het ware daarna je SEO-bril pas op om de tekst ook op technische elementen te optimaliseren.
Autoriteit met linkbuilding
Om de online populariteit van je product of dienst te vergroten, is het belangrijk om te werken aan linkbuilding. Google meet autoriteit aan de hand van het aantal linkverwijzingen via andere websites, maar neemt daarbij ook kwaliteit boven kwantiteit in acht. Google kijkt dus ook naar wat voor type sites er naar jouw website verwijzen. Hoe zit het bijvoorbeeld met hun autoriteit? En is hun doelgroep een relevante voor jou?
Het belangrijkste element van linkbuilding is netwerken. Kijk naar je zakelijke relaties als partners, leveranciers en klanten die toegang hebben tot een website en die je kan benaderen. Dit kan met een artikel, blog of een gewone linkplaatsing. Buiten je netwerk om wil je natuurlijk ook dat jouw unieke content wordt opgepikt door anderen en er naar jouw website wordt doorgelinkt. Je kunt dus websites en relaties zelf benaderen of door middel van je eigen content links bij andere websites aantrekken, dit heet linkbaiting. Het tweede is natuurlijk een zeer gewenst scenario. Je krijgt meer links die naar je website toe leiden, zonder dat je erom hebt gevraagd. In de meeste gevallen is de eerste stap toch echt netwerken en naarmate de naamsbekendheid van je product of dienst toeneemt, zal je website vanzelf ook vaker worden opgemerkt door anderen.
Hoe zit het met links op sociale media?
Sociale media kanalen hebben hun eigen algoritmen. Denk hierbij aan de Facebook of LinkedIn about pagina van je bedrijf. Deze wordt geïndexeerd door het platform zelf. Ook op Youtube is dit het geval. De omschrijving en tags onder een video worden door Youtube gelezen en meegenomen in het zoekalgoritme. Dit zijn weer andere algoritmen dan die van invloed zijn op de rangschikking van websites in google zoekresultaten. Kortom: berichten met links op sociale kanalen zorgen niet direct voor een betere vindbaarheid. Sociale media links beïnvloeden de rangschikking niet, maar het wordt wel aangeraden om actief te zijn op deze sociale kanalen als bedrijf. De positieve effecten hiervan zijn namelijk klantbinding en naamsbekendheid.
Wat moet je niet doen?
Klakkeloos de content of webpagina’s van concurrenten overnemen. Daarmee creëer je dubbele content in de ogen van Google, wat weer nadelige effecten kan hebben op de autoriteit van jouw website. Natuurlijk kun je inspiratie opdoen bij anderen, maar blijf altijd authentiek.
Aan de slag!
Even alles op een rijtje. Techniek en content zijn de eerste zaken waar je mee aan de slag gaat. Techniek is het fundament, de basis voor een goed functionerende website. Wanneer de techniek op orde is, verschuift de prioriteit naar content. Daarvoor voer je natuurlijk eerst een zoekwoordenonderzoek uit, met als doel unieke content te creëren die tegelijkertijd relevant is voor de doelgroep. De laatste stap is werken aan je autoriteit en het vergroten van je online populariteit, bijvoorbeeld door middel van linkbuilding. Wanneer je deze stappen volgt, ga je gericht te werk met het optimaliseren van je website en zal je website vanzelf steeds een stukje hoger klimmen in de zoekresultaten.
Wil je zelf aan de slag gaan met het optimaliseren van je website en kunnen wij daar bij helpen? Neem dan contact op met Joris (joris@communiteers.nl). In samenwerking met SEO en SEA specialist Mohamed Bahlaoui van MB-Online, helpen wij van Communiteers jou graag naar de top van Google!
Door Joris Knoops