Laten we beginnen bij het begin: wat is gamification? Iedereen weet inmiddels wel wat gamen is. Candy Crush op de telefoon, FIFA op de Playstation, of Formule 1 racen op de Xbox. Maar goed, dat is de betekenis van gamen. Met gamification bedoelen we het toepassen van elementen uit de gaming wereld binnen andere werelden. Neem bijvoorbeeld de marketing: er zijn tal van toepassingen die het mogelijk maken om via games bijvoorbeeld data te verzamelen.
Gamification, hmm….
Het klinkt natuurlijk heel goed: mensen op een leuke manier overhalen om gegevens achter te laten. Dat is het ook! Maar blijkbaar ligt het toch wat moeilijker dan dat: het is namelijk nog steeds geen breed geaccepteerd marketingmiddel. Hoe dat kan? Daar hebben wij ook geen antwoord op, maar we kunnen wel een beetje helpen bij het vergemakkelijken ervan.
Een heel goed voorbeeld van offline gamification is The Fun Theory van Volkswagen. Ze knutselden een ‘piano staircase’ in elkaar naast een roltrap. Toen de trap nog een gewone trap was, nam natuurlijk iedereen de roltrap. Eenmaal omgetoverd tot piano, namen veel meer mensen de trap. Het doel van Volkswagen was om bij te dragen aan de algemene gezondheid op een leuke manier: The Fun Theory!
Oke, offline… Hoe zit het met online?
Maar hoe pas je dat online toe? En wellicht nog belangrijker: wat heb je eraan? Het antwoord op die tweede vraag is makkelijk: het is een leuke manier om leads te verzamelen. En we weten allemaal dat de salesafdeling daar blij van wordt.
Naast het verzamelen van leads is het natuurlijk ook een vorm van engagement. Daarmee komt de inzetbaarheid grofweg dus neer op 2 doelen: engagement en leads. Het is dus ook belangrijk dat je rekening houdt met het doel als je hiermee aan de slag gaat. Daarnaast moet je natuurlijk ook je doelgroep in de gaten houden: een jongere doelgroep is natuurlijk gevoeliger hiervoor dan 65+ers.
We hebben een mooie, gemakkelijke tool gevonden die je kan helpen met het toepassen van gamification in je online campagnes: Leadfamly. Dit platform stelt je in staat om eenvoudige games te maken, geheel in je eigen huisstijl. Je kunt incentives invoegen (wat dan wellicht weer bijdraagt aan je customer loyalty programma) en social shares bevorderen. Het grootste voordeel van dit platform? Je hoeft er geen programmeur voor te zijn.
Nu heb je de game, maar nog geen campagne…
De campagne kun je hier omheen bouwen. Je game staat namelijk in een responsive online omgeving waar je naartoe kunt linken met bijvoorbeeld ads, maar ook met mailings. Het wordt helemaal leuk als je het integreert in je marketing automation omgeving, maar dat is een ander verhaal!
Wil je meer weten over gamification, campagnes of simpelweg over het toepassen van social media? Wij staan voor je klaar! Neem contact met ons op, dan voorzien wij je van praktisch advies waarmee je meteen stappen kunt zetten.