We zitten alweer een paar weken in 2020. Hoog tijd dat we eens vooruitblikken naar de content trends voor dit jaar! Waarom is het belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn? Je kan je content gedurende het jaar hierop aanpassen zodat je nóg meer uit je social media kanalen haalt. Dit zijn de drie content trends voor 2020!
Trend 1 – Kwaliteit van je content, de lat ligt hoog
Dit speelt al een aantal jaren, maar voor 2020 zien we dat dit nog belangrijk wordt. De lat voor de kwaliteit voor content ligt hoger en hoger. Online wordt men om de oren gespamd door matige content. Een eis is dus om hier bovenuit te springen. De kwaliteit van je content moet daarom omhoog. Bovendien is het verhogen van de kwaliteit van je content niet alleen goed voor de online onderscheiding van je merk. Facebook en Google stellen hier steeds striktere eisen in en belonen goede content met meer publiciteit.
En concreet – hoe doe je dit? Het is een cliché antwoord, maar zorg dat je content aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Daarnaast spelen het bouwen aan je betrouwbaarheid en autoriteit ook een belangrijke rol. Dus maak je een blog, whitepaper, podcast, video of berichtje op social media? Stel hoge eisen aan de marketinginstrumenten die je maakt.
Trend 2 – Content gedreven door data
Ook als contentmarketeer kun je niet meer om data heen. Je kunt geen content meer maken op een onderbuikgevoel of vanuit de visie van het bedrijf zelf. Deze content zal niet aanslaan en heeft wel de nodige inspanning gekost, wat natuurlijk jammer is. Je zult onderzoek
moeten doen naar wat de behoeftes van je doelgroep zijn, wat we zojuist in de vorige trend zeiden. Data kan hier meer inzicht in geven. Er ligt genoeg data voor het oprapen. Denk bij data aan bijvoorbeeld statistieken van berichten (welke berichten presteren goed en welke minder) en de verdeling van je doelgroep (zoals geografische verdeling of interesses). De verschillende kanalen geven je in de analytics omgeving al een hele goede basis aan data. Hiermee kun je dan je content op aanpassen.
Trend 3 – Interactieve content
Content waarin je zelf deelneemt wordt steeds populairder. Hierbij moet je denken aan augmented reality, gamified video (gamification), beoordelingen, quizzen en polls, 360 graden-video’s, en nog veel meer… Het is een win-win-situatie. Jij als bedrijf kan direct interacteren met je doelgroep terwijl je zelf niet rechtstreeks erbij betrokken bent en het is persoonlijker. Voor de doelgroep is het leuk en vermakelijk om mee te doen. Het enthousiasme verhoogt daarnaast de kans dat ze meer informatie over je product of dienst gaan opzoeken.
Kort gezegd, bedrijven moeten zich meer inspannen om hun berichtgeving spannender en boeiender te maken. Dit kan met behulp van data en/of je content interactief maken. Natuurlijk zijn wij ook benieuwd naar hoe jij je content nog sexier maakt! Kom je er niet helemaal uit en wil je graag eens brainstormen over goede content? Neem dan hier contact met ons op!