Instagram Stories laten al langer meer zien dan enkel een foto of een filmpje. De GIF’jes, gekleurde teksten en polls vliegen je om de oren wanneer je door de verhalen scrollt. Waarschijnlijk heb je de mogelijkheden al vaker gezien en zelfs al eens gebruikt. Je kunt GIF’s zoeken en deze toevoegen aan je verhaal. Met de bewegende plaatjes geef je je foto of video nét dat beetje extra om de aandacht te trekken. Het voordeel is dat je ze gemakkelijk en snel kunt toevoegen aan je Story en zo informatie of een emotie kan delen met de kijker.
Wil jij aan de slag met je eigen GIF’s? Lees dan snel verder!
GIPHY database
In de GIPHY database zijn al een heleboel GIF’s te vinden. Je kunt gemakkelijk in deze database zoeken binnen Instagram. Zo levert de zoekopdracht ‘sun’ al een heleboel opties op. De keuze is reuze! Je kunt kiezen tussen verschillende tekenstijlen en kleuren. Op zoek naar een afbeelding die minder voor de hand ligt dan een zon? Wanneer je deze niet in de database kunt vinden, kun je ook zoeken naar een bewegende tekst of een niet voor de hand liggende GIF die wel bij het onderwerp past. Let hierbij wel op de tone-of-voice van je bedrijf. Wie is je doelgroep en hoe wil je overkomen?
Eigen GIF’s
Iedereen heeft toegang tot de GIPHY database, waardoor vele bedrijven momenteel gebruik maken van dezelfde GIF’s in hun Stories. Wil jij je liever onderscheiden van de rest? Goed nieuws! Je kunt namelijk je eigen GIF’jes toevoegen aan de database. Zo kun je GIF’s opmaken in jouw eigen kleuren, lettertype en met je eigen logo. Zo kunnen jij én je fans ze als stickers gebruiken op foto’s en video’s.
Er zijn verschillende tools en apps om GIF’s te maken, echter raden wij aan om met professionele programma’s aan de slag te gaan. De Adobe Creative Cloud heeft alle programma’s in huis om mooie creaties te maken. Zo zou je Illustrator kunnen gebruiken om een illustratie te maken en deze vervolgens bewegend maken in After Effects. Let hierbij op de volgende zaken:
- Bij het opmaken van de GIF’s kun je het beste qua formaat een verhouding van 1:1 aanhouden. Het advies is om 1200 x 1200 pixels te gebruiken.
- Om de animaties mooi vloeiend te houden kun je het beste rekening houden met 60 fps (frames per second).
- Sla de GIF op als MP4-bestand.
- Voor je je GIF’jes kunt uploaden, moet je je bedrijf of merk registreren op www.giphy.com.
- Om een geverifieerd account te krijgen bij GIPHY moet je minimaal vijf GIF’s uploaden.
- Bij het uploaden vul je de descriptive tags in. Dit is belangrijk zodat je de GIF’s gemakkelijk terug kunt vinden in de GIPHY zoekbalk. Het beste is om vijf tot tien tags toe te voegen die relevant zijn. Vergeet je bedrijfsnaam hierbij niet!
Let op: het duurt even voor GIPHY de GIF’s verwerkt heeft in de database, omdat deze nog gecontroleerd moeten worden.Wil jij ook aan de slag met persoonlijke GIF’s, maar beheers je de programma’s niet of weet je simpelweg niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op via www.communiteers.nl/contact en claim een gratis kennislunch!