Nederland, hét land van de dance muziek. Iedereen wil tegenwoordig DJ zijn, niet alleen jongeren, maar ook zeker ouderen. Als artiest wil je het liefst zoveel mogelijk mensen bereiken met je muziek, maar hoe krijg je dat nu voor elkaar? Je bent afhankelijk van je fanbase, maar die moet je opbouwen. En hoe zorg je ervoor dat je deze fanbase behoudt en vergroot? Het antwoord op deze vragen, vind je in deze blog.
Waarom?
Allereerst moet je jezelf afvragen waarom je je social media gaat inzetten. Social media zijn natuurlijk uitermate geschikt om te zenden, maar komen eigenlijk pas echt tot hun recht wanneer je de interactie aangaat. Probeer daarom iets verder te denken dan promotie. Wij vinden dat er vier redenen zijn om als artiest gebruik te maken van social media:
- Awareness: zorg ervoor dat je online vindbaar bent door een portfolio van je talent te bouwen. Zo kun je makkelijk gevonden worden door potentiële fans, maar ook door boekers, promoters en collaborators.
- Feedback: social media is het ultieme middel om de interactie aan te gaan met je fans. Zet het daarom in om te horen wat fans vinden van het muzikale pad dat je bewandelt.
- Communicatie: communiceer de waarde waar je als artiest voor staat, maar ook hoe je je onderscheidt van je concurrentie. Door dit zelf op te bouwen, voorkom je dat anderen het voor je gaan doen wanneer je meer fans vergaart.
- Netwerk: last but not least. Gebruik de korte lijnen van alle kanalen om op zoek te gaan naar mogelijke artiesten om mee samen te werken, maar ook om de relatie met je fans in stand te houden.
Hoe?
Vaak ben je zo druk met je muzikale carrière, dat je vergeet jezelf te verkopen. Je moet te allen tijde voorkomen dat social media een ondergeschoven kindje wordt, omdat het belangrijk is dit op regelmatige basis bij te houden. Doe je dit niet? Dan krijg je ruzie met het algoritme. En laten we eerlijk zijn: dat wil je niet.
Bedenk daarom 3 of 4 pijlers voor je communicatie. Door dit te doen breng je focus aan en weet je altijd waar je over moet posten! Het is van belang dat je hierbij natuurlijk altijd van buiten naar binnen denkt, dus: wat willen mijn volgers zien? En niet: wat wil ik mijn volgers vertellen? Op die manier spreek je de behoeften van je volgers aan en zullen ze waarschijnlijk eerder geneigd zijn je überhaupt te volgen en de interactie met je aan te gaan.
Daarnaast is het natuurlijk altijd goed om te laten zien dat je een persoon bent. Luchtige, dagelijkse content doet het heel goed! Zo krijgen je volgers ook een indruk van je interesses buiten je persoon als artiest. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan grappige, inspirerende of informatieve content.
Het belangrijkste hierbij is: “trial and error”. Produceer content, controleer de statistieken en rapporteer aan jezelf. Zo word je beetje bij beetje steeds beter en krijg je een beter inzicht in welke content jouw doelgroep aanspreekt.
Veel voorkomende fouten
Naast dingen die je wel moet doen, zijn er natuurlijk ook een aantal dingen die je beter niet kunt doen. En omdat je na het lezen van deze blog precies weet welke fouten je niet moet maken, kun je daar rekening mee houden.
Allereerst is er het alom bekende “Big things are coming, keep an eye on my channels-hype-bericht’. Ons advies: niet doen. Je bent helaas (waarschijnlijk) nog geen Hardwell, Tiësto of Steve Aoki, dus de hype weegt niet op tegen hetgeen je fans kunnen verwachten.
Ten tweede: er is een fijne lijn tussen engagement aangaan en spammen. Zorg ervoor dat je niet alleen maar ‘download nu mijn mixtape’-berichten plaatst, maar ook interesse toont in de mening van je fans en ze betrekt bij je leven. Natuurlijk hoeven ze ook weer niet elke minuut van je dag mee te maken. We zeggen het nogmaals: it’s a fine line.
Je ziet het vaker, maar het is beter om het niet te doen: het plaatsen van werk dat half af is. Het gaat vrijwel altijd gepaard met een shaky video, slechte geluidskwaliteit en beeld dat niet echt interessant is. Mocht je het wel willen doen: zorg er dan voor dat het van absolute kwaliteit is en dat je fans blij zijn dat ze je preview hebben geluisterd.
En last but not least: plaats nooit iets op je social media als je kwaad of teleurgesteld bent. Een open deur natuurlijk, maar veel mensen doen het toch. Oh ja, fout gedrag hoort hier natuurlijk ook bij!
De algehele conclusie van dit blog komt neer op het volgende: ben slim, gebruik je verstand en zorg ervoor dat je een duidelijke strategie in je hoofd hebt. Het gebruik van social media als DJ is essentieel om je doelgroep te bereiken, maar kan er ook voor zorgen dat je je fans snel weer kwijt bent. Met deze tips weten wij zeker dat je kunt beginnen met het bouwen van jouw fanbase!
Weet je toch nog niet helemaal hoe je moet beginnen of wil je gewoon hulp? Dat kan! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kopje koffie of een lekkere kennislunch.