Adverteren op Pinterest doe je zo!

Pinterest adverteren

Met ruim 250 miljoen actieve leden is Pinterest een van de snelst groeiende platforms, die je als marketeer en als bedrijf echt niet meer kunt negeren. Er zijn in Nederland ruim 3,5 miljoen accounts en dagelijks zijn er 734.000 gebruikers actief op Pinterest. De doelgroep van Pinterest bestaat voornamelijk uit vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. Het platform is perfect voor merken die zich bezighouden met wonen, fashion, beauty, food, sport en reizen.

Tot voor kort bungelde Pinterest achteraan in het rijtje social kanalen, maar je zult zien dat die verschuiving nu sneller volgt en er steeds meer merken actief op zijn om hun doelgroep te bereiken. Want – groot nieuws – het is nu eindelijk mogelijk om op Pinterest te adverteren! Weet je niet zeker of Pinterest jouw nieuwe kanaal moet zijn of hoe je een bedrijfsaccount aanmaakt? Beantwoord dan deze vraag: Heeft jouw bedrijf sterke visuele content en past Pinterest bij de identiteit die je neer wilt zetten voor jouw merk? Dan is Pinterest zeker interessant om mee te starten.

Aanmaken bedrijfsaccount

Het aanmaken van een bedrijfsaccount is zo gedaan. Via https://nl.pinterest.com/ klik je onderaan de pagina op Zakelijk account aanmaken. Vul je bedrijfsgegevens in, volg de stappen en het bedrijfsaccount is aangemaakt. Voeg een omslagfoto en profielfoto toe, maak enkele borden aan met jouw content en je feed is gereed voor het grote publiek!

Adverteren op Pinterest met Promoted Pins

Om je doelgroep (snel) te bereiken kun je starten met het adverteren van Pins. De Promoted Pins worden weergegeven tussen de zoekresultaten en de ‘category feed’ en zijn te herkennen aan een speciaal promoted label. De Promoted Pins worden alleen getoond aan mensen met dezelfde interesse die past bij jouw advertentie. Op basis van verschillende categorieën is het mogelijk om te adverteren op een specifieke doelgroep. Typen uitingen zijn; pin, app-pin, carrousel of een video.

Volg de stappen om te gaan adverteren

Nu ga je starten met het promoten van je splinternieuwe kanaal. Links bovenin zie je Statistieken en Advertenties. Klik eerst op Facturering om je betalingsgegevens in te stellen en koppel je Pinterest account ook aan je website. Daarna ga je door naar Advertenties en maak je je eerste ad.

Stap 1: Je campagne configureren

Vul je campagnedoel en campagne details in en maak een nieuwe campagne aan. Geef aan welk bedrag je per dag of in totaal wilt uitgeven en je kunt aanvinken of je een carrousel of video wilt promoten. Maar laten we beginnen met een simpele post.

Stap 2: Meer informatie toevoegen

Hier zoom je dieper in op de doelgroep en interesses. Maak een doelgroep aan en kies een van de vier opties:

  • Bezoekers van je website
  • Een lijst met klanten die je uploadt
  • Een betrokkenheidsdoelgroep met mensen die iets hebben gedaan met pins van je account
  • Een doelgroep met vergelijkbare mensen die zich gelijkaardig gedragen als de doelgroep die je al hebt

Om de connectie met je website te maken moet je de Pinterest tag aan je website koppelen. Dit is een JavaScript-code die je toevoegt aan de broncode van je website. Hiermee kun je meer inzicht krijgen in wat mensen op je website doen, zoals aantal paginabezoeken, aanmeldingen en check-outs. Deze bezoekers kun je vervolgens weer retargeten met specifieke advertenties. Meer informatie over het plaatsen van de tag vind je hier.

Alleen in de Verenigde Staten is het vooralsnog mogelijk om te targeten op specifieke leeftijden, vul dus Alle leeftijden in. Locatie, talen en apparaten kun je naar wens aanpassen.  Voeg interesses toe en vul vervolgens minimaal 25 trefwoorden in die passen bij de content die past bij jouw advertentie en waar mensen naar zoeken. Bij Budget en planning vul je de looptijd en het bedrag in. Vul bij Optimalisatie en weergave van advertenties in wat je zou willen betalen voor je gewenste advertentie-actie. Bied wat de actie voor jou waard is.

Rechts in beeld staat de potentiële doelgroepgrootte beschreven. De verschillen met het adverteren op Facebook zijn niet zo groot, de lay-out is voor veel mensen zelfs een stuk gemakkelijker om te gebruiken.

Stap 3: Pins toevoegen aan je advertentiegroep

Selecteer de pin die je wilt adverteren en klik op Starten. Easy as that!

Ga jij vanaf nu aan de slag met Pinterest (adverteren)? Loop je ergens tegenaan of kunnen we je helpen? Laat het ons weten!

 

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Blog bas
Jouw eigen GIF’jes gebruiken in je Instagram Stories!
Instagram Stories

Alt Tag

Een gratis kennislunch of ontbijt!

Wil je een keer sparren of brainstormen met een professional? Maak dan een
afspraak voor een gratis kennislunch of ontbijt!

Maak een afspraak!