Update september 2021:
Instagram heeft de swipe up functie verwijderd en vervangen door een sticker met link. Vanaf nu kun je dus niet meer omhoog swipen om een url te openen, maar moet je op een sticker tikken om een website te bezoeken. Wij zijn benieuwd hoe deze aanpassing wordt ontvangen door de Instagramgebruikers. Ben jij fan of hoop je stiekem dat de swipe up weer terug komt?
—————————————————–
Hoe werkt een swipe up op Instagram?
De swipe up functie op Instagram, oh oh oh, wat zou iedereen deze toch graag willen gebruiken! Dat begrijpen wij maar al te goed, want vanuit marketingperspectief gezien is dit een super toffe functie. Maar ook vanuit consumentenperspectief is dit een goede toevoeging aan je story. Want wie heeft er nu zin en tijd om te zoeken naar een link? Juist, niemand! 😉
Een story plaatsen over een aankomend evenement met een swipe up link naar de inschrijfpagina, een story van je versgebakken healthy cake uit de oven met een link naar de receptenpagina, een story van je nieuwste productlancering met een link naar de aankooppagina en we kunnen zo nog wel even doorgaan. De mogelijkheden met de swipe up functie zijn eindeloos!Â
We krijgen enorm vaak de vraag hoe je de swipe up functie kan gebruiken. Daarom hebben we dit al eens behandeld in een eerder blog. Mocht je deze nog niet gelezen hebben dan kun je dit hier doen. Maar, lang verhaal kort: dit kan pas vanaf 10.000 volgers. Helaas, pindakaas!
Je kunt natuurlijk een killerstrategie uitwerken om die 10.000 volgers te halen, dat lijkt ons sowieso een strak plan om te doen. Maar er is gelukkig ook een manier om gebruik te maken van deze functie zonder dat je 10.000 volgers hebt. Dat is namelijk adverteren via Instagram stories!
Dat je kunt adverteren via Facebook wist je misschien al en dat je kon adverteren via Instagram wist je misschien zelfs ook al! Bij het inzetten van een advertentie kun je er ook voor kiezen om de advertentie alleen weer te geven in Instagram stories. Je maakt een afbeelding die bruikbaar is voor een story en vervolgens voeg je de link toe die je als swipe up wil gebruiken. Voila, dan heb je bij deze alsnog gebruik kunnen maken van de swipe up functie! Gefeliciteerd! Zorg natuurlijk wel dat je Facebook en Instagram pagina aan elkaar gekoppeld zijn.
—————————————————————————————————————————————————————–
Wat is de swipe-up-link?
De swipe-up-link is het kunnen toevoegen van een URL aan je Instagram story. Een tijdje terug introduceerde Instagram een nieuwe functie: Instagram Stories. Hét antwoord op het succes van Snapchat. Via Stories deel je jouw foto’s en video’s voor 24 uur. Na 24 uur verdwijnen ze vanzelf weer uit jouw story. Er ontbrak tot nu toe echter één functie, waarmee de app na een aantal maanden is uitgebreid: het toevoegen van een link aan je Instagram story. De zogenoemde ‘swipe-up link’.
Hoe werkt de swipe-up-link’?
Het woord zegt het eigenlijk al. De swipe-up link is een link die je kunt toevoegen aan je story op Instagram. Wanneer een kijker je story omhoog swipet, verschijnt de link die je hebt toegevoegd aan je story automatisch. Het toevoegen van een link aan je story was best een dingetje voor Instagram. Voordat deze functie beschikbaar werd gesteld, was je Instagram bio namelijk de enige plek waar je links kon delen. Helaas is de swipe-up link niet voor iedereen beschikbaar. Er zijn namelijk een aantal vereisten waaraan jouw Instagramprofiel moet voldoen voordat je hiermee aan de slag kunt. Je moet een geverifieerd bedrijfsprofiel hebben, met ten minste 10.000 volgers. Voor velen nog even door Instagrammen dus…
Een geverifieerd bedrijfsprofiel?
We horen het je al denken: wat is een geverifieerd bedrijfsprofiel? Misschien heb je wel eens gezien dat er een blauw vinkje achter een accountnaam staat. Vaak zijn dit accounts van publieke figuren of bedrijven. Dit wordt ook wel de verificatiebadge genoemd. Het verkrijgen van deze badge kan nogal wat voeten in de aarde hebben, omdat Instagram zelf selecteert welke gebruikers een geverifieerd account krijgen. Toch kunnen we je een aantal tips geven waardoor je sneller in aanmerking komt voor een geverifieerd bedrijfsprofiel. Het is belangrijk dat je actief contact met andere gebruikers onderhoudt en dat je via andere sociale mediakanalen (Facebook of Twitter) de aandacht op je Instagramaccount vestigt.
Hoe voeg je de Swipe-up-link toe?
Mocht je één van de gelukkigen zijn mét een geverifieerd bedrijfsprofiel én ten minste 10.000 volgers, dan kun je aan de slag met de swipe-up link! Maar hoe werkt dit? Wanneer je een afbeelding toevoegt aan je story, kun je deze eerst nog bewerken. In hetzelfde scherm verschijnt rechtsboven ook een paperclip icoontje, links naast de algemene bewerkingsmogelijkheden. Wanneer je hierop klikt, kun je de gewenste URL toevoegen aan je story. Zodra je je story online zet, kunnen je volgers de link openen door omhoog te swipen. Wanneer je URL correct is toegevoegd, zal het paperclip icoontje gemarkeerd worden. Easy as that!
Zo, hopelijk kun jij nu aan de slag met de swipe-up link. Heb je toch nog vragen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wist je trouwens dat Instagram regelmatig met nieuwe features komt? Je kunt nu bijvoorbeeld ook producten taggen, meer informatie hierover lees je in deze blog.