Update september 2021:
Instagram heeft de swipe up functie verwijderd en vervangen door een sticker met link. Vanaf nu kun je dus niet meer omhoog swipen om een url te openen, maar moet je op een sticker tikken om een website te bezoeken. Wij zijn benieuwd hoe deze aanpassing wordt ontvangen door de Instagramgebruikers. Ben jij fan of hoop je stiekem dat de swipe up weer terug komt?
—————————————————–
In oktober 2010 werd Instagram gelanceerd door de Amerikanen Mike Krieger en Kevin Syntrom. Binnen 24 uur hadden bijna 25.000 mensen een account aangemaakt. Het kanaal had een vliegende start en ook anno 2017 is Instagram still going strong.
Het is een van de snelst groeiende sociale netwerken. De mogelijkheden van het kanaal worden steeds verder uitgebreid, zoals het toevoegen van meerdere foto’s. In 2016 lanceerde Instagram hun InstaStories. Dit in navolging van Snapchat. Na Snapchat en Instagram volgen ook WhatsApp, Facebook en onlangs zelf Twitter met ‘Moments’. Het heeft dus zeker een verandering teweeg gebracht over hoe gebruikers het kanaal kunnen ervaren.
Het kanaal is erg populair onder jongeren. Zo’n 55% van de gebruikers is tussen de 18 en 29 jaar oud. Maar ook de oudere generatie ook wel ‘Insta-Gran’ genoemd, met een leeftijd van 55-65 jaar, is in opkomst.
De app wordt door mannen en vrouwen gebruikt, maar er zijn wel een stuk meer vrouwen aanwezig dan mannen. Van alle vrouwen die internet gebruiken is er 31% lid van Instagram, bij de mannen is dit zo’n 21%. Het opleidingsniveau van de leden van Instagram ligt gemiddeld relatief hoog. Zo’n 1 op de 3 leden heeft een hogere opleiding genoten. Dat sluit ook aan bij de leeftijd van de gebruikers.]
Wat zijn InstaStories?
Stories zijn een combinatie van staande losse foto’s met een duur van maximaal 3 seconden of een video van maximaal 10 seconden. Deze kunnen met de hand bewerkt worden of met filters of stickers. De stories in de vorm van de foto’s of video blijven maximaal 24 uur zichtbaar voor je volgers. Daarna verdwijnen de stories automatisch van het profiel.
De Instagram Stories worden niet (automatisch) weergegeven op je tijdlijn, maar bij je vrienden en volgers (en jezelf) boven de tijdlijn. De stories zijn te herkennen aan de cirkels met avatars van je vrienden met eromheen een gloed. Het is wel mogelijk om je storie ook nog handmatig toe te voegen aan je tijdlijn.
Instagram Stories maken en publiceren
Een story is makkelijk en snel te maken. Dat is ook het doel van deze applicatie. Hoe uitgebreid je je foto of video verder bewerkt is aan jou.
Toevoegen van links
Om de call to action te vergroten van stories heeft Instagram de mogelijkheid ontwikkeld om een linkje toe te voegen aan Stories. Heeft jouw bedrijfsprofiel meer dan 10.000 volgers? Dan is deze mogelijkheid er ook sinds mei van dit jaar voor jou. Persoonlijke profielen kunnen dus (nog) geen gebruik maken van deze functie. Maar bij succesvol gebruik zal deze functie zich vast nog wel gaan uitbreiden.
Heeft jouw profiel meer dan 10.000 volgers? Dan is het toevoegen van een link in je verhaal op de volgende manier mogelijk.
-> Voeg op de gebruikelijke manier je Story toe. Voeg tussen stap 1 en 2 van bovenstaand schema nog de URL link toe; Dit doe je door op het paperclip icoontje bovenin je storie te klikken. Als het goed is, verschijnt er nu op je scherm nu een nieuw venster waarmee je de bestemming van de link kunt invoeren. Typ de volledige URL in en tik (bij Android) op het groene vinkje en (bij iOS) op ‘klaar’ om de link op te slaan.
Wanneer de URL succesvol is gekoppeld aan het verhaal, wordt het paperclip icoontje gemarkeerd bovenin het verhaal. Dit betekent dat er aan je verhaal nu een link is toegevoegd.
LET OP!
Als je dan de mogelijkheid hebt om een URL toe te voegen is het wel handig als deze gebruikt wordt. De link knop is niet echt duidelijk zichtbaar voor je volgers. Dus het is zaak om een call to action in je Story te zetten, zoals ‘Zie meer’ of ‘Swipe up’. Hierdoor heb je meer kans dat mensen je website, shop of blog daadwerkelijk bezoeken en verder kijken dan alleen het verhaal op Instagram.
Weetjes:
- Wil je content van je fotorol gebruiken, dan mag deze niet ouder zijn dan 24 uur.
- De content kan zowel een foto, video, hyperloop of boomerang zijn (de laatste zijn beiden app van Facebook
- Op Snapchat maken we snaps, je bent dan een Snapper. Bij Instagram maken we grams, je bent dan een grammer.
- De URL functie in Stories is te gebruiken voor bedrijfsprofielen met minimaal 10.000 bezoekers.
Algoritme
Instagram lanceerde eerder een nieuw algoritme dat ervoor zorgt dat niet alle content meer chronologisch vertoond wordt aan je volgers. M.a.w. zij bepalen een beetje wie wat te zien krijgt. Deze stories zijn helemaal nieuw en dit onderdeel van de app bevat nog geen algoritme. Dat zorgt er dus voor wie het laatst uploadt staat het meest vooraan in de rij, waardoor de kans groter is dat mensen het eerst jouw content gaan bekijken.
Adverteren
Er zijn (nog) geen advertentiemogelijkheden binnen stories. Insta-advertising begint steeds meer te ontwikkelen. De verwachting is dat dit ook wel op zijn tijd zal gebeuren binnen de stories. Zo mag je sponsored stories verwachten en misschien zelfs gesponsorde lenses via MSQRD-integratie. Net zoals Bitmoji onlangs gekoppeld werd aan Snapchat.
Conclusie
Instagram Stories is redelijk nieuw en er is nog veel te ontwikkelen. Maar dat betekent wel dat er voor jou als merk ook nog veel te ontdekken is. Het bied weer nieuwe mogelijkheden en kansen. Het zal in de toekomst minder draaien om het delen van de momenten, retweets en hoeveel likes je krijgt op je content. Het gaat verder; hoeveel volgers bekijken je stories en hoeveel interactie heb je met hen?…
Hoe kunnen we Stories en storytelling gebruiken om empathie te krijgen door gedeelde ervaringen?
Meer weten over Instagram stories? Lees dan onze update van deze blog.
Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem dan contact met ons op!