Wat is storytelling? Het vertellen van een verhaal, jouw verhaal dat is storytelling. Storytelling is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Maar wat maakt een verhaal, een verhaal? Een happy ending? Een pakkend begin, met leuke karakters? En hoe pak je dit zakelijk aan, storytelling voor/over je bedrijf?
Storytelling gaat over entertainen. We nemen als voorbeeld sprookjes. Het zijn eenvoudige verhalen met een herkenbare structuur, maar toch worden we keer op keer weer betoverd. Je hoort ze, onthoudt ze en vertelt ze weer door. Wat sprookjes zo krachtig maakt, is de vorm waarin ze zijn geschreven of worden verteld. Ieder sprookje kent een duidelijk begin, midden en eind. Wij voelen de emoties van de hoofdpersoon, zoals; strijd, angst en zijn wanhoop. Zodra die emotionele binding er is, krijg je als schrijver controle over je publiek.
Storytelling brengt het verhaal van merk, organisatie en bedrijf tot leven.
Basiselementen:
Je kunt eigenlijk alles in een storytellingjasje gieten: van sollicitatiebrief tot blog en van sprookje tot een nieuwsartikel. Ieder verhaal bevat een aantal basiselementen. Zo kunnen we jouw ‘story’ ook onder een aantal basiselementen verdelen;
- Jouw verhaal is gebaseerd op de ware identiteit of cultuur van een persoon of organisatie.
- Jouw verhaal heeft een duidelijke structuur (inleiding, kern, slot) en een spanningsboog.
- Jouw verhaal bevat emoties en gaat zo een emotionele binding aan met het publiek.
Uitdaging
Het wordt steeds moeilijker om een boodschap over te brengen aan een publiek, laat staan om ze aan te zetten tot het ondernemen van actie op basis van die boodschap.
Het is een ware uitdaging, omdat de huidige manieren van communiceren (advertenties, eenzijdige communicatie, traditionele marketing, etc.) niet meer effectief zijn.
- Mensen hebben een kortere spanningsboog
- Men is marketing-proof geworden
- Technologie maakt het makkelijker om te zenden, maar daardoor is er een overlading aan communicatie ontstaan
- Technologie maakt het makkelijker elkaar te kopiëren, waardoor onderscheid steeds moeilijker wordt
- Gebrek aan face-to-face communicatie van organisaties, Dit zorgt ervoor dat organisaties afstandelijk en onmenselijk worden, waardoor er geen binding is
- Jezelf onderscheiden, waardoor je de aandacht kan trekken.
Voordelen en een oplossing:
Storytelling kan de bedrijfscultuur versterken. Medewerkers worden betrokken bij de kern en de toekomst van de organisatie, leggen zelf verbanden, brengen elementen in beeld, vertellen over hun persoonlijke belevenissen en over hun connectie met het bedrijf.
We hebben de voordelen van storytelling voor je op een rijtje gezet;
- Het is geloofwaardig
- Het geeft je organisatie persoonlijkheid
- Een verhaal blijft hangen
- Storytelling zet aan tot interactie en delen
- Creëert positieve associaties bij je doelgroepen
“We are all storytellers. We all live in a network of studies. There isn’t a stronger connection between people than storytelling.” – Jimmy Neil Smith, Director of the international Storytelling Center
Onderscheid jezelf en laat je horen met JOUW verhaal! Heb jij nog vragen betreft storytelling? Neem dan contact met ons op via onze WhatsApp helpdesk: 06-83837502