6 tips voor een goede nieuwsbrief

6 tips voor een goede nieuwsbrief

Communiteers > Blog > Blog > 6 tips voor een goede nieuwsbrief

E-mailmarketing? Waarom zou je dat gebruiken? Je hebt tegenwoordig toch je social mediakanalen (Facebook, Twitter en LinkedIn) voor je marketing? Dit is vaak de eerste gedachte die bij veel ondernemers opkomt bij het horen van e-mailmarketing. Niets is minder waar. Maak je zelf nog gebruik van e-mail? Precies, en samen met jou maakt nog zo’n 90% van de Nederlanders (van 14 jaar en ouder) gebruik van e-mail (Nationaal e-mail onderzoek 2016). In deze blog spitsen we onze aandacht op het verbeteren van de nieuwsbrief, één van de belangrijkste onderdelen van e-mailmarketing.

Veel bedrijven maken al gebruik van een nieuwsbrief, maar weten nog niet zo zeer hoe een nieuwsbrief effectief kan worden ingezet. In een nieuwsbrief kan een bedrijf bijvoorbeeld zijn of haar diensten uitleggen, bespreken wat er op dat moment afspeelt in het bedrijf of eventueel een product aanbieden.

Voordelen van een nieuwsbrief
Misschien wel het grootste voordeel van e-mailmarketing is de prijs, het is namelijk relatief goedkoop. In de beginfase moet je natuurlijk een mailinglijst (lijst met e-mailadressen waaraan je mails stuurt) opstellen en dit kost tijd. Maar na verloop van tijd zal dit zich dubbel en dwars terugbetalen. Met gratis nieuwsbrief-software kun je namelijk al duizenden klanten of prospects tegelijk bereiken. En gepaard met de onderstaande 5 ( gratis) tips, zet je jouw bedrijf beter op de kaart.

1. Bepaal je doel
Maak voor jezelf duidelijk wat je doel is met de nieuwsbrief. Wil je naamsbekendheid creëren? Of wil je mensen uitnodigen tot actie? Wil je mensen gewoon in het zonnetje zetten? Wat je doel ook is; formuleer het voordat je begint. Aan de hand van je doel kun je namelijk ook je doelgroep kiezen. Zijn dat koopjesjagers, vakgenoten of relaties? Weet wat jouw doelgroep bezighoudt en belangrijk vindt. Proberen op deze informatie in te spelen, en dit krijgt als resultaat dat meer mensen je nieuwsbrief gaan lezen.


2. Wees persoonlijk
Spreek de ontvangers persoonlijk aan en gebruik daarvoor de info die je van ze hebt. Maar wees ook weer niet te joviaal of intiem in je schrijfwijze. Hanteer de schrijfwijze die bij het imago van je bedrijf past. Weet je bijvoorbeeld dat een deel van de mensen die jouw nieuwsbrief ontvangt kinderen op de lagere school heeft? Speel hierop in en bied je product met korting aan tijdens de schoolvakanties. Maak daarnaast geen gebruik van de no-reply, maar zorg dat de ontvanger kan terugmailen naar iemand van jouw bedrijf, die persoonlijk antwoordt. Dat komt sympathieker over en kan weer een lead opleveren.

3. Links
Plaats links naar je webwinkel/website in je nieuwsbrief. Als je vertelt over een nieuw product, plaats dan een link naar dat product op je website. Ten eerste vergroot je het aantal bezoekers van je site en ten tweede kun je nu meten (met behulp van een nieuwsbrief-software) hoeveel mensen nou echt doorklikken in je nieuwsbrief. Met dit meetinstrument kun je dus zien of de nieuwsbrief aanslaat. Zo niet, dan moet je iets aanpassen of weglaten. Geef ook duidelijk aan wat het doorklikken oplevert. Bijvoorbeeld: Klik hier voor productinformatie, of: klik hier als je gebeld wilt worden. Als je lezer geïnteresseerd is, kan deze namelijk meteen het product kopen.

4. UTM-codes
Meten is weten! UTM (Urchin Traffic Monitor) is een bepaalde codering waarmee je in Google Analytics kunt traceren waar de traffic op je website vandaan komt zoals een nieuwsbrief. Vaak word je als marketeer afgerekend op basis van resultaten. Logisch, want je hebt tijd gestoken in het opmaken van een nieuwsbrief. Dan wil je op z’n minst weten wat de resultaten zijn en wat het heeft opgeleverd. Als er géén UTM tags worden meegegeven wordt je verkeer in Google Analytisc weggeschreven onder direct verkeer (direct)/(none). Zonde, want vanaf nu valt het niet meer te traceren wat de bezoekers uit een nieuwsbrief, tweet of nieuwsbericht op jouw website doen.

5. Hoe vaak en wanneer
Verstuur je nieuwsbrief op vaste tijdstippen, maar niet te vaak. Kijk als bedrijf wat haalbaar is, of dat nou een keer per maand is of een keer per kwartaal. Gebruik voor dagelijkse berichten aan jouw doelgroep je social media kanalen. Daarnaast maakt het tijdstip wanneer je een e-mail verstuurt ook uit. Zoals je kunt zien in onderstaande grafiek (een voorbeeld van statistieken van een nieuwsbrief), kun je je nieuwsbrief in dit geval het beste op een zaterdag versturen omdat dan de meeste mensen hun mail openen (gele lijn). Bovendien ligt de click-through rate (wanneer mensen op een link klikken in de nieuwsbrief) het hoogste in het weekend. Dit is echter niet altijd het geval. Je zou namelijk moeten testen op welke dag jouw nieuwsbrief het vaakst wordt geopend.

6. Zorg voor een opvallende opt-out
Het klinkt misschien een beetje raar, maar zorg ervoor dat je nieuwe abonnee zich gemakkelijk weer kan uitschrijven. Maak meteen duidelijk dat er een opt-out in jouw nieuwsbrief zit. Maak het ook niet te moeilijk om deze optie te vinden. Dat kweekt goodwill en vertrouwen bij de ontvanger, zeker als hij erachter komt dat jouw nieuwsbrief toch niet relevant voor hem is.

Heb je nog vragen over een van de bovenstaande tips? Of heb je hulp nodig met het samenstellen van jouw nieuwsbrief? Neem dan contact met ons op via de Whatsapp-Helpdesk (06- 83837502) of via info@communiteers.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

06 29 07 53 79​
KvK: 87719592
Bank: NL48 RABO 0159 9860 44
Cacaokade 3, Helmond​
info@communiteers.nl

Copyright © 2023 Communiteers.
Alle rechten voorbehouden.