Social media update week #13

Social media update week #13

Communiteers > Blog > Blog > Social media update week #13

Wat gebeurde er afgelopen week in ‘social media land’? Genoeg! Wij zetten het iedere week voor je op een rijtje in deze social media update.

1 miljoen actieve adverteerders op Instagram

Instagram heeft aangekondigd in totaal 1 miljoen actieve adverteerders te hebben. Dit is maar liefst 5x zoveel dan een jaar geleden, toen er 200.000 bedrijven adverteerden op Instagram. Deze groei is te danken aan de 400 miljoen mensen die dagelijks gebruik maken van Instagram. Naast het feit dat het adverteren op Instagram een groot bereik kan hebben, geeft James Quarles (hoofd adverteren op Instagram) een paar extra redenen die er toe helpen dat Instagram een aantrekkelijk advertentiemedium is.

Ten eerste wordt Instagram anders gebruikt dan Facebook, aldus James Quarles. Op Instagram volgt men meer zijn passie. Dit blijkt
doordat iedereen geneigd is hun favoriete muzikant of een mooi bedrijf te volgen. Van alle gebruikers op Instagram volgt maar liefst 80 procent van de gebruikers op zijn minst een bedrijf.  Daarnaast is het adverteren op Instagram erg eenvoudig in vergelijking tot andere mediums. Zo kost het volgens James Quarles maar 4 klikken om een advertentie te plaatsen op een bedrijfsprofiel. Ten slotte is het adverteren op Instagram erg interessant omdat het medium probeert ‘zichtbare actie te produceren’. Dat wil zeggen dat bedrijven niet alleen willen dat hun pagina wordt gevolgd, of dat een advertentie leuk wordt gevonden. Bedrijven willen juist dat je het product daadwerkelijk koopt, of doorklikt om op de website te komen.

Livestreamen via YouTube
Na Facebook, Snapchat, Twitter en Instagram biedt ook YouTube livestreamen aan. Tegenwoordig kan elke YouTube-gebruiker gebruik maken van de livestream-functie. Voorheen was dit alleen mogelijk als je minimaal 10.000 abonnees op je kanaal had. De nieuwe functionaliteit van de mobiele app werd zonder aankondiging doorgevoerd en is nog niet voor iedere gebruiker beschikbaar. De update wordt op afstand doorgeschakeld en kan dus niet handmatig gedownload worden. Sta je te popelen om te livestreamen maar heb je de livestream-knop nog niet gekregen? Dan zul je of nog even moeten wachten, of je gebruikt één van de talloze andere apps om dat te doen.
Livestreamen via de YouTube-app kan via een knop die naast de bestaande Opnemen-knop komt te staan. Je kan daarna een titel aan de livestream geven, een foto maken om aan de livestream toe te voegen en vervolgens een link ervan delen via sociale media. De functionaliteiten zijn hetzelfde als bij de webversie. Kijkers kunnen live reageren en nadat je klaar bent met streamen, kun je de video direct uploaden naar je YouTube-kanaal.

Nieuwe WhatsApp-functie krijgt kritiek
Binnenkort is het op WhatsApp weer mogelijk om in een korte tekst een statusupdate te maken. Deze statusupdate werd bij elke gebruiker verwijderd, toen onlangs een nieuwe status werd toegevoegd. Met de nieuwe statusupdate is het mogelijk gemaakt om video’s en foto’s als statusupdate te plaatsen, die vervolgens na 24 uur weer verdwijnen, net zoals Snapchat en Instagram. Veel gebruikers vonden de oude statusupdate echter handiger, en hebben dan ook hun onvrede geuit bij WhatsApp. WhatsApp besloot de oude status weer toe te voegen aan de applicatie. WhatsApp is ook van plan om de nieuwe status-functie te blijven ontwikkelen. Het is nog onbekend hoeveel mensen de nieuwe functie hebben gebruikt.

CBS gebruikt Twitter

Nog steeds wordt Twitter  door veel mensen en bedrijven gebruikt en het wordt binnenkort zelfs ingezet door het Centrale bureau voor statistiek (CBS). Het CBS wil Twitter gaan gebruiken om te meten hoe gespannen de samenleving is. Het statistiekbureau verzamelt al sinds 2010 Nederlandse tweets, en heeft nu een grafiek uitgebracht die laat zien hoe onrustig de maatschappij is. De grafiek is hier te raadplegen. Zoals verwacht laat de grafiek verschillende pieken zien. Hoe hoger het percentage tweets dat sociale spanningen weergeeft, hoe meer gespannen de samenleving op dat moment is. De grafiek laat bijvoorbeeld zien dat men erg verontrust was tijdens de onrust van de dodenherdenking in 2010, de aanslagen in Parijs en de MH-17 vliegtuigramp. Daarnaast laat de grafiek zien dat de samenleving erg gespannen was tijdens de verkiezing van Donald Trump.

Om te bepalen hoe de samenleving zich op een bepaald moment voelt, worden alle Nederlandstalige tweets onderzocht die woorden bevatten die op sociale spanningen kunnen duiden (angst, terrorist, geweld, hulp). Vervolgens wordt de hoeveelheid ‘sociale spanningen’ tweets afgezet tegenover alle tweets, om tot een percentage te komen. Hoe hoger dit percentage, hoe hoger de sociale spanningen op dat moment in Nederland.

CBS kan dus achteraf analyseren hoe de samenleving zich voelt, maar wil nu deze tool ook inzetten om deze tool direct te gebruiken. “Dan kunnen we zien hoe sociale spanningen zich ontwikkelen”, zegt het CBS. Deze tool kan bijvoorbeeld gebruikt worden door de politie, om op momenten van spanning paraat te staan.

Big Data

In de huidige maatschappij wordt steeds meer gebruik gemaakt van de ‘big data’. Verschillende data van social media sites wordt samengevoegd in een grote database, ‘big data’. Over deze databases worden vervolgens verschillende analyses gedaan om tot nieuwe inzichten te komen van de huidige maatschappij. Hiermee gaat ook het CBS mee met de digitalisering van de maatschappij, en maakt het bijvoorbeeld minder gebruik van vragenlijsten.

Communiteers is gespecialiseerd in het maximale uit jouw social medium kanalen te halen. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met Joris: joris@communiteers.nl.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

06 29 07 53 79​
KvK: 87719592
Bank: NL48 RABO 0159 9860 44
Cacaokade 3, Helmond​
info@communiteers.nl

Copyright © 2023 Communiteers.
Alle rechten voorbehouden.