Snapchat, Instagram, Facebook of WhatsApp voor je verhaal?

Geplaatst door Stijn Geraats | 4 april 2017 | Algemeen, Facebook, Instagram, Snapchat, Whatsapp

Ruim 5 jaar geleden (september, 2011) werd de allereerste versie van Snapchat uitgebracht. Snapchat is sinds die tijd alleen maar blijven groeien en tegenwoordig maken 150 miljoen mensen dagelijks gebruik van Snapchat. In november 2013 probeerden zowel Facebook als Google met gigantische bedragen Snapchat over te nemen. Biedingen van miljarden euro’s werden van de tafel geveegd door Snapchat. Inmiddels zitten we alweer in het jaar 2017, en heeft Facebook besloten om in plaats van Snapchat over te nemen, maar de ‘my story’ functie van Snapchat over te nemen. In het afgelopen jaar werd de ‘my story’ functie geïmplementeerd in Facebook en haar dochterbedrijven (Instagram en WhatsApp). In feite bieden Snapchat, Facebook, Instagram en WhatsApp dezelfde functie (my story) aan. Maar zit er dan geen verschil tussen deze applicaties? In deze blog wordt er met een kritische blik na alle vier de functies gekeken, en wordt er een verwachting gegeven over de winnaar van deze concurrentiestrijd.

Snapchat

Het is het eerlijkste om te beginnen met de ‘my story’ functie van Snapchat, zij hebben deze immers bedacht. Zo’n vier jaar geleden kwam Snapchat met het idee om de ‘my story’ toe te voegen. Inmiddels wordt deze dagelijks nog steeds gebruikt door een half miljoen Nederlanders. Het enige wat Snapchat nog uniek aanbiedt is de gezichtsfilter optie. Op Snapchat kun je jezelf in een paar seconden omtoveren in een hond of een aardbei of je kan bijvoorbeeld face-swappen. Dit maakt de applicatie nog erg speels en is ook een van de redenen dat Snapchat vooral nog door het jongere publiek wordt gebruikt. Snapchat is dan ook gebombardeerd tot het jongerenplatform bij uitstek. Waar op Facebook vaak je ouders mee kijken naar de dagelijkse bezigheden van hun kinderen, kunnen jongeren op Snapchat plaatsen wat ze willen zonder bang te zijn dat het ‘oudere’ publiek dit leest. Ook bedrijven die advertenties plaatsen houden hier rekening mee, en de advertenties op Snapchat zijn dan ook specifiek gemaakt voor jongeren. Dus als bedrijf heb je op Snapchat een zeer specifieke, jonge doelgroep. 

Instagram

Als de chronologische volgorde wordt aangehouden, kwam na ‘my story’ functie van Snapchat in augustus 2016 de Instagram stories functie uit. Instagram stories bereikte in januari 2017 de grens van 150 miljoen dagelijkse gebruikers. Inderdaad, dat is net zoveel als het aantal dagelijkse gebruikers van Snapchat. Het is dan ook logisch dat het aantal gebruikers van Snapchat daalt. Onderstaande grafiek laat zien dat een snap sinds de komst van Instagram Stories maar liefst 50% minder wordt bekeken.

Het verschil tussen Instagram stories en Snapchat ‘my story’ is miniem. Zoals gezegd heeft Snapchat gezichtsfilters, maar Instagram stories biedt de Boomerang functie. Met deze functie kunnen minivideo’s achteruit worden gespoeld. Daarnaast is de doelgroep anders dan Snapchat. Uit onderzoek blijkt namelijk dat slechts 1% van de Snapchatgebruikers in Nederland ouder is dan 40 jaar. Op Instagram zijn de gebruikers over het algemeen een stuk ouder. Zo is meer dan 15% van de Nederlandse Instagramgebruikers ouder dan 40 jaar.

WhatsApp

In navolging van Snapchat en Instagram volgde WhatsApp in februari 2017 ook met een eigen storiesfunctie, genaamd status. Hierbij is het mogelijk om een foto/status te plaatsen die vervolgens na 24 uur weer verdwijnt. Deze functie staat nog in zijn kinderschoenen en lijkt vooralsnog nauwelijks gebruikt te worden. Het kreeg zelfs een flinke lading kritiek over zich heen, toen bleek dat wederom het originele idee van Snapchat is ‘gestolen’. Iedereen in je contactenlijst staat ook in je WhatsApp, dat betekent dat waarschijnlijk je baas en familie je statusupdates zien. Dit leidde tot de hashtags #whatsappstories en #snapchatstories, waarop je op #whatsappstories veelal politiek correcte foto’s plaatst en op #snapchatstories vaak de stoerdere variant plaatste. In tegenstelling tot Snapchat en Instagram biedt WhatsApp geen verschil. Het enige voordeel van status zou de toegankelijkheid kunnen zijn. In Nederland zijn er maar liefst 10 miljoen gebruikers van WhatsApp, die allemaal gebruik zouden kunnen maken van status. Vooralsnog is de functie nog overbodig, maar wellicht zullen mensen in de toekomst eerder gebruik maken van deze functie.

Facebook

In navolging van Snapchat, Instagram en WhatsApp kon Facebook natuurlijk niet achterblijven. Via de Facebook-app kun je sinds kort je verhalen delen. Deze functie heeft de originele naam Facebook stories gekregen. Net zoals in de andere apps kun je ook tekenen over je video’s of foto’s, maar de functies zijn minder uitgebreid dan bij de concurrenten. Het is nog te bezien of deze functie gebruikt zal worden door gebruikers gezien de gigantische concurrentie. Net als de concurrenten heeft Facebook nog geen functie die anders is dan de rest.

Verwachting

In conclusie bieden bovenstaande vier applicaties dus dezelfde opties. Het was al duidelijk dat Snapchat een flinke concurrentie kreeg door Instagram stories (gezien de 40% daling), maar we moeten nog even afwachten wat het effect is van WhatsApp-status en Facebook-stories op Snapchat. Het is onze verwachting dat Instagram in ieder geval Snapchat van de troon stoot.  Snapchat focust zich louter op de verdwijnende foto’s, terwijl de overige 3 mediums veel meer zijn dan alleen de verhaalfunctie. Zo kun je op Instagram en Facebook je uren vermaken met het scrollen door de tijdlijn. En op WhatsApp worden dagelijks veel berichten verstuurd. We gebruiken bovenstaande mediums nu eenmaal voor zoveel meer opties dan dat we Snapchat gebruiken. Dan wordt het langzamerhand ook aantrekkelijker om op deze mediums ook de verdwijnende beelden te bekijken.

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Of ben je het niet eens met deze verwachting? Laat het achter in de comments!

Voeg commentaar toe

*Vul alle velden goed in

Related Blogs

Geplaatst doorstijn-geraats | 29 mei 2017
Veel mensen denken bij het woord content direct aan tekst in de vorm van een blog. Het creëren van zulke content is erg lastig. Het moet namelijk ook interessant zijn…
Geplaatst doorstijn-geraats | 08 mei 2017
In deze blog praten we je helemaal bij over, jawel, blogs. Ik hoor je al denken: ‘Wat wil je dan vertellen over blogs?’ Nou heel simpel, het belang van een…
Geplaatst doormaria-terzopoulos | 05 mei 2017
Wil jij meer interactie met je volgers? Dan hebben wij de juiste tool voor jou gevonden, namelijk; Facebook live reaction poll. Je ziet ze wel eens voorbij komen in je…