Wat een jaar was dat zeg, 2016. Er is zoveel gebeurd in social medialand. Met 2017 hebben we weer een vol jaar met nieuwe kansen, mogelijkheden en… nieuwe trends. Hieronder hebben we verschillende grote en belangrijke trends voor 2017 op een rij gezet. Naast deze trends geven we ook tips hoe jij hierop kan inspelen.
Trend 1. Video, video en…
Video! Als één ding zeker is, dan is het dat video nóg belangrijker wordt. Naast het feit dat Facebook videocontent al pusht (voorrang geeft op andere content) blijkt dat ook uit de betrokkenheid van fans en volgers bij live video’s en 360 graden video’s.
Naast de ‘standaard’ video’s wordt virtual reality ook steeds populairder. Denk hierbij aan Pokémon GO, Snapchat Spectacles en patiënten die vanuit het ziekenhuis thuis kunnen rondkijken.
Tip: probeer live video’s eens uit (met bijvoorbeeld Facebook, Periscope of Instagram). Maak eens een live video vanuit je kantoor, geef je volgers een exclusief kijkje achter de schermen of biedt ze de mogelijkheid om live vragen te stellen. Je kunt ze zelfs live getuigen laten zijn van een belangrijke gebeurtenis binnen het bedrijf.
Andere tip, eentje voor de makelaars en aannemers onder ons: waarom een tekening of foto’s van een huis aanbieden, terwijl ‘echt’ rondlopen in het toekomstige huis veel meer beleving oproept? En wat te denken van een verbouwing? Video!
https://www.facebook.com/communiteers/videos/1266248316768361/
Trend 2. Ken je doelgroep
Ook dit wordt al langer geroepen, maar je doelgroep kennen wordt in 2017 enorm belangrijk. Niet alleen omdat de doelgroep gekend wil worden en omdat je content hierop moet aansluiten, maar ook omdat steeds meer budget naar social media gaat. Hierdoor wordt het bereiken van je doelgroep via social media steeds duurder. Doordat je jouw doelgroep kent en deze goed kan targetten wordt je bereik ook relevanter.
Tip: kom erachter wie je doelgroep is en waar zij behoeften aan hebben. Wanneer is de laatste keer geweest dat je ze vragen hebt gesteld over wie ze zijn en wat ze willen? Social media is hier zeer geschikt voor.
Trend 3. Social search
Steeds meer platformen zullen zich gaan richten op social search. Ze voegen steeds uitgebreidere zoekfuncties toe, zodat gebruikers het platform niet meer hoeven te verlaten. De kans dat je afgeleid wordt of (nog erger) overstapt op een ander platform wordt zo verminderd. Een goed voorbeeld is Facebook M. voor Messenger. Hier kunnen gebruikers (helaas nog maar een aantal, want het zit momenteel nog in de testfase) van alles opzoeken, zonder naar een zoekmachine te gaan.
Tip: zorg dat je bedrijf goed vindbaar is door zoveel mogelijk gegevens in te vullen op je bedrijfspagina. Vooral Facebook gebruikt deze informatie om pagina’s te indexeren.
Nog meer trends
En tot slot nog een aantal ‘kleinere’ trends die al ingezet zijn en groter worden:
- De focus zal nog meer liggen op interactiviteit i.p.v. op zenden.
- Er komen steeds meer chatbots, zoals in Facebook Messenger.
- Twitter wordt steeds minder gebruikt, terwijl Snapchat en Instagram blijven groeien.
- Mobiele telefoons worden nog belangrijker. Er wordt al gesproken over ‘mobile only’.
- Social selling (directe bestelmogelijkheden via social platformen) zal steeds meer haar intrede gaan doen.
- Facebook zal waarschijnlijk pagina’s gaan verwijderen die nepnieuws verkondigen.
Wil je weten of we gelijk krijgen en wat er in 2017 gebeurt? Houdt dan onze wekelijkse updates goed in de gaten! Naar welke trend kijk jij het meeste uit?