Zoals mensen zich allemaal anders gedragen ten opzichte van anderen zo vertonen we ook niet allemaal hetzelfde gedrag op het sociale netwerk. Vooral op social media geven velen toe dat ze zich anders gedragen dan in “de echte wereld”. Een groep wetenschappers aan de Universiteit van Winchester hebben onderzoek gedaan naar de gedragingen van mensen op sociale media (First Direct, 2013). In het onderzoek zijn voor een periode van 30 dagen de sociale media gewoonten van proefpersonen non-stop geobserveerd. Uit het onderzoek is gebleken dat er maar liefst 12 verschillende sociale media types zijn! Benieuwd welk social media type jij bent? Of benieuwd welk social media type wellicht je familie, vrienden of collega’s zijn? Lees dan snel verder.
- Ultras: Zijn fanatiek geobsedeerd door sociale media en checken hun online
online feed zelfs als het eigenlijk niet kan (auto of tijdens een gesprek). - Deniers: Zeggen dat social media hun leven niet beheerst, maar dat is in de werkelijkheid wel het geval. Als ze niet op hun favoriete platform kunnen voelen ze zich angstig en geïsoleerd.
- Dippers: Checken hun social media platformen niet frequent en posten vaak dagen of weken niets op hun online profiel.
- Virgins: Worden wel lid van een social media platform maar hebben in het begin moeite om wegwijs te raken op het platform. Dit type is nog onbekend op social media, maar kan uiteindelijk wel een ultra worden.
- Lurkers: Zijn lid van een social media platform maar zijn zelden actief in het bijdragen van content. Ze scrollen door hun tijdlijn en profielen maar posten zelf bijna nooit iets, meestal uit angst dat ze niets interessants te zeggen hebben.
- Peacocks: Zij zijn er dol op om zichzelf te laten zien (te pronken) en te laten zien hoe populair ze wel niet zijn. Ze willen zo veel mogelijk vind-ik-leuks, volgers, retweets en vrienden. Ze zijn makkelijk te herkennen omdat ze aan iedereen willen laten zien hoe bekend ze zijn. Ze spelen zelfs wedstrijden met vrienden over hoeveel vind-ik-leuks en re-tweets ze krijgen.
- Ranters: Zijn mild in face-to-face interacties maar online hebben ze een sterke mening en uiten dit ook. Voor hen is het een prettige (veilige) omgeving om online hun mening te geven zonder dat ze zorgen hoeven te maken hoe anderen reageren. Social media zorgen ervoor dat ze sterke meningen kunnen delen zonder na te hoeven denken hoe anderen zullen reageren.
- Ghosts: Zijn zo bezorgd om hun privacy dat ze nauwelijks informatie geven over zichzelf, waardoor ze onzichtbaar zijn op social media. Dit type kan gebruikersnamen creëren om anoniem te blijven of hebben duidelijk verschillende profielen op Facebook.
- Changeling: Zij nemen verschillende persoonlijkheden aan, zodat ze er zeker van zijn dat niemand hun ware identiteit weet. Voor sommige is anoniem zijn nog niet voldoende; ze nemen ook verschillende persoonlijkheden aan, zodat ze zeker weten dat niemand weet wie ze echt zijn.
- Quizzers: Stellen graag vragen op social media om zodoende gesprekken te starten. Ze doen dit omdat ze bang zijn om buitengesloten te worden.
- Informers: Weten als eerste leuke/interessante content te vinden en delen dit met hun achterban, met als gevolg dat ze veel volgers en vrienden hebben (social influencers). Informatie is de munteenheid in social media. Het is “een ding” om de eerste te zijn die iets interessants vindt en deelt. Daardoor word je populairder online en dit leidt natuurlijk tot meer volgers en fans.
- Approval-seekers: Maken zich druk over hoeveel vind-ik-leuks, reacties en retweets ze krijgen als ze iets posten omdat ze dat zien als een indicatie van hun populariteit. Ze checken continu hun sociale netwerk pagina’s.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jij je kunt vinden in meer dan één persoonlijkheid. Zo is het mogelijk dat je wellicht een “Ultra Quizzer” bent met informer neigingen. En, heb jij jezelf herkend in één of misschien wel meerdere van deze persoonlijkheidstypes? Of wellicht wel iemand uit je directe kring? Laat het ons weten!
Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over diverse social media kanalen?