YouTube Red: De doorbraak in het traditionele idee van ‘video-on-demand’

YouTube heeft in 2016 haar betaalde abonnementsdienst geïntroduceerd; YouTube Red. Deze wordt langzamerhand beschikbaar in steeds meer landen over de hele wereld (waaronder Nederland). Met haar groeiende populariteit is het duidelijk dat het YouTube Red fenomeen een grote potentie heeft.

De toevoeging van een nieuwe grote video-on-demand (VoD) service zal veel mediabedrijven, die YouTube misschien niet als een bedreiging hebben gezien, uitdagen.

Voor een tientje per maand kun je exclusieve films en series bekijken. Met Red heb je meer keuze over hoe je YouTube bekijkt. Je kunt namelijk ononderbroken kijken naar wat je wilt, wanneer je wilt en op elk apparaat dat je wilt.

Waarom betalen voor YouTube?
Sommigen vragen zich af waarom ze moeten betalen voor Red terwijl YouTube eigenlijk gratis is. Het is belangrijk om te realiseren dat YouTube Red de originele YouTube niet vervangt, maar een toegevoegde waarde heeft. Om het voor jou simpel te houden, hebben we de vijf belangrijkste toevoegingen hier samengevat:

1. Geen ads
Dit geldt voor pre-roll (advertenties vóór een video) en pop-ups (banners en advertenties gedurende een video). Hoewel dit niet voor iedereen een belangrijk pluspunt is, is het een kleine functie die sommigen zeker kunnen waarderen.

2. Offline afspelen
Abonnees van Red zijn in staat om video’s op te slaan terwijl ze een WiFi-verbinding hebben. Deze kunnen ze vervolgens offline bekijken.

Dit stelt gebruikers in staat om opgeslagen inhoud te bekijken zonder een internetverbinding. Dit is helemaal top voor mensen die vaak reizen, of zich vaak bevinden met geen of slechte mobiele service (denk aan lange treinreizen). Bonus: het neemt de last van mobiele data af (m.a.w je kunt je MB’s bewaren voor het checken van je Instagram en Snapchat).

3. Achtergrond afspelen
Deze functie maakt het mogelijk om YouTube-video’s te bekijken of te luisteren terwijl je gebruik maakt van andere apps (inclusief wanneer je smartphone vergrendeld is).

4. Originele content
Gebaseerd op het succes van Netflix, is YouTube Red ook gaan experimenteren met originele content. Op de lijst van de originele inhoud staan series en films met YouTube’s grootste sterren, zoals: PewDiePie, Meg DeAngelis, IISuperwomanII etc.

Maar Red’s originele inhoud verschilt van Netflix, met name door de flexibiliteit in de lengte van de shows, die de conventies van oude commerciële televisie breekt. Het hoofd van scripted content voor YouTube Red, Tim Shey, zei dat dit allemaal onderdeel is van “de grootste fans van YouTube geven wat ze willen”.

 5. YouTube Music
YouTube Red lanceert ook een muziek-app, die de reeds bestaande YouTube-music video-bibliotheek gebruikt, in plaats van een geheel nieuwe dienst te creëren. Hierdoor hoeft YouTube niet meer opnieuw te onderhandelen met kunstenaars. In aanvulling op de beschikbare diensten via de YouTube-app muziek, zal YouTube Red abonnees toegang krijgen tot premium Google Play Music.

Eén van de meest unieke kenmerken van de YouTube Red dienst is dat het zowel video-on-demand en streaming van muziek aanbiedt, die doorgaans worden aangeboden door verschillende diensten, zoals Netflix en Spotify.

Dus, in plaats van twee maandelijkse abonnementen, heb je er maar eentje nodig: YouTube Red. Wat vind jij hiervan? Zou jij de YouTube Red abonnement aanschaffen? Laat het achter in de comments!


Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over YouTube Red?

button-meer-informatie

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Pinterest adverteren

Alt Tag

Een gratis kennislunch of ontbijt!

Wil je een keer sparren of brainstormen met een professional? Maak dan een
afspraak voor een gratis kennislunch of ontbijt!

Maak een afspraak!