10 tips om het maximale uit Snapchat te halen

10 tips om het maximale uit Snapchat te halen

Communiteers > Blog > Blog > 10 tips om het maximale uit Snapchat te halen

Tegenwoordig is Snapchat zeker geen klein sociaal medium meer en heeft de app zijn plaats tussen de grote jongens zeker verdiend. Meer dan 150 miljoen mensen maken dagelijks gebruik van de app, waaronder vooral jongeren en steeds meer volwassenen. Als bedrijf kun je Snapchat, net als Facebook en Twitter, inzetten als marketingtool. En dit hoeft niet eens moeilijk te zijn! Hieronder geven we je 10 ideeën over hoe je Snapchat als bedrijf kunt inzetten. Doe er je voordeel mee!

1. Promoot je evenement
Voor evenementen en festivals is Snapchat ontzettend geschikt. Van tevoren kun je jouw volgers met kijkjes achter de schermen en voorbereidingen alvast enthousiast maken. Maar vooral op het evenement zelf kun je flink aan de slag met Snaps. Zo kun je laten zien wat er allemaal te doen is en het evenement vanuit een ander oogpunt showen. Geef je volgers via Snapchat als het ware toegang tot plekken die ze anders niet te zien zouden krijgen en laat zien hoe mensen het naar hun zin hebben. Je doel kan zijn om ervoor te zorgen dat thuisblijvers last minute beslissen om alsnóg te gaan en dat bezoekers al zin krijgen in de volgende editie. De content hoeft geen hoge kwaliteit te hebben, maar moet vooral de sfeer overbrengen. De nodige humor wordt ook erg gewaardeerd op Snapchat.
Zo stonden wij bijvoorbeeld op WiSH Outdoor 2016, met een Snapchat reporter die het hele weekend op Snapchat heeft vastgelegd.

2. Geef volgers exclusieve kortingen
Via Snapchat kun je exclusieve kortingsacties promoten. Deel bijvoorbeeld een geheime URL of kortingscode die je alleen krijgt te zien wanneer mensen je volgen op Snapchat. Dit is ook een goede manier om meer volgers te werven voor je Snapchataccount. Kondig op je andere social media platformen aan dat mensen korting kunnen krijgen door je simpelweg te volgen op Snapchat. Om je volggroep te blijven boeien is het wel zaak dat je regelmatig content plaatst. Verder kun je ook aankondigen dat de kortingsacties iedere maand terug zullen komen, de doelgroep is dan meer geneigd om je account in de gaten te houden.

3. Houd een winactie
Natuurlijk kun je ook winacties houden op Snapchat. Dit kan op verschillende manieren. Afhankelijk van het aantal volgers en betrokkenheid kun je bepalen wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

De eerste manier is heel simpel; laat gebruikers een snap uit je verhaal screenshotten. Vervolgens krijg jij te zien wie dit hebben gedaan, en verloot je de prijs onder de deelnemers. Easy! Je kunt ook je volgers aan het werk zetten. Laat ze hun meest originele Snap insturen met een bepaald thema of laat ze antwoord geven op een vraag (via een Snap). Hierna kun je zelf uitkiezen wie jij denkt dat de prijs verdient. Een voordeel hiervan is dat je, wanneer je veel leuke reacties krijgt deze kan verzamelen en dus ludieke content hebt om te delen op andere kanalen.

4. Geef interessante sneak peeks
Waar het op YouTube en Instagram vaak belangrijk is om content van hoge kwaliteit te uploaden, is Snapchat juist gemaakt voor onbewerkte smartphone foto’s en video’s. Hier kun je slim gebruik van maken bij de introductie van een nieuw product. Geef mensen op Snapchat een paar maanden voor de ‘launch’ sneak peeks van het nieuwe product. Laat ze raden wat het is, of vraag wat ze ervan vinden. Op deze manier laat je ook meteen realtime zien wat de voordelen zijn en hoe je het kunt gebruiken. Vaak wachten mensen met het doen van een aankoop tot ze reviews gelezen hebben of het product in ‘actie’ hebben gezien. Door ze dit alvast zelf te geven op Snapchat, gaan ze waarschijnlijk wel sneller over tot aankoop.

5. Product demonstraties
Ook als je product al langer verkrijgbaar is kun je laten zien waarom je doelgroep het zou moeten hebben. Deel handige tips en tricks en laat op verschillende manieren zien wat je met het product kunt. Dit is natuurlijk afhankelijk van wat je uiteindelijk wilt verkopen. Let er wel op dat je Snaps geen verkooppraatjes (ala Tel Sell) worden en breng het spontaan en geloofwaardig.

6. Vraag naar de mening van volgers
Wanneer je bezig bent met het ontwikkelen van een nieuw product, dienst of campagne kun je via Snapchat vragen naar de mening van je doelgroep. Vaak vinden mensen het erg fijn wanneer bedrijven naar hun feedback luisteren. Ongeacht of je de opmerkingen kunt gebruiken of niet, voelen je volgers zich betrokken bij je merk.

7. Houd een vragenrondje
Laat volgers vragen stellen aan een expert in je branche of collega, en beantwoordt deze live in je Snapchat verhaal. Hiermee betrek je je doelgroep, kom je erachter wat er speelt en laat je zien dat je beschikt over veel expertise op jouw vakgebied.

8. Laat meer van je bedrijf zien
Vaak zijn mensen ontzettend nieuwsgierig naar wat er nu eigenlijk ‘backstage’ bij een bedrijf gebeurt. Dit kun je via Snapchat makkelijk laten zien en het hoeft niet moeilijk te zijn. Deel bijvoorbeeld grappige en speciale momenten, laat een keer zien hoe het kantoor eruit ziet of laat collega’s zichzelf introduceren. Wees vooral creatief en ben niet bang om te experimenteren. Na 24 uur is de content toch weer verdwenen van Snapchat.

9. Gebruik on demand geofilters
Met Snapchats on demand geofilters is het mogelijk om een eigen filter voor een bepaalde tijd op een bepaalde plek in te stellen. Een goede manier om bijvoorbeeld evenementen te promoten. Helaas is deze functie (nog) niet beschikbaar in Nederland. Als je meer wilt weten over de geofilters van Snapchat lees dan deze blogpost.

10. Voor de grote jongens onder ons: koop een sponsored lens in
Voor bedrijven met een hoog marketingbudget zijn er sponsored lenses in te kopen. Hiermee wordt de door jouw ontworpen lens voor een bepaalde tijd beschikbaar gesteld voor alle Snapchatgebruikers. Je bent hierin vrij om gebruik te maken van logo’s en merknamen. Merken als Gatorade, Coca Cola en Taco Bell hebben er al gebruik van gemaakt. Bij het verschijnen van nieuwe films komt er op Snapchat vaak ook een speciale lens beschikbaar. Hiervoor moeten adverteerders wel flink in de buidel tasten. Om jouw lens één dag beschikbaar te stellen in de app betaal je, afhankelijk van de dag, 450.000,- tot maar liefst 700.000,- dollar!


Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over de zakelijke inzet van Snapchat?

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

06 29 07 53 79​
KvK: 87719592
Bank: NL48 RABO 0159 9860 44
Cacaokade 3, Helmond​
info@communiteers.nl

Copyright © 2023 Communiteers.
Alle rechten voorbehouden.