Wat gebeurde er afgelopen week in “social media land”? Genoeg! Wij zetten het iedere week voor je op een rijtje in de wekelijkse update.
Snapchat gaat gebruik maken van een algoritme
Naast concurrenten Twitter, Facebook en Instagram gaat nu ook Snapchat gebruik maken van een algoritme. Dit algoritme komt als het ware tussen de gebruiker en het merk in te staan. Op dit moment zien gebruikers de berichten van merken die ze volgen in chronologische volgorde staan. Met het algoritme gaat Snapchat deze volgorde zelf controleren. Op deze manier zal de beste content ‘winnen’ en dus als eerste weergeven worden. Wanneer dit precies wordt uitgerold, is nog de vraag, maar het zou ons niks verbazen als dit niet lang meer duurt.
Eindelijk: Instagram Analytics!
Laatst vertelden we jullie nog over de nieuwe feature voor bedrijven waarbij een contactknop kan worden toegevoegd en ook het adres van het bedrijf. Nu lijkt er ook zicht te komen op iets vrij banaals voor een online platform, namelijk de statistieken. Hoe anders kun je je resultaten analyseren? Er zijn nu foto’s uitgelekt van hoe deze analytics er uit gaat zien. Let wel: het is nog met de oude lay-out, dus het zou best wel eens kunnen dat het er straks alsnog heel anders uit gaat zien. In de screenshots is te zien dat we straks zicht krijgen op twee belangrijke gegevens: de demografische gegevens van de volgers, maar ook de berichtstatistieken. Binnen de demografische gegevens vallen de leeftijd, sekse, leeftijd en ook de locatie. Over de berichten zelf zul je straks kunnen zien wat de beste dag en tijd is om een bericht te plaatsen, maar ook het aantal impressies van een bericht. Wanneer deze update officieel wordt uitgebracht, is nog onduidelijk. Wij kunnen in ieder geval echt niet wachten!
Een video gebruiken als Facebookreactie & nieuwsfeed categorieën
Het overal implementeren van video’s blijkt een geharde missie te zijn voor Facebook nu wij ook video’s kunnen gaan gebruiken als reactie op Facebookposts. Dit kan binnenkort in zowel de apps als op de webversie. Je kunt nu al een reactie achterlaten in de vorm van een stukje tekst, een emoji, sticker en ook een foto is mogelijk. Het toevoegen van een filmpje werkt ongeveer net zoals het selecteren van een foto, namelijk tikken op het foto icoontje in de reactiebalk. Ook deze feature wordt op dit moment getest en is alleen beschikbaar voor een aantal lucky bastards, dus wij wachten maar geduldig af. Wel is duidelijk dat Facebook video’s echt op een podium heeft gezet.
De nieuwsfeed op Facebook is vaak een rommelig geheel. Af en toe kom je wat tegen van je vrienden, wat advertenties en hier en daar wat berichten van pagina’s die je volgt. Facebook wil hier verandering in gaan brengen en is daarom aan het testen met verschillende categorieën voor de nieuwsfeed. Je kunt onderwerpen verwachten als reizen, voeding, wetenschap en muziek. Net zoals veel testversies is het maar de vraag of het er echt gaat komen, maar op zich klinkt het helemaal niet verkeerd.
We houden je weer op de hoogte!