Als je de weekly updates op onze blog gevolgd hebt, is het je vast niet ontgaan dat de populariteit van Snapchat met de dag toeneemt. Sinds de oprichting in 2011 zijn er veel functies bij gekomen. Zo heb je natuurlijk de trofeeën, grappige filters en de scanbare snapcode. Wat ook vrij nieuw en volop in ontwikkeling is, zijn de geofilters. Naast de ‘gewone’ filters zoals bijvoorbeeld het klokje, kun je op bepaalde locaties (vandaar de naam GEOfilter) gebruik maken van een speciaal filter. Het leuke hieraan is dat iedereen die een beetje verstand heeft van Photoshop zelf (gratis!) een filter kan insturen. Uiteraard heeft Snapchat een aantal regels waaraan het filter moet voldoen (bijvoorbeeld geen bedrijfslogo’s) en moet het eerst goedgekeurd worden. Natuurlijk zouden wij Communiteers niet zijn als we het niet zelf uit zouden proberen!
Onze Photoshop Queen Femke ging aan de slag met het ontwerpen van een Filter voor Helmond, zie hieronder het eindresultaat en enkele andere voorbeelden.
Een eigen filter inzenden is door Snapchat erg gemakkelijk gemaakt. Via deze link kun je hem gemakkelijk uploaden om hem vervolgens door Snapchat te laten controleren. Allereerst selecteer je via de kaart de regio waarin je wilt dat je filter zichtbaar is. Zorg hiervoor dat je de regio niet te groot pakt. Ga bijvoorbeeld voor een dorp of een deel van een stad, maar pak geen hele provincie. Probeer ook een regio te selecteren waarvan je denkt dat er veel gesnapt wordt. Op het platteland zal er bijvoorbeeld minder gebruik van gemaakt worden en dat is zonde van je inspanning! Als je je regio hebt geselecteerd kun je je afbeelding uploaden. Een paar punten waarmee je rekening dient te houden bij het insturen van je afbeelding:
- Zorg dat de achtergrond transparant is
- Zorg dat de afbeelding 1080px wijd is
- Houd het bestand onder de 300kb
- Zorg ervoor dat de afbeelding relevant is voor de locatie
- Zorg ervoor dat het filter niet teveel van het scherm inneemt.
- Gebruik geen afbeeldingen van anderen
- Gebruik geen foto’s, logo’s of hashtags
Wanneer je afbeelding geüpload is, hoef je alleen nog je gegevens en een korte beschrijving toe te voegen en voilà! Je geofilter is klaar om verstuurd te worden. Snapchat beoordeeld dagelijks geofilters, maar doordat er zoveel worden ingestuurd kan het even duren voordat je goedkeuring (of afkeuring) krijgt. In ons geval duurde het ongeveer een week voordat we antwoord kregen. Daarna is het filter meteen zichtbaar op de geselecteerde locatie. Zorg er wel voor dat je locatievoorzieningen aanstaan, anders weet Snapchat niet waar je bent en kun je het filter dus ook niet toepassen.
Ondanks dat je geen gebruik mag maken van logo’s, kun je er met een geofilter er toch voor zorgen dat mensen het associëren met je merk of product. Zo is het geen toeval dat Femke gekozen heeft voor een filter in Communiteers blauw en is het Geldropse filter ontworpen in de huisstijl van de plaatselijke voetbalclub. Een subtiele manier om tóch meerwaarde te halen uit de gratis filters.
Deze gratis geofilters zijn erg leuk, maar doordat het gebruik van logo’s verboden is zijn ze niet erg interessant voor bedrijven en evenementen. Hierin zag Snapchat echter wel kansen. Daarom hebben in ze februari naast de community geofilters, ook on-demand geofilters mogelijk gemaakt. Hiermee wordt het mogelijk gemaakt om een evenement of merk te promoten op een gekozen locatie. Het grote verschil is dat je voor de on-demand filters wél moet betalen. Er zijn twee verschillende soorten: personal en business geofilters.
Bij een business filter heb je de meeste vrijheid. Hierbij mag je vrij gebruik maken van logo’s voor je merk, evenement of product. Je kunt dus als het ware een geofilter advertentie maken die, als je het goed aanpakt, door Snapchatters verspreid wordt. Een business filter is bijvoorbeeld interessant om tijdens een open dag, evenement, festival of sportwedstrijd te gebruiken. Ondanks dat je meer vrijheid krijgt zijn er alsnog een aantal regels waaraan je je moet houden. Deze zijn te vinden via deze link. De regels zijn er vooral om jonge Snapchat gebruikers te behoeden voor ongepaste inhoud en om het promoten van illegale praktijken tegen te gaan.
Een personal geofilter is, zoals de naam al aangeeft, voor persoonlijke evenementen en gebeurtenissen. Hierbij mag je dus geen gebruik maken van merk gerelateerde inhoud waarmee je een merk of organisatie promoot. Personal geofilters zijn leuk om te gebruiken tijdens een verjaardagsfeest, diploma uitreiking of trouwerij. Een originele manier om foto’s te verzamelen ter herinnering aan een speciale dag!
Bij de on-demand geofilters kun je zelf bepalen hoelang en waar je wilt dat het filter zichtbaar is, tot aan een maximum van 30 dagen. Afhankelijk hiervan bepaald Snapchat de prijs (minimum van $5). Doordat de on-demand filters pas een paar maanden beschikbaar zijn en Snapchat er volop mee aan het experimenteren is, kunnen ze vooralsnog alleen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Canada gebruikt worden. Naar verwachting wordt deze functie binnenkort ook naar Nederland gebracht. Wij houden je op de hoogte…
Wat is het leukste geofilter dat jij bent tegengekomen?
Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over geofilters op Snapchat?