Je hebt vast al wel gehoord van Pinterest, het sociale medium waarbij je digitale prikborden kunt maken en delen met je volgers. De afgelopen jaren is Pinterest enorm gegroeid, ook in Nederland. Zo is het aantal gebruikers het afgelopen jaar met maar liefst 400.000 miljoen gebruikers gestegen. Er zijn op dit moment zo’n 2 miljoen Nederlandse Pinterest accounts waarvan er 334.000 gebruikers dagelijks actief zijn. Het medium wordt vaak gebruikt om inspiratie en nieuwe ideeën op te doen en te verzamelen. Echter kan het sociale medium voor bedrijven ook erg interessant zijn…
Voordat je fanatiek aan het pinnen slaat voor je bedrijf is het belangrijk om na te denken over je doelgroep. Het overgrote deel van de Pinterest gebruikers is vrouw in de leeftijdscategorie 25 t/m 35, die vaak lifestyle gerelateerde borden aanmaken. Onderwerpen als reizen, interieur, recepten en gadgets zijn erg populair op de website. Als je doelgroep grotendeels bestaat uit mannelijke bierliefhebbers is Pinterest misschien (nog) niet heel interessant voor jouw bedrijf. Een voorbeeld van een zakelijk Pinterest account dat erg populair is, is Sephora. De Amerikaanse make-up winkel gebruikt Pinterest als het ware als een etalage voor haar nieuwe producten en ordent ze in categorieën. Daarnaast kunnen klanten een foto van hun aankopen pinnen met de hashtag #SephoraHaul waarna Sephora de pins re-pint op haar bord. Hiermee betrekt Sephora haar klanten en komt hun merknaam vaker naar voren op het medium. Doordat ze bijna 400.000 volgers hebben doen namelijk veel mensen hun best om op het bord te komen.
Wat belangrijk is om voor ogen te houden is het doel van je Pinterest pagina. Dit moet vooral het inspireren en enthousiasmeren van je doelgroep zijn. Pinterest is een goede plek om je producten te etaleren. Hierbij is het belangrijk dat je met een paar zaken rekening houdt. Zorg er voor dat je geen commercieel tintje geeft aan je pins, deze worden vaak niet ge-pint. Denk altijd na over wat je doelgroep zal waarderen en willen delen of bewaren. Volg ook verschillende relevante accounts en repin af en toe een afbeelding. Hierdoor breng je jezelf meer onder de aandacht bij de doelgroep. Als je besluit om een pin te plaatsen, zorg dan dat je er een relevante link bij pint. Zodra je een afbeelding aan je bord hebt toegevoegd kun je deze bewerken en een link toevoegen. Als mensen vervolgens op de afbeelding klikken komen ze meteen uit op jouw website.
Zonder dat je een Pinterest account hebt, kan het zijn dat er mensen zijn geweest die al afbeeldingen van je website hebben gepind. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van de Google Chrome extensie. Als mensen direct van je website een afbeelding pinnen, linkt Pinterest deze automatisch door naar jouw website. Om erachter te komen of mensen dit al hebben gedaan kun je de volgende link gebruiken: www.pinterest.com/source/urlvanjouwsite.nl/ (i.p.v. urlvanjouwsite de naam van jouw website invullen). Daar zie je precies wie er op welke borden hebben gepind en hoe vaak het is gedeeld.
Als je Pinterest wil gebruiken om meer producten te verkopen, zijn de buyable pins erg interessant. Hiermee kunnen gebruikers iets uit je webshop kopen zonder de app te hoeven verlaten. Zo kunnen ze zonder veel moeite je product aanschaffen. Het is helemaal gratis en Pinterest vraagt niks van de winst, wat een groot voordeel is.
Naast ‘gewoon’ zakelijk pinnen kun je met Pinterest ook leuke acties opzetten. Zo kun je een winactie organiseren waarbij degene met het beste bord een reis wint. Zorg ervoor dat deelnemers de naam van jouw merk in de titel zetten, daardoor komt jouw naam ook meteen voorbij bij de volgers van de deelnemers. Een andere populaire Pinterest actie is de ‘Pin to Unlock’ actie. Hierbij bied je een aanbieding aan die pas start als de afbeelding x aantal keer gepind is. Wissel dit soort acties wel regelmatig af zodat je account niet té commercieel wordt.
Bij je verschillende borden heb je ook de kans om zogenaamde ‘bijdragers’ toe te voegen. Deze mensen mogen dan Pins toevoegen aan (alleen) dat bord. Dit is een goede manier om trouwe klanten/pinners te belonen door ze bij je merk te betrekken. Je kunt achteraf altijd nog bijdragers toevoegen en verwijderen van borden. Je voegt mensen toe door bij ‘bord bewerken’ een gebruikersnaam of e-mailadres in te typen en uit te nodigen.
Als je aan de slag wil gaan met Pinterest voor je merk, zorg dan wel dat je een zakelijk account aanmaakt. Hiermee krijg je toegang tot de statistieken waarin je onder andere kunt zien wat mensen van je website opslaan, welke pins het vaakst leuk gevonden worden en krijg je interessante informatie over je Pinterest doelgroep. Heb je al een persoonlijk account? Dan kun je deze makkelijk omzetten in een zakelijk account zonder dat er iets aan je borden verandert. Daarnaast is het net als op Facebook en Twitter mogelijk om gesponsorde Pins te plaatsen, ook hierbij kun je een doelgroep selecteren die jouw Pins te zien krijgen.
Maak jij al privé of zakelijk actief gebruik van Pinterest?