Je komt met input, schrijft een bericht en wil hem publiceren. Maar wanneer kun je een bericht nu het beste online laten komen? Gewoon meteen op het moment dat hij klaar is, of kun je beter wachten tot een bepaald moment?
Onderzoek heeft uitgewezen dat gebruikers van verschillende online platformen lang niet altijd tegelijk online zijn. Zoals de infographic van surePayroll laat zien, loopt ‘het perfecte moment’ nogal uiteen. Zo kun je zien dat je op woensdagmiddag om 3 uur het beste iets op Facebook kunt plaatsen, terwijl je dit in de weekenden vóór 8 uur ’s ochtends en na 8 uur ’s avonds beter niet kunt doen. Google+, Twitter, Facebook en LinkedIn doen het goed tijdens werktijden, terwijl Tumblr en Pinterest juist platformen zijn voor ’s avonds en in het weekend. Zo kun je op Twitter na 3 uur ’s middags beter niet meer posten, terwijl dit voor Pinterest en Tumblr juist de beste tijden zijn.
Een ander leuk feitje is dat je kunt aflezen van de infographic is dat foto’s het erg goed doen op social media. Foto’s op Facebook zouden voor 53% meer likes zorgen en 104% procent meer kans op reacties. Op Twitter zorgen deze onder andere voor een 41% hogere kans op een retweet.
Maar wat is de beste tijd om te posten voor jouw specifieke publiek?
Ieder publiek is anders, dat is een ding dat zeker is. Sommige Facebookpagina’s worden beter bezocht tijdens kantooruren, terwijl anderen pieken in de avond. Het is belangrijk om je hier als bedrijf bewust van te zijn. Dit zijn een aantal tools die je kunnen helpen om uit te vinden wanneer jouw publiek online is:
- Facebook Analytics: onder het kopje ‘statistieken’ vind je allerlei informatie over jouw pagina. Wanneer je verder klikt naar ‘berichten’, zie je een overzicht van op welke tijdstippen de meeste mensen je pagina bezoeken. Wanneer je de cursor op een specifieke dag houdt, verschijnen er lijnen die het nog eens per dag weergeven. Let op: ook dit kan per dag erg verschillen!
- Tweriod: De website Tweriod selecteert voor jou de beste tijdstippen om te tweeten door het analyseren van jouw tweets en die van je volgers.
- Timing+: Voor Google+ analyseert deze app data en adviseert vervolgens wanneer berichten het best kunnen worden geplaatst.
Op Pinterest, Tumblr, LinkedIn en Twitter zelf kun je wel zien op welke dagen het bereik hoog was of op welke dagen je volgers hebt bijgekregen, maar de concrete tijdstippen waarop de volgers online zijn, zijn niet zichtbaar.
Hoe bepaal jij wanneer je een post plaatst voor je pagina? Lukraak of juist met een doordacht plan? Laat het ons weten!