A/B testen, in online marketing is het onmisbaar. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken om websites en ads via Google, Facebook of LinkedIn te optimaliseren. Maar ook voor organische berichten. Het is dus heel breed inzetbaar en daarnaast ook nog eens heel simpel. Nu zie ik je denken, hoe dan?
Wat is een A/B test?
Om te beginnen: wat is A/B testen nu precies? Volgens de definitie is A/B testen een kwantitatieve onderzoeksmethode om twee varianten te vergelijken. Uit de resultaten moet dan blijken welke van de twee het beste presteert. Dit doe je door de twee varianten aan verschillende bezoekers of volgers voor te leggen. De variant met de beste resultaten is dan natuurlijk de winnaar en ook de variant die je wilt gaan gebruiken.
Het stappenplan voor een goede A/B test:
Voor de test:
1. Kies een variabele
Voordat je begint met het maken van je A/B test is het belangrijk dat je een variabele kiest die je wilt testen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de tekst, call-to-action of afbeelding. Wel is het belangrijk dat je ze één voor één test. Een andere tekst in je call-to-action kan al veel invloed hebben op het gedrag van je volgers of bezoekers.
2. Bepaal je doel
Na het kiezen van je variabele is het belangrijk dat je je doel bepaalt. Wat wil je bereiken met deze test? Dit zou je natuurlijk ook achteraf kunnen doen maar wanneer je dit van te voren al bepaald hebt, kun je de test veel effectiever uitvoeren.
3. Maak een ‘control’ en een ‘challenger’
Je ‘control’ is het originele ontwerp dat je wilt gebruiken voor je test. Dit is dus bijvoorbeeld de onaangepaste versie van een post die je gemaakt hebt.
De ‘challenger’ is de variatie die je gaat testen tegenover je ‘control’-variant. Hierin gebruik je bijvoorbeeld een andere afbeelding, tekst óf call-to-action dan in je ‘control’.
4. Verdeel je testgroepen gelijkwaardig en willekeurig
Bij tests waar je meer controle hebt over je testgroepen, bijvoorbeeld met e-mails, is het belangrijk dat je met twee of meer testgroepen werkt die gelijkwaardig aan elkaar zijn, om zo goede resultaten te genereren. Maar daarnaast is het ook belangrijk dat deze willekeurig verdeeld worden.
5. Bepaal de omvang van je testgroep (als dat mogelijk is)
Dit is afhankelijk van de tool waarmee je test en de soort test die je doet. Zo kun je bijvoorbeeld in Facebook en LinkedIn groepen maken met verschillende omvang. Wel is het zo dat hier overlap in kan zitten. Dus dat is iets waar je goed op moet letten. Bepaal hoe belangrijk de resultaten zijn bij het maken van je keuze
Wanneer je je doel bepaald hebt, bedenk dan hoe belangrijk de resultaten moeten zijn voor de variatie die je gaat kiezen.
6. Draai één test per keer per campagne
Meerdere testen tegelijkertijd kunnen het ingewikkeld maken voor je resultaten. Als je meerdere tests uitvoert met hetzelfde doel loop je het risico dat je resultaten onduidelijk zijn. Want welke van de tests heeft voor het opgeleverde resultaat gezorgd? Zorg daarom dat je maar één A/B test per keer uitvoert.
Tijdens de test:
7. Test beide variaties tegelijkertijd
Timing speelt een grote rol in je resultaten, of het nou de tijd van de dag is, dag in de week of maand van het jaar. Als je de ene variatie laat lopen in de ene maand en de andere in de andere maand kan dit al grote impact hebben op je resultaten.
Daarom moet je bij A/B tests altijd beide variaties op hetzelfde moment testen. Zo zorg je ervoor dat het enige verschil zich bevindt tussen de twee variaties. De enige uitzondering hierop is wanneer timing je variabele is. Als je wilt testen op welk moment de post het beste presteert zou je versie A in de ene periode kunnen plaatsen en versie B in de andere om zo te bekijken welk tijdstip het beste is.
8. Geef de test genoeg tijd om data te verzamelen
Je wilt ervoor zorgen dat je test lang genoeg loopt. Zo zorg je ervoor dat je genoeg resultaten binnenhaalt en daarnaast ook dat deze een stuk betrouwbaarder worden. De tijd waar je rekening mee moet houden is voornamelijk afhankelijk van de hoeveelheid traffic die je hebt. Hoe meer traffic je hebt, hoe sneller je data verzamelt en substantiële resultaten hebt gegenereerd.
9. Vraag om feedback van gebruikers/volgers
A/B testen bestaat voor een groot deel uit kwantitatieve data. Maar dat betekent niet dat je daardoor begrijpt waarom mensen bepaalde keuzes maken. Het kan je daarom enorm helpen om kwalitatieve feedback te verzamelen. Dit kun je heel eenvoudig doen door middel van een poll of een vragenlijst.
Na de test:
10. Focus op je doel
Ook als je meerdere doelen gesteld hebt: focus op je hoofddoel wanneer je je resultaten analyseert.
11. Meet het belang van de resultaten
Nu je bepaalt hebt welke van de twee variaties het best gepresteerd heeft, is het tijd om te bepalen of de resultaten goed genoeg zijn om een verandering door te voeren. Dat kun je doen door middel van deze A/B-Test calculator (https://abtestguide.com/calc/). In deze calculator vul je in het aantal pogingen in en hoe vaak het doel behaald is. Vervolgens rekent de calculator uit welke van de twee varianten het beste is en of de resultaten goed genoeg zijn voor een verandering aan de hand van het ‘confidence level’.
12. Handel aan de hand van je resultaten
Als één van je variaties statistisch beter is dan de ander heb je een winnaar. Maar als geen van beide variaties beter is, ben je erachter gekomen dat je geteste variabel geen impact heeft gehad. Nu kun je ervoor kiezen om een andere variabel te testen met een nieuwe A/B test of het te laten voor wat het is en het origineel te blijven gebruiken.
Door deze stappen te volgen kun je een goede A/B test neerzetten. Mocht je er dan nog niet helemaal uitkomen? Neem dan contact met ons op. Dan helpen wij je graag op weg!
Bron: https://blog.hubspot.com/marketing/how-to-do-a-b-testing