Het is de angst van elke marketeer: een geblokkeerd Facebook-advertentieaccount. Of een totaal uitgeschakeld advertentieaccount. 😱 Nóg erger! Je bent dan in principe overgeleverd aan de Facebook-goden en in hoeverre de klantenservice-medewerker jou kan helpen. Geen fijne gedachte en helaas geen onbekend terrein voor ons. Maar wat wél fijn is, is dat we jou met onze ervaringen kunnen behoeden voor een hoop frustratie.
Houd altijd rekening met de Facebook-richtlijnen
Het klinkt als een open deur, maar check altijd eerst waarom je advertentie is afgekeurd. Dit doe je bij Accountkwaliteit. Facebook heeft een aantal strenge richtlijnen waar jij je als adverteerder aan moet houden. En het zou zomaar kunnen dat je deze door het gebruik van bepaalde woorden overtreedt, zonder dat dit je bedoeling is. Kijk dus altijd eerst of je je advertentie handmatig kan aanpassen, zodat hij wel aan de richtlijnen voldoet.
Een voorbeeld: het is verboden om bepaalde persoonlijke kenmerken te suggereren. Zeg dus niet: “Wil jij weer fit worden komende tijd?” Want dan suggereer je dat iemand op dat moment niet fit is. Je kunt dan beter gaan voor: “Tien goede tips voor in de sportschool” of iets anders algemeens.
Vraag nooit zomaar om een herbeoordeling
Kun je gericht vinden waar het mis is gegaan? Lucky you! Dan kun je je advertentie bewerken en deze opnieuw aanbieden bij Facebook. In veel gevallen is het echter niet zo makkelijk om te achterhalen waarom de advertentie precies is afgekeurd. In dat geval adviseren wij om nooit zomaar een herbeoordeling aan te vragen. De kans is dan namelijk erg groot dat de advertentie opnieuw wordt afgekeurd. Dit kan zelfs betekenen dat je advertentieaccount op slot wordt gezet en dat wil je natuurlijk niet. Het beste kun je een chat starten met de helpdesk van Facebook, zodat zij met je mee kunnen kijken naar de oorzaak van de afwijzing.
- Ga hiervoor naar www.business.facebook.com
- Ga naar je Advertentiebeheer
- Klik rechtsboven op het ? icoon
- Klik op ‘Contact opnemen met het ondersteuningsteam’
Waarom is dit belangrijk?
Wij zien vaak dat Facebook op scherp staat bij accounts waar advertenties vaker worden afgekeurd. Daardoor kan het voorkomen dat je account sneller wordt geblokkeerd, of dat je advertenties in de toekomst sneller worden afgekeurd. Daarom is het belangrijk om nooit klakkeloos je advertenties opnieuw aan te bieden. Neem zeker even contact met ons op als je ergens over twijfelt!
Disclaimer maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek
Zet jij vaker advertenties in over gevoelige, politieke of maatschappelijke kwesties? Dan zul je merken dat je advertenties misschien vaker worden afgekeurd. Wij adviseren je dan ook zeker om de disclaimer voor maatschappelijke kwesties aan te maken in het Advertentiebeheer. Hiermee ben je transparant over wie de advertentie heeft aangemaakt en wie deze betaalt. Deze kun je erg gemakkelijk aanmaken. Meer informatie over de disclaimer vind je in deze blog.
Kun je weer met een gerust hart advertenties inzetten? Of heb je toch nog bepaalde twijfels? Dan zijn wij er voor jou! We denken graag met je mee, dus neem zeker even contact op.