Aandacht verdienen van de scannende lezer – 7 handige tips

Aandacht verdienen van de scannende lezer – 7 handige tips

Communiteers > Blog > Blog > Aandacht verdienen van de scannende lezer – 7 handige tips

Aandacht verdienen van de scannende lezer – 7 handige tips

Bezoekers van je website nemen steeds minder tijd om webteksten op het gemakje te lezen. Binnen enkele seconden wordt de tekst al gescand. Het is belangrijk dat je je lezer zo vloeiend mogelijk naar je uiteindelijk doel leidt. Of dat nu het verkopen is van een product of het lezen van een gerelateerd blog. Lees er meer over in dit blog.

  1. Gevarenzones

In deze zones moet je je webteksten zeker niet plaatsen. Er zijn drie zones die niet goed scoren. De zones die je moet vermijden zijn:

  • De rechterkant van de pagina. We lezen van links naar rechts. Vandaar dat teksten die aan de linkerkant staan het ook beter doen.
  • Onder de paginavouw: mensen houden niet van scrollen. Heatmaps laten zien dat we bovenaan de pagina blijven hangen.
  • Dichtbij een visueel element: bannerblindheid. We zijn ondertussen gewend aan de grote kleurrijke banners op websites. Deze banners ontwijken we automatisch met onze ogen. Een tekst vlakbij een banner zetten werkt dus averechts.
  1. Weg met die intro

Het komt nog regelmatig voor dat je een website bezoekt met inleidende alinea’s. Bijvoorbeeld of het bedrijf begrijpt wat je wil, en dat ze voor jou de oplossing hebben. Dit is vaak niet nodig. Een bezoeker wil namelijk meteen to the point komen. Hij is tenslotte al op je pagina voor een reden, Bijvoorbeeld om iets te kopen of iets interessants te lezen over een relevant onderwerp.

  1. Structuur

Soms is een tekst nou eenmaal wat langer. Als schrijver zul je dan vast tussenkoppen gebruiken. Biedt de lezer een helpende hand door een ‘springlinks’ lijstje toe te voegen, zodat ze meteen wat overzicht hebben. Springlinks zijn tussentitels die verwijzen naar een onderdeel op de pagina zelf. Een lezer komt door op de link te klikken dus terecht op een lager deel van de pagina.

  1. Call-to-actions

Lezers verleiden om op een knopje te klikken. Zoals ‘Lees meer artikelen over…’ zorgt ervoor dat er 8 keer vaker geklikt wordt dan ‘Dit artikel gaat over…’ Niet alleen de lichtelijk verleidende woorden helpen, maar ook positieve woorden doen het goed. Bijvoorbeeld ‘Vind je vacature op…’ in plaats van ‘Zoek een vacature op’. Vinden is tenslotte wat de bezoeker van een vacaturesite wil. Een geruststellende boodschap doet het ook altijd goed. Bijvoorbeeld op Booking.com. Daar staat vaak een extra zinnetje onder ‘Geen annulering en creditcardkosten’.

  1. Kill your darlings

Met betrekking tot zowel titels als bodytekst. Online heeft niemand tijd voor vage teksten of onnodige zinnen. Hoe trots je ook bent op inspirerende titels, vaak zijn deze veel te vaag voor de lezer. Het is belangrijk een duidelijke titel te hebben zodat de scannende lezer meteen naar de juiste plek wordt geleid. Het omdraaien van de titel en subtitel helpt trouwens ook wel eens.

Met betrekking tot de bodytekst: staan er dingen in die niet relevant zijn? Dan is het een goed idee die te schrappen, mits de betekenis van de tekst dan hetzelfde blijft. Vermijd zinnen met nominalisaties (als je werkwoorden in een zelfstandig naamwoord verandert door er een lidwoord voor te plakken). Verander bijvoorbeeld: ‘Het drinken van alcohol heeft effect op je lever.’ met ‘Alcohol drinken heeft effect op je lever.’

  1. Gebruik makkelijke woorden

Zowel in titels als in bodyteksten. Niet al je bezoekers kennen technische termen of productnamen. Gebruik daarom de juiste termen die kort en krachtig vertellen wat je product is.

  1. Leesbaarheid

Zorg voor een leesbaar lettertype op een juiste grootte. Experimenteer dus niet met gekke fonts. Maak je tekst juist goed leesbaar (lees hier hoe je de beste grootte zelf kunt berekenen). Pas ook op met je teksten cursiveren of verdikken, dat verstoort het leesritme.

Na het lezen van deze tips is het misschien een goed idee om je webpagina’s eens na te lopen. Of bij twijfel laat iemand anders eens naar je webteksten kijken. Wil je meer van dit soort tips check dan ook eens het boek ‘Webteksten die werken‘.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

06 29 07 53 79​
KvK: 87719592
Bank: NL48 RABO 0159 9860 44
Cacaokade 3, Helmond​
info@communiteers.nl

Copyright © 2023 Communiteers.
Alle rechten voorbehouden.