Als je een Facebookpagina hebt die alleen relevant is voor Nederlanders, is er niks aan het handje. Echter, wanneer interesse in je bedrijf de grenzen over gaat, wordt de manier van communiceren wat lastiger. Hoe zorg je nu dat iedereen je posts op Facebook begrijpt? Meerdere posts met berichten in verschillende talen plaatsen, of juist alleen nog maar Engels gebruiken? Een overzichtelijke pagina heeft prioriteit en bovendien wordt de eigen taal toch vaak beter begrepen. Woordgrapjes komen beter over en de betrokkenheid bij een bericht zal ook hoger zijn. Wij zijn eens in de opties van Facebook gedoken om te kijken wat er allemaal mogelijk is!
Maar eerst: welke taal spreken je fans eigenlijk?
Als je niet weet welke taal je volgers spreken, kun je dit nazoeken in je statistieken. Je moet namelijk wel weten op welke talen je je moet gaan focussen. Je kunt ervoor kiezen om alleen voor Nederlands en Engels te gaan, maar als je ook andere talen beheerst, is het een kleine moeite om deze ook toe te voegen. Ga dus eerst naar statistieken en klik daarna op ‘personen’. Hier staat uit welk land en plaats mensen voornamelijk komen, maar ook welke taal ze spreken. De taal die men spreekt is namelijk niet hetzelfde als het land waar ze uit komen, kijk maar naar België. Als je deze informatie hebt genoteerd, kunnen we verder naar het echte werk.
Er zijn twee opties om het bericht aan te passen aan je publiek:
Optie 1: doelgroep verkleinen
Sinds een tijdje kun je bij het publiceren van een post kiezen om de potentiële nieuwsoverzichtdoelgroep voor dit bericht te verkleinen. Allereerst klik je op het doelwit icoontje.
Vervolgens krijg je het volgende scherm te zien:
Je kunt nu zien dat je buiten het invoegen van talen ook interesses of locaties kunt toevoegen. Handig! Een locatie kan bijvoorbeeld van pas komen als je als Amsterdams restaurant vooral mensen die in Amsterdam wonen wilt bereiken. Je zou kunnen denken, waarom? Alle mensen die mijn pagina liken krijgen het bericht toch te zien? Helaas, zo werkt het niet. Maar een klein percentage van jouw fans ziet je bericht langskomen in het nieuwsoverzicht, dus kan kun je er maar beter voor zorgen dat in ieder geval de relevante mensen binnen dit kleine percentage horen. Verder kun je dus ook nog selecteren op interesses, geslacht en leeftijd.
Maar nu weer terug naar de taalinstellingen. Je zou ervoor kunnen kiezen om een Nederlands bericht te plaatsen en bij talen Nederlands in te voeren, zodat alleen mensen die Nederlands spreken de post te zien krijgen. Als het goed is, heb je Facebook verteld welke talen je spreekt. Vervolgens zou je hetzelfde bericht kunnen plaatsen in het Engels, waarbij je aangeeft dat alleen mensen die Engels spreken het bericht mogen zien.
Het nadeel van deze optie is echter dat als je aangeeft dat je zowel Nederlands als Engels spreekt, je beide posts te zien zou kunnen krijgen. Ook komen beide posts, de Nederlandse en de Engelse, op je tijdlijn staan. Hierdoor kan het dus ook weer rommelig ogen.
Als je het mij vraagt, is het een goede optie om je beter te richten op de personen waarvoor je bericht is bedoeld, maar kun je bij een multi language post beter kiezen voor optie 2.
Optie 2: één bericht plaatsen in meerdere talen
Deze optie is door Facebook ietwat verstopt, je moet er namelijk eerst een instelling voor aanpassen. Hier komt hij: ga naar de bedrijfspagina en klik op je instellingen. Bijna onderaan staat de instelling ‘Berichten plaatsen in meerdere talen’. Deze optie staat standaard uit, dus zet deze nu aan. Vergeet niet om de wijzigingen op te slaan en je bent klaar om verder te gaan.
Als je nu terug naar je pagina gaat en een bericht wilt schrijven, zul je dit zien in het vak:
Wanneer je dus een post in meerdere talen wilt publiceren, typ je eerst het bericht bijvoorbeeld in het Nederlands en klik je vervolgens op ‘Bericht in een andere taal schrijven’. Op deze manier kun je eindeloos talen blijven toevoegen.
Als het bericht gepubliceerd wordt, ziet het er zo uit:
Op deze manier kun je dan zelf kiezen in welke taal het bericht wordt weergeven. Ideaal!