Tegenwoordig vliegen de advertenties je om de oren. Offline maar zeker ook online op blogs, nieuwssites, bedrijfswebsites – overal kom je ze tegen, in allerlei nieuwe vormen en maten. Zo lanceerde Facebook pas nog Facebook Canvas.
Voor het overgrote deel zijn deze advertenties niet storend en zijn komen ze zelfs van pas. Er zijn echter ook een aantal rotte appels die vaak wel irritatie oproepen. Denk aan een commercial voor een Youtube filmpje, een onbetrouwbare pop-up (hoeveel iPads ik al wel niet heb gewonnen…) of een sneaky advertentie met als doel een virus plaatsen op je computer. Om af te komen van die opdringerige advertenties is er het welbekende Adblock. De app is er al een tijdje en wordt inmiddels gebruikt door zo’n 140 miljoen mensen. Maar wat voor invloed heeft dit nou eigenlijk op online adverteren?
Allereerst lopen advertentiebureaus ontzettend veel geld mis door Adblock, omdat naar schatting zo’n 20% van de advertenties door de app wordt geblokkeerd. Dit is echter niet het enige dat de app doet. Naast het blokkeren van opdringerige advertenties beschermt Adblock je ook tegen malware en trackers. Een tracker plaatst zogenaamde cookies die je internetgedrag bijhouden. Als je bijvoorbeeld bol.com bezoekt, zul je ineens overal bol.com advertenties tegenkomen. Sommige mensen ervaren dit als een inbreuk op hun privacy en willen zich daarvoor behoeden. Een groot deel van de gebruikers wil dus enkel deze tracker blokkeren, maar blokkeert automatisch ook de advertenties. Op deze manier lopen niet alleen onbetrouwbare, maar ook betrouwbare adverteerders veel inkomsten mis.
Een app die wél trackers tegenhoudt, maar geen advertenties blokkeert, is Ghostery. Door het installeren van deze app kunnen de trackers geen cookies meer achterlaten in je browser maar blijven de advertenties zichtbaar. Hierdoor lopen adverteerders geen inkomsten mis en blijft je computer tóch beschermt tegen trackers. Er zit echter wel een addertje onder het gras, namelijk het verdienmodel van Ghostery. Zij verkopen namelijk data van gebruikers door aan advertentiebedrijven. Denk hierbij aan informatie over de trackers die geblokkeerd worden door de gebruikers. Uiteindelijk heb je dus nog weinig privacy en is het begrijpelijk dat meer mensen voor Adblock Plus gaan.
Wanneer je Adblock installeert zul je zien dat je alsnog bepaalde advertenties tegenkomt. Zo krijg je nog steeds gesponsorde social media berichten te zien en staan de betaalde zoekresultaten bij Google nog steeds bovenaan. Dit komt doordat Adblock deze advertenties labelt als niet-opdringerig. Het gaat dan om advertenties die de originele website niet verstoren en er prima tussen passen. Adblock unblockt in 90% van de gevallen deze ‘native advertisements’ zelf, maar doet dit ook tegen betaling. Voor 30% van de opbrengsten zorgt Adblock ervoor dat… Naar verluidt maken bedrijven als Google en Amazon hier dankbaar gebruik van.
Adblock blijft een obstakel bij traditioneel online adverteren en veel websites zijn dan ook op zoek naar een geschikte oplossing. Zo kun je via Adblock een ‘whitelist’ aanmaken. Hieraan kun je de websites toevoegen die je vertrouwt en waarvan je de advertenties wel wilt zien. Veel websites als de Telegraaf en nu.nl roepen bezoekers op om hun website te ‘whitelisten’. Ze benadrukken daarbij het feit dat door deze advertenties de website vrij toegankelijk is en leggen soms zelfs uit hoe het whitelisten werkt.
De website Dumpert heeft in het verleden een proef uitgevoerd waarbij ze geen filmpjes toonden aan mensen met een adblocker. Ook rtlxl heeft hiermee geëxperimenteerd. Zij lieten voor een korte periode hun video’s alleen nog maar in het zwart-wit zien aan Adblock gebruikers. Omdat veel gebruikers de plugin als resultaat uitschakelden geven ze aan het experiment zeker nogmaals uit te willen voeren.
Een andere manier dan whitelisting, is het gebruik maken van native advertising. Denk hierbij aan advertorials en sponsored content (bv. social media advertenties en gesponsorde blogs). Het bericht sluit op die manier naadloos aan op het design van de website, maar je brengt je merk nog steeds onder aandacht van je publiek. Daarnaast is het niet misleidend want er staat altijd bij dat het een betaald bericht is.
Een ander voordeel is dat mensen het vaak niet meteen herkennen als een advertentie en het bericht daarom eerder aannemen en soms zelfs delen met hun vrienden. Daardoor is deze manier van adverteren misschien zelfs effectiever dan traditionele banners en omdat Adblock deze manier van adverteren niet als storend labelt, kunnen ook Adblock gebruikers deze advertenties gewoon zien.
Wat vind jij van de Adblock app? Maak je er al gebruik van of ben je er op tegen?