Google Web Stories: Verhalen die opvallen in de zoekmachine.

Ben jij op zoek naar nieuwe manieren om je verhaal te vertellen? Wil je beter gevonden worden in Google? Lees dan snel verder want in dit artikel leggen we je de nieuwe tool van Google uit: Google Web Stories

We kennen de stories al van Snapchat, Tik Tok, Instagram Facebook en inmiddels ook van LinkedIn. Het zijn korte video’s van circa 15 seconden die vaak maar 24 uur zichtbaar zijn op het gekozen platform. Het doel van een story? Dat kan van alles zijn, maar het komt vaak neer op entertainment. In dit geweld van ‘snackable verhalen’ missen we nog een belangrijke speler, Google. ‘s Werelds grootste zoekmachine kon natuurlijk niet achterblijven in de strijd om de aandacht van online gebruikers. Daarom kwam Google met Google Web Stories. Inmiddels is de functie zo doorontwikkeld dat het een stuk gebruiksvriendelijker is. 

Wat zijn Google Web Stories? 

Google Web Stories zijn te vergelijken met de stories die je van Instagram, Facebook en LinkedIn kent. Dus korte, mobielvriendelijke, visueel aantrekkelijke verhalen, maar dan weergegeven in de Google zoekresultaten. In het tabblad ‘alle’ zal de link naar de story worden getoond, in het tabblad ‘afbeeldingen’ zul je de gebruikte afbeeldingen uit de story terugvinden. 

Er zijn een paar belangrijke verschillen die ook meteen in het voordeel van Google Web Stories werken. 

  1. Verhalen in eigen beheer
    Je maakt en publiceert de verhalen op je eigen website. Na publicatie van het verhaal zal Google het verhaal indexeren en meenemen in de zoekresultaten. Dit resulteert weer in een betere online vindbaarheid. 
  2. Altijd zichtbaar
    Anders op Facebook en Instagram blijven je verhalen altijd zichtbaar. Omdat je het verhaal op je eigen website publiceert is het te vergelijken met een webpagina. Een voordeel hierbij is dat het verhaal niet actueel hoeft te zijn. Je kunt bijvoorbeeld het ontstaan van je organisatie vertellen in het verhaal, of bijvoorbeeld 5 handige tips bij het gebruik van je product of dienst.
  3. Doorlinken naar relevante webpagina’s
    Een ander groot voordeel is dat je in Google Web Stories door kunt linken naar andere pagina’s. Zo kun je nog meer context geven aan je verhaal of een Call-To-Action kracht bijzetten. 

Ingrediënten om een Google Web Story te maken.

Om een Google Web Story te maken heb je een aantal ingrediënten nodig. Zoals gezegd worden de verhalen vanuit je eigen website gepubliceerd. Vanzelfsprekend heb je dus een eigen website nodig, met WordPress als CMS systeem. Werk je niet met WordPress? Stuur dan dit linkje door aan je webbouwer om alsnog aan de slag te kunnen met stories. Verder heb je ook één of meerdere verhalen nodig en als het even kan wat creativiteit om de verhalen visueel aantrekkelijk te maken.

Laten we bij het begin beginnen. Voor Google Web Stories is er een plugin voor WordPress die je redelijk eenvoudig kunt installeren op je website. Als je zelf niet zo technisch bent, laat dan je webbouwer deze → plugin ← installeren. Na installatie log je in op je WordPress website. In het linkermenu zie je het woord ‘stories’ staan. Als je hierop klikt kun je direct aan de slag met het maken van een story. 

 

Hoe maak je een goede story?

Dit is een hele goede vraag en kan ik alleen vanuit een technisch perspectief beantwoorden. Wat je inhoudelijk nodig hebt voor een goed verhaal lees je in dit artikel. Goed, terug naar de techniek. Kort gezegd: maak het zo aantrekkelijk mogelijk en geef video voorrang. Maak een feestje van je verhaal. Gebruik animaties, video’s, gifjes en/of goede afbeeldingen. Het is een genot om naar creatieve verhalen te kijken. Het gebruik van audio in combinatie met tekst is prima. Let er wel op dat de web stories vooral op mobiel worden bekeken en gebruikers niet altijd blij worden van geluid op een website. Ben terughoudend in het gebruik van tekst. Te veel tekst kan de story onleesbaar maken en mensen afschrikken. Het advies is om de tekst beknopt en to the point te houden. Ten slotte wil je dat je lezer ook een actie onderneemt na het bekijken van je verhaal. Sluit de story dan ook af met een duidelijke call to action, uiteraard met meerwaarde voor de lezer. 

Dit vinden wij gave voorbeelden van Google Web Stories: 

 

 

SEO verbeteren met Google Web Stories. 

Kei leuk allemaal, maar hoe word je beter vindbaar met Google Web Stories?
Voordat we de echte SEO-techniek induiken is het eerst belangrijk om te weten dat Google Web Stories draait op Google Accelerated Mobile Pages (AMP). Deze techniek zorgt ervoor dat webpagina’s sneller en beter worden geladen op mobiele apparaten. Simpel gezegd kleed je met AMP je webpagina uit. In een volgend blog gaan we dieper in op AMP. Kun je AMP afvinken dan gaan we door naar de rest van de checklist. 

  • Relevantie. Zoals met ieder verhaal moet je iets te vertellen hebben. Probeer je bezoekers niet in een advertentie te jagen maar voeg waarde toe en ben relevant. Het advies is om slechts één link te gebruiken in je verhaal. 
  • Slides. Het aantal slides is ook van belang. Gebruik minimaal 5 en maximaal 30 slides om je verhaal te vertellen. Het advies is om tussen de 10 en 20 slides te gebruiken voor je verhaal. 
  • Korte titel. De titel mag maximaal 90 karakters zijn, minder is ook goed. Idealiter is de titel 70 karakters. 
  • Titel en beschrijving. Help Google door je verhaal te voorzien van een titel (zie vorige punt) en een beschrijving. Hierdoor weet Google waar het verhaal over gaat en kan het dus gaan tonen op het moment dat het relevant wordt in een zoekopdracht. 
  • Testen testen testen. Test de story met de AMP-tester van Google. Als deze test succesvol is dan weet je dat Google het verhaal kan indexeren en dus mee kan nemen in de zoekresultaten. 
  • Sitemap. Vertel Google waar het je verhaal kan vinden (indexeren). Dit doe je door de gegevens in Google Search Console te checken. Google Search Console is een handig hulpmiddel om te begrijpen hoe Google je site ziet zodat je aanpassingen kunt doen die je vervolgens beter vindbaar maken in de zoekmachine.

Ohja… en de stories zijn verticaal 😉 

Wij zijn super enthousiast over deze tool van Google. Uiteraard weten wij als geen ander hoe je een verhaal visueel aantrekkelijk maakt. Wil je ook aan de slag met Google Web Stories en kunnen we je een handje helpen? Neem dan snel contact met ons op en we helpen je graag op weg! 

Door Joris Knoops
joris-knoops

Tags
, ,

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

marketing-succes

Alt Tag

Een gratis kennislunch of ontbijt!

Wil je een keer sparren of brainstormen met een professional? Maak dan een
afspraak voor een gratis kennislunch of ontbijt!

Maak een afspraak!