Marketing en communicatie zijn al lang geen ondergeschoven kindjes meer binnen organisaties. Je wil tenslotte je product of dienst verkopen, je vacature vullen of klanten werven. Wat je core business ook is: marketing is belangrijk! Maar het succes van marketing is niet zo vanzelfsprekend. Sterker nog: we zien het regelmatig verkeerd gaan. In deze blog lees je waarom jouw marketing niet altijd succes heeft.
Je kent de beweegredenen van je doelgroep niet.
Laten we eerlijk zijn: het klinkt als de heilige graal om precies te weten waarom mensen bepaalde keuzes maken. Toch werkt het in de praktijk vaak niet zo. Iemand koopt niet altijd shampoo wanneer de shampoo op is. Misschien schijnt het zonnetje wel lekker en zoekt diegene een geur die daarbij past. Vaak weten consumenten zelf niet eens wat hun beweegreden voor een aankoop is. De customer journey is niet stap voor stap op iedereen toepasbaar. Om dit aankoopproces beter te snappen, moet je goed onderzoek doen naar de onderliggende redenen om bijvoorbeeld tot aankoop over te gaan. Kijk hierbij niet naar demografische gegevens (zoals leeftijd, geslacht en woonplaats), maar meer naar psychografische gegevens (zoals normen en waarden, interesse en maatschappelijke status). Er komt een interessant stukje psychologie bij kijken! In dit artikel van SearchUser lees je hier meer over.
Je neemt jezelf als uitgangspunt.
“Ik zou na het zien van deze advertentie echt wel enthousiast zijn!” Het is een veelgemaakte fout bij marketeers: jezelf als uitgangspunt nemen bij het inzetten van marketing. Niet iedereen is zoals jij, het zou stom zijn om daar wel vanuit te gaan. Het is makkelijk om te denken dat niemand meer televisie kijkt, alleen omdat jij dat zelf niet doet. Doe dus zeker iets verder onderzoek naar je doelgroep voordat je de inzet van reclamespots op televisie afzweert.
Je stopt te weinig moeite in het opbouwen van de relatie.
Klinkt logisch, maar is het niet altijd. Je kunt niet verwachten dat mensen je direct vertrouwen als ze je niet kennen. Bouw de relatie met je doelgroep rustig op! Zorg er eerst voor dat ze je leren kennen, voordat ze tot aankoop overgaan. Hoe dan? Laat zien waarom ze met jou in zee moeten gaan. Geef ze bijvoorbeeld alvast wat van je kennis of product cadeau. Een gratis proeftijd van een abonnement is hier een mooi voorbeeld van!
Daarnaast gaan veel organisaties uit van winst op de korte termijn. Denk aan paginavolgers of inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Dat zijn nog eens fijne statistieken die laten zien hoe goed je je werk doet! Helaas werkt het in de praktijk niet altijd zo. Het is ook belangrijk om te kijken naar waarde van je marketing op de lange termijn. Niet al het geld dat je uitgeeft is uiteindelijk een kostenpost. Investeren in bestaande klanten en nét dat stapje extra voor ze zetten, zorgt er ook voor dat zij jou weer aanbevelen bij hun netwerk. Tijd en geld dat je steekt in het sturen van een persoonlijk GIFje of mailtje kan dan ineens geld opleveren.
Deze drie punten klinken heel logisch, maar marketeers vergeten ze nog wel eens. Het is dus goed om je hier bewust van te blijven! Kun je wel wat hulp gebruiken bij de research naar je doelgroep of de strategische inzet van social media of advertenties? Klop dan zeker eens bij ons aan. Plan hier een gratis kennislunch in met Bas of Joris.