De nieuwe newsfeed van Facebook

Facebook lag de afgelopen maanden regelmatig onder vuur door onderwerpen zoals Fake news en inmenging van de Russen in de Amerikaanse Presidentsverkiezingen. De laatste tijd kwam daar nog een discussie bij; zou Facebook de maatschappij ontwrichten? Deze discussie werd aangezwengeld door oud-medewerkers van Facebook.

Nieuw begin
Het nieuwe jaar, een nieuw begin! Dat zal Facebook CEO Mark Zuckerberg ook gedacht hebben. Tijd voor verandering. Het is niet de eerste keer dat het platform verandering doorvoert om meer de nadruk te leggen op vrienden en familie; in 2015 en 2016 gebeurde iets soortgelijks met het nieuwsoverzicht. Met de maatregel probeert Facebook ook in te spelen op de kritiek dat de berichten die je te zien krijgt te veel door algoritmes worden gestuurd. Maar de algoritmes gaan niet helemaal verdwijnen.

Wat gaat er gebeuren?

Facebook gaat meer voorrang geven aan berichten van vrienden en familie en minder aan de vele merken, uitgevers en pagina’s. Het doel hiervan is dat er meer zinvolle interactie komt tussen jou als gebruiker en je vrienden en de pagina’s die jij volgt.

Het is ook de bedoeling dat je Facebook actiever gaat gebruiken. Wil jij berichten van een pagina blijven volgen? Dan zul je ook deze berichten een like moeten geven. Zuckerberg denkt dat het leidt tot minder passieve content, waar je gedachteloos langs bladert. Maar content die je uitnodigt om iets te doen.

“Facebook was built to bring people closer together and build relationships. One of the ways we do this is by connecting people to meaningful posts from their friends and family in News Feed.”
– Adam Mosseri, Head of News Feed


Commerciële consequenties

Adam Mosseri, Head of News Feed gaat in zijn blog niet in op de commerciële consequenties die deze aanpassing voor Facebook heeft.

De aanpassing zorgt er voor dat updates van media, lifestyle platformen en andere informatiebronnen een stuk minder ‘belangrijk’ worden. Deze berichten zullen dan ook minder getoond worden op je tijdlijn. Door middel van de “Als eerste weergeven” -mogelijkheid in de voorkeursinstellingen van het nieuwsoverzicht aan te passen kun je dit ook aanpassen voor je favoriete kanalen.


De commerciële consequenties voor pagina’s zal zijn dat als zij meer aandacht willen echt moeten gaan investeren in hun berichten (onder andere door advertenties)  om daarmee een hoger bereik te creëren.

Betrouwbare media

Om ‘sensatiezucht, polarisatie en nepnieuws’, tegen te gaan gaat Facebook betrouwbare nieuwsmedia voortaan hoger in de nieuwsfeed plaatsten. Media die door gebruikers als niet betrouwbaar worden beschouwd komen lager in je nieuwsoverzicht.
De betrouwbaarheid van de media wordt dus mede bepaald door de gebruikers zelf. Facebook gaat de gebruikers vragen of ze een bepaald nieuwsmedium kennen en of ze deze bron vertrouwen.

Benieuwd wat jij kunt doen om je berichten de aandacht te geven die ze verdienen?
Neem dan zeker contact met ons op: 06 – 29 07 53 79.

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Posted by Lisanne van Hout | 18 juli 2018
Social media uitbesteden; de voordelen
Social media uitbesteden? Wat ook de reden mag zijn om aan de slag te gaan met social media, het kost allemaal tijd. Social media gebruiken binnen je bedrijf is niet...
Posted by Marissa van Osch | 10 juli 2018
IGTV ofwel Instagram TV, hoe zet je dit het beste in als bedrijf?
IGTV ofwel Instagram TV, hoe zet je dit het beste in? Wat is Instagram? Instagram is één van de hardst groeiende social media kanalen en met name sinds de overname...
Posted by Julia Mulder | 29 juni 2018
Alles over de swipe-up-link in Instagram stories
Wat is de swipe-up-link? De swipe-up-link is het kunnen toevoegen van een URL aan je Instagram story. Een tijdje terug introduceerde Instagram een nieuwe functie: Instagram Stories. Hét antwoord op...