Pinterest is, net als Instagram, een visueel medium. Maar wat kun je er als bedrijf mee? En zou je er überhaupt iets mee moeten doen? Met deze checklist geven we je een overzicht wanneer je als bedrijf aan de slag moet gaan met Pinterest (en waarom in sommige gevallen ook niet).
Wat is Pinterest?
Pinterest is een online prikbord waarop gebruikers interessant beeldmateriaal plaatsen dat ze op internet vinden en delen met anderen. Het is een soort plakboek, waarbij mooie/leuke afbeeldingen van andere sites worden ‘gepind’ en op ‘boards’ geplaatst. Zo’n board is een verzameling ‘pins’ in een bepaalde categorie, bijvoorbeeld ‘kapsels’ of ‘vakantiebestemmingen’. Andere gebruikers van Pinterest kunnen deze prikborden bekijken en de afbeeldingen ook weer pinnen. Voordeel daarbij is dat de oorspronkelijke url van een plaatje, bijvoorbeeld van een product in jouw webwinkel, behouden blijft. Daarnaast kun je, net als bij andere sociale media sites, gebruikers volgen. Als je een gebruiker volgt, dan volg je ook meteen al zijn of haar borden. Maar je kunt ook individuele borden volgen. Pinterest is heel visueel en voornamelijk bedoeld ter inspiratie. Denk bijvoorbeeld aan gebruikers die prikborden bijhouden voor het inrichten van hun nieuwe slaapkamer en wensenlijstjes voor verjaardagen of vakantiebestemmingen.
Waarom Pinterest inzetten?
Steeds meer mensen laten Twitter links liggen en Facebook wordt langzaamaan overgenomen door de oudere generaties. Uit onderzoek van Newcom (2015) blijkt dat Nederland inmiddels 1,6 miljoen Pinterestgebruikers telt. Dit is een toename van maar liefst 101% ten opzichte van 2014. Bijna 84% van deze gebruikers is vrouw. De meesten hiervan zijn tussen de 20-39 jaar. Kortom, net als Instagram, een medium dat het overwegen waard is om mee te beginnen als dit jouw doelgroep is.
Wat kun je er mee als bedrijf?
Hoewel de mogelijkheden oneindig zijn, lijkt Pinterest het meest geschikt voor bedrijven met een visueel product of dienst. Denk aan webwinkels die originele producten plaatsen, reisorganisaties die de mooiste bestemmingen showen, of een woonwinkel die de nieuwste trends weergeeft. Als bedrijf kun je Pinterest op twee manieren gebruiken. Je geeft gebruikers alleen de mogelijkheid jouw producten te pinnen vanaf jouw website, óf je wordt gelijk actief met eigen prikborden en het volgen van anderen.
Wanneer Pinterest als ondernemer inzetten?
Niet elk bedrijf zou ik aanraden om een zakelijk Pinterestaccount te openen. Het is belangrijk dat je als bedrijf aanwezig bent op sociale media, maar het belangrijkste is dat je in staat bent om kwalitatief goede content te posten. Lukt je dit niet, dan kan dit zelfs een averechts effect bij de gebruiker teweeg brengen. Houd er rekening mee dat Pinterest een lastig medium is om up-to-date te houden, aangezien het erg tijdrovend is. Daarnaast is het niet voor ieder bedrijf van belang om foto’s en afbeeldingen te plaatsen. Belangrijk is het feit dat de gebruikers van Pinterest een erg specifieke groep zijn. Over het algemeen zijn dit vrouwen in de leeftijd van 20-39 jaar. Is jouw marketingcampagne gericht op een totaal andere doelgroep? Dan is Pinterest wellicht niet het juiste medium. Denk dus goed na wat de opbrengsten van een marketingcampagne op Pinterest zijn voor jouw bedrijf.
Mocht je nog twijfelen of jouw bedrijf Pinterest zou moeten gebruiken? Hierbij een handige checklist. Beantwoord je meer dan één van de volgende vragen met ‘ja’, dan is het een goed idee om je te introduceren in de Pinterestwereld.
- Bestaat je aanbod uit producten?
Verkoop je visueel aantrekkelijke producten? Dan is Pinterest eigenlijk een must. Het is namelijk een perfecte etalage voor je producten. Zorg er dan wel voor dat de link van de afbeelding naar de productpagina op je website gaat. - Is je aanbod goed weer te geven in foto’s of afbeeldingen?
Ook als je diensten verkoopt is Pinterest een goed idee, als je je aanbod maar visueel kunt maken. Denk eens aan een hoveniersbedrijf. Laat de voor- en na-foto’s van je projecten zien. Of als je je diensten in infographics weer kunt geven. - Bestaat je doelgroep vooral uit vrouwen?
Vergeet hierbij ook niet dat veel vrouwen ook de beslissers zijn in het gezin. Maar target je specifiek vrouwen, dan zou Pinterest een interessant medium voor je zijn. - Is er een medewerker actief bezig met social media voor je bedrijf?
Dit is voor veel bedrijven een lastig onderwerp. Het probleem met Pinterest (en ook Instagram) is dat het een behoorlijk lastig medium kan zijn qua consistentie en kwaliteit. Daarom zou er eigenlijk een medewerker toegewijd mee bezig moeten zijn. Ook om te voorkomen dat er na verloop van tijd niks meer wordt gedaan met het account. (bron:http://dekrachtvancontent.nl/).
Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over Pinterest?