Adverteren op Pinterest

Marketeers zitten met smacht te wachten op de mogelijkheid om te kunnen gaan adverteren op Pinterest. De mogelijkheid bestaat nu al onder andere in Canada, Verenigde Staten en Verenigd Koninkrijk, maar kan elk moment in Nederland uitgerold worden.

Wereldwijd heeft Pinterest zo’n 150 miljoen gebruikers. Op dit moment heeft Pinterest in Nederland zo’n 2,4 miljoen accounts, met gemiddeld 400.000 dagelijkse bezoekers. Daarvan is zo’n 75% vrouw en het grootste gedeelte is tussen de 20 en 39 jaar oud. Op dit moment is zo’n 40% van de nieuwe aanmeldingen man.

Wat is Pinterest?
Je kunt Pinterest zien als een groot online prikbord, waarop je alles kunt verzamelen (pinnen) wat je leuk vindt, inspirerend vindt of niet wil vergeten. Per gekozen onderwerp kun je een apart bord maken.

Pinterest wordt veel gebruikt om ideeën op te doen voor aankopen, ideeën of projecten in de toekomst zoals woninginrichting en fashion. Uit eigen onderzoek van Pinterest blijkt dat 93% van de actieve ‘Pinners’ het platform gebruikt om aankopen te plannen. 87% van de ondervraagden gaf zelfs aan een product gekocht te hebben dat ze via Pinterest hadden gevonden.

Hiermee wordt het voor bedrijven erg aantrekkelijk om actief te zijn op dit kanaal. Je kunt in een pin ook extra informatie geven over het product en een link toevoegen van de betreffende website of shop. Omdat het een erg visueel kanaal is is het vooral aantrekkelijk voor bedrijven die met hun product ook een visueel verhaal kunnen vertellen zoals, woninginrichting, eten/recepten, tuinen, reizen enzovoorts.

Rich Pins
Op dit moment heb je al een mogelijkheid om meer te doen dan een standaard pin. Dat kan via een Rich Pin. Deze mogelijkheid is gratis. Een Rich Pin betekent dat je een Pin kan ‘upgraden’ naar een uitgebreidere afbeelding.

Dit kan nu voor de categorieën:

  • Producten; hier kan je de prijs, voorraadinformatie en productomschrijving toevoegen.
  • Artikelen; bevatten de kop of titel, de beschrijving en de auteur van je artikel of blog.
  • Apps; deze speciale pins hebben een installeer knop waarmee iOS gebruikers naar de App Store kunnen gaan om de app te downloaden.
  • Recepten; deze bevatten de recepten van je website.

Op de website van Pinterest staat een duidelijk stappenplan hoe jij als bedrijf ook gebruik kan maken van Rich Pins: https://help.pinterest.com/nl/articles/enable-rich-pins-your-site

Het is wat extra werk, maar zeker de moeite om onderscheidend te zijn ten opzichte van andere pins en pinners.

Betaalde advertenties
In het buitenland zijn momenteel meerdere advertentiemogelijkheden uitgerold. Dit zijn de verschillende varianten:

  • Promoted Pin
    Dit is de meest bekende variant. De zelf geplaatste pins op je eigen bedrijfsbord kan je pushen om een groter bereik te genereren (vergelijkbaar met het pushen van een page post op Facebook). Deze variant is vooral geschikt voor zichtbaarheid en betrokkenheid met je post.Targeting kan op basis van:
  • Locatie
  • Demografische factoren (leeftijd, geslacht, taal, etc.)
  • Plaatsing (app, mobile web, web, Android, iOS, etc.)
  • Interesses
  • Keywords
  • Buyable Pins
    Met buyable pins kun je producten promoten die direct gekocht kunnen worden zonder Pinterest te verlaten. Zo wordt Pinterest naast een social media platform ook een e-commerce platform.
  • De One-Tap
    Via ‘One-tap’ promoted pins kunnen pinners met één klik op de knop naar de bron van de pin worden gebracht. Dit kan bijvoorbeeld de homepage van de adverteerder zijn, maar ook een productpagina waar je gelijk kan overgaan tot de aankoop van het product.
  • Video Promoted Pins
    Je kan ook video pins promoten. De video zal direct worden afgespeeld binnen Pinterest als hij in beeld komt.
  • App Promoted Pins
    Tot slot kunnen pinners via de advertentie direct naar bijvoorbeeld de appstore worden gebracht, de weg naar conversie wordt daarbij dus zo kort mogelijk gemaakt.

Voorbeeld App Promoted Pins:

Bron: Pinterest Business pagina

Conclusie
Het is nog even wachten op de advertentie mogelijkheid. Zodra er meer bekend is over adverteren binnen Nederland brengen wij je natuurlijk op de hoogte! We zien al wel diverse mogelijkheden. Er is namelijk geen minimum bedrag nodig om te starten met adverteren. Zo kun je met een klein bedrag experimenteren om te kijken of Pinterest voor jouw bedrijf geschikt is. Nu is het alleen nog wachten totdat adverteren met Pinterest in Nederland beschikbaar wordt….

Tot die tijd zijn er toch al wat mogelijkheden voor jouw als bedrijf om je te onderscheiden op Pinterest. Wat zijn jouw ervaringen met het gebruik van Pinterest?

We horen het graag!

Heb je vragen over dit onderwerp?
Neem dan zeker contact met ons op: 06 – 29 07 53 79.

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Posted by Communiteers | 30 januari 2018
De nieuwe newsfeed van Facebook
Facebook lag de afgelopen maanden regelmatig onder vuur door onderwerpen zoals Fake news en inmenging van de Russen in de Amerikaanse Presidentsverkiezingen. De laatste tijd kwam daar nog een discussie...
Posted by Gijs Leenders | 21 september 2017
Stories op instagram, wat kun je ermee?
In oktober 2010 werd Instagram gelanceerd door de Amerikanen Mike Krieger en Kevin Syntrom. Binnen 24 uur hadden bijna 25.000 mensen een account aangemaakt. Het kanaal had een vliegende start...
Posted by Gijs Leenders | 22 juni 2017
Het vertellen van mijn verhaal
Wat is storytelling? Het vertellen van een verhaal, jouw verhaal dat is storytelling. Storytelling is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Maar wat maakt een verhaal, een verhaal? Een...