Wat is de beste tijd om een bericht te posten?

Als je als bedrijf actief aanwezig bent op social media dan wil je natuurlijk dat je bericht zo veel mogelijk “gezien wordt”. Maar op welk moment kan je dan het beste je post plaatsen?

Content op sociale media plaatsen is meer dan alleen een berichtje maken met een foto en/of een link. Het is erg interessant om je verder te verdiepen in de diverse kanalen die interessant zijn voor jou als bedrijf. Elk kanaal heeft namelijk ook een specifieke doelgroep. Het geeft je een groter bereik en een diepere impact. Daarnaast is het mogelijk om meer interactie te creëren als je ook kijkt naar de tijden wanneer dit kanaal het meeste gebruikt wordt.

Elk kanaal zijn eigen spitsuur

Er zit verschil in de tijdstippen waarop de berichten op de verschillende kanalen het meest gelezen worden. Content plaats je op Facebook en Twitter het beste in de (vroege) middag, terwijl de vroege ochtend of juist de namiddag het effectiefst is op LinkedIn. Het gaat hier dan wel over algemene tijden. Heb jij een speciaal doel of juist een speciale doelgroep om te bereiken? Kijk dan goed naar deze situatie, want dit is voor iedere doelgroep en ieder medium verschillend.

We hebben informatie over drie kanalen voor je uitgewerkt; Facebook, Twitter en Instagram.

Facebook

Facebook gebruikt een gecompliceerd algoritme waardoor het moeilijk is om je posts goed te timen. Toch is het het team van Hootsuite gelukt om een bepaalde logica te constateren in Facebook posts.

Het beste tijdstip om te posten is:

  • maandag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 12.00 uur en 15.00 uur
  • zaterdag en zondag tussen 12.00 uur en 13.00 uur

‘Op het gebied van Facebook interactie constateerden we dat dinsdag altijd een beetje achterloopt,’ stelt Hootsuite marketing specialist Amanda Wood. ‘Maar tussen 12.00 uur en 15.00 uur is nog steeds het meest effectieve venster.’

In het weekend wordt de activiteit op Facebook wat minder, maar de berichten die tussen 12.00 uur en 15.00 uur zijn geplaatst leveren de meeste interactie op.

Afhankelijk van jouw content en publiek is het handig om het bereik van je bericht te checken door gebruik te maken van Facebooks Paginastatistieken.

Twitter

Ondanks de min of meer chronologische tijdlijn is Twitter een zeer vluchtig kanaal. Volgens onderzoek zou een tweet slechts 24 minuten relevant zijn. Dat is  bijna vier keer korter dan de levensspanne van een Facebook post met 90 minuten.

‘Op Facebook bereikt een post 75% van zijn potentiële engagement binnen vijf uur. Een gemiddelde tweet bereikt deze 75% in minder dan drie uur.’

Uit onderzoek van het social media management platform Hootsuite blijkt het beste moment om te posten op Twitter van maandag tot en met vrijdag om 15.00 uur.

‘Door het analyseren van meer dan 40.000 tweets concludeerden we dat het beste tijdstip om doordeweeks te posten tussen 12.00 uur en 15.00 uur ligt. Het hoogste aantal clicks en retweets vindt plaats om 15.00 uur,’ aldus Wood.

Instagram

De posts op Instagram verschijnen niet chronologisch, maar op basis van de populariteit van een post en de het account. Dat betekent dat foto’s of video’s met veel likes en comments hoger zullen verschijnen in de feed van je doelgroep.

Hootsuite concludeerde dat het beste moment voor een post op Instagram is:

  • maandag tot en met vrijdag tussen 12.00 en 13.00 uur

‘De meeste mensen zijn tijdens de lunchpauze het meest actief op Instagram. Dit tijdstip is ook het meest optimaal in het weekend.’

Een ander onderzoek suggereert dat mensen juist tussen 6.00 uur en 12.00 uur zouden moeten posten. Het bedrijf analyseerde 1,3 miljoen Instagram-posts en concludeerde dat het volume van de posts relatief laag was in de ochtend, maar dat mensen toch regelmatig hun telefoon checken.

Blijf testen en bekijken

Realiseer je je wel dat deze piekmoment erg relatief zijn? In een piekmoment is je concurrent waarschijnlijk ook aanwezig.

Blijf na het plaatsen van je berichten jouw gegevens bekijken in je Facebook Paginastatistieken en test met dagen en tijdstippen. Hierin vind je wanneer jouw likers online zijn en je ziet dan al snel wat voor jouw bedrijf werkt. Zie je dat video’s beter werken, dan plaats je meer video’s. Het kan ook zijn dat je bij tekstberichten meer interacties krijg, dan plaats je meer tekstberichten. Daarnaast heeft interactie op een afbeelding/video meer invloed dan op een tekstbericht.

Bijvoorbeeld:

Conclusie

Bekijk eerst goed wat het doel is van je bericht, bepaal hierbij je doelgroep en kies dan een passend Social Media kanaal. Het overzicht van tijden is gebaseerd op algemene berichten. Wil je dus een bericht plaatsen voor een specifieke doelgroep? Verdiep je dan nog wat verder in de specificaties hiervan.

Heb je nog vragen over wanneer je het beste iets kunt posten? Neem dan contact met ons op via de Whatsapp-Helpdesk (06- 83837502) of via info@communiteers.nl

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Posted by Maria Terzopoulos | 5 mei 2017
Facebook live reactions: Hoe doe je dat?
Wil jij meer interactie met je volgers? Dan hebben wij de juiste tool voor jou gevonden, namelijk; Facebook live reaction poll. Je ziet ze wel eens voorbij komen in je...
Posted by Amber van Eersel | 18 april 2017
360º foto’s op Facebook
Je bent ze vast ooit tegengekomen, de 360-graden foto’s. Zo niet, dan hier een voorbeeld. Zoals je ziet is het dus mogelijk om met je muis jezelf te verplaatsen in...
Posted by Amber van Eersel | 4 april 2017
Snapchat, Instagram, Facebook of WhatsApp voor je verhaal?
Ruim 5 jaar geleden (september, 2011) werd de allereerste versie van Snapchat uitgebracht. Snapchat is sinds die tijd alleen maar blijven groeien en tegenwoordig maken 150 miljoen mensen dagelijks gebruik...