Waarom zou je gebruik maken van een contentkalender?

Wat is een contentkalender en waarom zou je het gebruiken? Een contentkalender is een kalender van berichten en/of beeldmateriaal dat je wilt gaan publiceren op je social media kanalen en/of op je website. Het is een document waarin staat welke content je op welke dag en op welk tijdstip publiceert. Je kunt op deze manier makkelijk vooruit plannen en hoef je er niet elke dag over na te denken. Het scheelt je enorm veel tijd en stress.

Voordelen van een contentkalender:

  • Consistentie: Een contentkalender geeft je een goed overzicht van het totaalplaatje. Als bedrijf is het belangrijk dat je consistent communiceert. Een consistente stijl wekt vertrouwen op bij de klant.
  • Het maken van keuzes. Een contentkalender dwingt je na te denken over de manier waarop jij je content indeelt. Hierdoor maak je keuzes en kun je op een makkelijke manier beslissen over welke thema’s je deze maand gaat schrijven.
  • Je verliest geen belangrijke data uit het oog, zoals Kerst of Pasen. Bij feestdagen kun je ook leuke content maken. Een goede optie is om het bericht zo persoonlijk mogelijk te maken, met bijvoorbeeld een leuke kerstfoto van het hele team. Inhakers op actualiteiten doen het ook altijd goed.
  • Je kunt vooruit werken. Het ene moment zul je het drukker hebben dan het andere moment. Dus tijd voor het maken van content is er niet altijd. Een contentkalender scheelt tijd, want je kunt meerdere dingen achter elkaar doen. Als je eenmaal in de flow zit, dan kun je bijvoorbeeld in één keer 3 berichten maken.
  • Ad hoc kan tussendoor. Een contentkalender vormt de basis voor de contentstroom op je social media kanalen. Maar ad hoc kunnen er altijd berichten tussendoor worden geplaatst, omdat je weet wanneer de ‘basiscontent’ staat ingepland.
  • Iedereen is op de hoogte. Als je met meerdere mensen de social media kanalen of website beheert, is het handig dat zij ook op de hoogte zijn van wat er geplaatst wordt. Denk ook aan een afdeling webcare: het is voor hen fijn te weten wanneer ze bepaalde vragen kunnen verwachten die ontstaan na bepaalde berichten in de contentkalender.

Het maken van content is niet voor iedereen makkelijk. In het drukke bestaan van een eigen bedrijf heb je niet altijd tijd om je social media kanalen bij te houden of heb je niet regelmatig iets interessants te melden. Jammer, want als bedrijf mis je zo een stukje contact met je volggroep.Een contentkalender kan hier zeker de oplossing voor zijn!

Het maken van een contentkalender is voor iedereen anders, maar natuurlijk zijn er wel een aantal vaste elementen.

  1. Het thema (waar ga je over schrijven? Bijvoorbeeld een blog)
  2. Op welke kanalen ga je je content plaatsen? (op Facebook, Twitter, LinkedIn, de website?)
  3. De datum (wanneer en hoe laat wordt je bericht gepubliceerd?)
  4. De tekst van je post. Wat voor tekst ga je plaatsen bij je bericht?
  5. URL. Als je bij je bericht linkt naar je website is het belangrijk om de URL er ook bij te plaatsen.
  6. Beeldmateriaal. Als je een afbeelding, video of bijvoorbeeld GIF plaatst bij je post, is het goed om deze ook op te nemen in je contentplanning. Op deze manier ben je goed voorbereid en weet iedereen wat er precies wordt geplaatst.

Een perfecte contentkalender die voor iedereen te gebruiken is bestaat helaas niet. Je kunt een contentkalender helemaal op jouw manier inrichten en zo ver mogelijk uitbreiden. Het belangrijkste is dat het je overzicht geeft.

Elke maand wordt er een contentkalender gemaakt voor het plaatsen van berichten van Communiteers. We laten je een stuk van een van onze contentkalender zien van de maand mei, als voorbeeld en ter inspiratie.

  

Heb je nog meer vragen over het maken van een contentkalender of hoe je deze berichten kan inplannen? Laat het ons dan weten in onderstaande reactie.

 

Voeg commentaar toe

*Vul alle velden goed in

Related Blogs

Geplaatst doorMax Weijers | 21 september 2017
Stories op instagram, wat kun je ermee?
In oktober 2010 werd Instagram gelanceerd door de Amerikanen Mike Krieger en Kevin Syntrom. Binnen 24 uur hadden bijna 25.000 mensen een account aangemaakt. Het kanaal had een vliegende start...
Geplaatst doorMaria Terzopoulos | 22 juni 2017
Het vertellen van mijn verhaal
Wat is storytelling? Het vertellen van een verhaal, jouw verhaal dat is storytelling. Storytelling is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Maar wat maakt een verhaal, een verhaal? Een...
Geplaatst doorMaria Terzopoulos | 16 juni 2017
6 tips voor een goede nieuwsbrief
E-mailmarketing? Waarom zou je dat gebruiken? Je hebt tegenwoordig toch je social mediakanalen (Facebook, Twitter en LinkedIn) voor je marketing? Dit is vaak de eerste gedachte die bij veel ondernemers...