5 tips om millennials te bereiken via social media

Millennials, je hebt vast ooit van de term gehoord. Maar wie zijn dat nou en hoe bereik je deze groep? Om met het eerste te beginnen; een precieze leeftijdsgrens is haast niet te noemen, want daar zijn de meningen over verdeeld. Voor ons zijn de millennials degenen die tussen 1990 en 2000 zijn geboren. Waaronder ikzelf. Benieuwd hoe je millennials kan bereiken via social media? Wij geven je een aantal tips, vanuit de millennials point of view.

1. Identificeren
Wij, de millennials, vinden het belangrijk dat we onszelf kunnen identificeren met een merk. Het moet bij ons passen. We worden vaak als één groep gezien en we willen bij een (vrienden)groep horen, maar we willen daarentegen ook uniek zijn. De één uit dit door tatoeages te laten zetten en de ander draagt liever fel rode schoenen. Zo is het ook op social media. We willen dat een merk uniek is én het merk moet bij ons passen. Dan pas willen we ‘erbij’ horen. Het is daarbij belangrijk om vooral jezelf te zijn. Letterlijk. Laat bijvoorbeeld je medewerkers aan het woord, laat ze zien in foto’s en video’s en kom erachter waar wij, de millennials, behoefte aan hebben als het gaat om jouw product of dienst. Vraag het ons!

2. Content
Als je eenmaal weet wat het verhaal is dat je ons wil vertellen, dien je dit om te zetten naar content. Makkelijker gezegd dan gedaan, want we hebben nogal wat ‘eisen’. We liken en delen niet zo maar alles op social media. De content moet (zoals je bij tip 1 las) bij ons passen en we moeten het waardevol genoeg vinden om het te delen met onze vrienden. Denk bij het maken van content aan onze behoeftes, het taalgebruik, humor, inhakers (zoals Bol.com en Coolblue goed doen) en het visuele gedeelte (afbeeldingen én (live) video’s). Het zou daarnaast helemaal leuk zijn als wij mee mogen denken/bepalen over een merk. 

3. Vertrouwen
Een ander aspect is vertrouwen. Je verhaal (op social media) dient wel waar, eerlijk en oprecht te zijn. Is dat het niet, dan prikken millennials daar snel doorheen. Naast de content die je aanbiedt spelen reviews ook een belangrijke rol. Vooral reviews van mensen die dicht bij ons staan, zoals: familie, vrienden, kennissen of zelfs een bekende vlogger die we volgen. In een vorige blog schreven we hoe je reviews op Facebook kunt aanzetten.

4. Online kopen
Wat we absoluut niet willen is dat je ons op social media gaat bombarderen met je producten of diensten. Maar, we zijn wel de grootste groep die online shopt en daar kun je uiteraard op inspelen. Vooral nu Facebook zijn ‘Shop section’ aan het uitrollen is en steeds meer bedrijven hierop inspelen.

5. Advertenties
Een extra tip: millennials zijn niet snel onder de indruk van advertenties. Voornamelijk omdat deze (meestal) niet authentiek zijn. Zo blijkt uit een onderzoek van LaunchLeap (2016) dat 59% van ons de advertenties op YouTube alleen ‘kijkt’ totdat we ze weg kunnen klikken en 11% van de millennials heeft een ad blocker.

Bestaat jouw doelgroep ook uit millennials? Hoe ga jij daarmee om? Wat plaats je wel of wat doe je juist niet? We lezen het graag in de comments.  

Blog Comments

Leuke blog, zo herkenbaar. Denk dat vele van deze feitjes ook voor andere doelgroepen geldt. Het is de kunst om uniek, sociaal en “echt” te zijn en daarmee mensen aan je merk of bedrijf te binden. Deze blog geeft mij weer inspiratie, dank je 🙂

Hoi Desiree, wat leuk dat we je hebben kunnen inspireren met deze blog. Authentiek zijn is inderdaad voor alle doelgroepen van toepassing. Mocht je nog vragen hebben, dan horen we het graag 🙂

Voeg commentaar toe

*Vul alle velden goed in

Related Blogs

Geplaatst doorAmber van Eersel | 22 december 2016
Pinterest voor bedrijven
Pinterest is, net als Instagram, een visueel medium. Maar wat kun je er als bedrijf mee? En zou je er überhaupt iets mee moeten doen? Met deze checklist geven we...
Geplaatst doorKevin Leenheers | 20 mei 2016
Tips voor een optimale reactietijd op social media
Ken je dat lichtknopje aan de muur? Best handig. Je kunt zelf bepalen wanneer je deze aan of uit zet. Je hebt zelf de touwtjes in handen. Sinds de opkomst...
Geplaatst doorAmber van Eersel | 30 maart 2016
Facebook Live – Hoe zit het precies?
Facebook Live is een antwoord op live streamingsapps zoals Meerkat, Periscope, en Snapchat. De functie wordt al sinds de september 2015 uitvoerig getest met celebrities om de ontwikkeling van Facebook Live te...