Wekelijkse update #week6

Geplaatst door Stijn Geraats | 7 februari 2017 | Facebook, Instagram, Nieuws, Snapchat, Updates

De wekelijkse update is terug! Wat gebeurde er afgelopen week in ‘social media land’? Genoeg! Wij zetten het iedere week voor je op een rijtje in de wekelijkse update.

Snapchat op de beurs
Het moederbedrijf van Snapchat, Snap Inc., gaat de beurs op. Het moet de grootste beursgang van een techbedrijf worden in jaren. Snap Inc. zal op de beurs genoteerd worden onder de afkorting ‘ SNAP’. Snap Inc. heeft de laatste benodigde documenten ingeleverd bij beurswaakhond SEC om op de beurs te gaan. Uit deze documenten valt onder andere op te maken dat Snapchat ruim 478 miljoen euro netto verlies leed in 2016. Daarnaast blijkt dat de advertentie-inkomsten razendsnel groeien: afgelopen jaar werd 404 miljoen dollar verdiend aan advertenties, wat ongeveer zeven keer meer is dan een jaar daarvoor. 

Afgelopen zomer waren er meer actieve dagelijkse gebruikers op Snapchat dan op Twitter. Wereldwijd gebruiken 161 miljoen mensen dagelijks de app. Zo’n 60 procent van hen is tussen de 13-24 jaar. Dit maakt het sociale netwerk natuurlijk aantrekkelijk voor adverteerders. In Nederland heeft de app zo’n 960.000 dagelijkse gebruikers en is daarmee samen met Instagram het snelstgroeiende sociale netwerk in ons land. Aandelen kopen bij Snapchat lijkt ons dan ook geen slecht idee 😉

Advertenties getest in FB-messenger
Facebook Messenger was eerst nog gevrijwaard van advertenties, maar nu zal de chatdienst er waarschijnlijk ook aan moeten geloven. Facebook houdt in Australië en Thailand een kleinschalige proef, waarin advertenties worden getoond in de chatdienst Messenger. Facebook heeft beloofd dat de advertenties niet ongevraagd in gesprekken terecht zullen komen. Daarnaast worden de uitkomsten van de kleinschalige proef nog goed geëvalueerd, voordat Facebook dezelfde functie in andere landen gebruikt. 

Als je in Messenger op een advertentie klikt, start je een gesprek met een medewerker of chatbot (van het desbetreffende bedrijf). Hierdoor kom je direct in contact met het bedrijf, wat natuurlijk gunstig is.

Voor nu hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken dat je via Facebook Messenger advertenties toegestuurd krijgt. Het is voor bedrijven niet mogelijk om commerciële boodschappen als chatbericht te sturen. Denk je dat Facebook deze optie moet toevoegen? Laat het ons weten in de comments!

Meerdere foto’s tegelijk plaatsen op Instagram
Instagram heeft de laatste tijd veel verschillende functies toegevoegd. Ze hebben bijvoorbeeld de Stories-functie van Snapchat overgenomen en sinds kort kan je ook een live video streamen. Nu staat ook het volgende idee op de planning: Instagram test de functie om meerdere foto’s in één te keer plaatsen. Je kunt nu in de bètaversie tot 10 foto’s of video’s selecteren en deze eventueel allemaal van een filter voorzien, maar je kan de foto’s nog niet publiceren. In de nieuwe functie is het mogelijk voor je volgers om horizontaal door de foto’s heen te scrollen, hierbij kunnen ze elke foto apart liken. Instagram heeft nog niet aangekondigd wanneer de functie toegevoegd wordt. Wat vind jij van deze nieuwe functie van Instagram?

Facebook maakt cijfers bekend
Het social media platform kondigde een winst aan van ongeveer 3,7 miljard dollar in het laatste kwartaal van 2016. In dezelfde periode in 2015 was dit ongeveer de helft. Dit maakt de totale winst van Facebook over 2016 ongeveer 10 miljard dollar. Dat is niet het enige positieve nieuws dat Facebook had te melden, ook het aantal gebruikers blijft toenemen. In de maand december waren maar liefst 1.2 miljard gebruikers dagelijks actief op Facebook. Wederom meer dan het jaar ervoor. Dit is natuurlijk goed nieuws voor de aandelen van Facebook. In het begin van de beursgang van Facebook (2012) bedroeg een aandeel 38 dollar, maar het heeft inmiddels de waarde van 130 dollar!

Voeg commentaar toe

*Vul alle velden goed in

Related Blogs

Geplaatst doormaria-terzopoulos | 22 juni 2017
Wat is storytelling? Het vertellen van een verhaal, jouw verhaal dat is storytelling. Storytelling is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Maar wat maakt een verhaal, een verhaal? Een…
Geplaatst doormaria-terzopoulos | 16 juni 2017
E-mailmarketing? Waarom zou je dat gebruiken? Je hebt tegenwoordig toch je social mediakanalen (Facebook, Twitter en LinkedIn) voor je marketing? Dit is vaak de eerste gedachte die bij veel ondernemers…
Geplaatst doormaria-terzopoulos | 09 juni 2017
Wat is een contentkalender en waarom zou je het gebruiken? Een contentkalender is een kalender van berichten en/of beeldmateriaal dat je wilt gaan publiceren op je social media kanalen en/of…