Wekelijkse update #week39

wekelijkse update

Wat gebeurde er afgelopen week in “social media land”? Genoeg! Wij zetten het iedere week voor je op een rijtje in de wekelijkse update.

Ook Facebook doet Snapchat na
Na Instagram komt ook Facebook met een functie die verdacht veel op Snapchat lijkt. De functie heet ‘Messenger Day’ en beschikt net als Snapchat over verschillende lenzen en filters. De foto’s die in Messenger Day geplaatst worden verdwijnen, wederom net als bij Snapchat, na 24 uur. Momenteel test Facebook de functie in Polen, waar Snapchat nog niet zo populair is. Het begint bijna saai te worden, het nieuws dat andere social media de verhalen-funtie van Snapchat schaamteloos overnemen.

Facebooken onder werktijd 
Volgende maand lanceert Facebook waarschijnlijk het zakelijke ‘Facebook At Work’. Dit is een dienst waarmee bedrijven (tegen betaling) intern kunnen communiceren. Het nieuwe platform is al getest door 400 organisaties, waaronder het ANP. Het gaat er ongeveer hetzelfde uitzien als je gewend bent van Facebook, maar dan met meer zakelijke mogelijkheden. Het nieuwe platform wordt gezien als een concurrent van Slack. De prijs heeft Facebook nog niet bekend gemaakt. Wij zijn benieuwd hoeveel organisaties overstappen naar het nieuwe platform.

Meerkat is niet meer
Nadat Meerkat in 2015 massaal werd uitgeroepen tot app van het jaar 2015, verdwijnt hij nu definitief uit de app-store. Meerkat was een van de eerste bedrijven die de mogelijkheid bood tot livestreaming. Vervolgens is het uitgegroeid tot een waar fenomeen en zijn Facebook en Twitter er snel zelf mee aan de haal gegaan. Waarschijnlijk is dat de reden dat Meerkat ermee stopt. Ze kunnen gewoonweg niet op tegen ‘de grote jongens’. De oprichters van Meerkat zijn overigens niet van plan stil te blijven zitten. Zo zijn ze op het moment hard aan het werken aan de nieuwe app ‘My Houseparty’, waarmee je kunt livestreamen voor een besloten groep. Wij zijn benieuwd of deze app een langere levensduur heeft.

Stemhulp voor Amerikanen
Twitter gaat Amerikanen helpen bij het uitbrengen van hun stem tijdens de presidentiële verkiezingen. Door een DM te sturen naar het @Gov account krijg je gepersonaliseerde informatie en een link waar je jezelf kunt aanmelden. Wel moeten gebruikers hun postcode invoeren, omdat de informatie verschilt per woonplaats. Voordat de Amerikanen op 8 november hun stem mogen uitbrengen, moeten ze zich eerst registreren. Dit moet vóór een bepaalde datum gedaan zijn, anders is het niet meer mogelijk je stem uit te brengen. Doordat iedere staat hiervoor een andere deadline hanteert, kan het nog wel eens onoverzichtelijk worden voor stemmers. Vandaar dat Twitter ze een handje helpt deze verkiezingen. Voor alle andere vragen over het stemproces en de verkiezingen kun je ook bij het @Gov account terecht.

Verder komt YouTube in India met een databesparende versie van zijn app en gaat Facebook zijn marktplaatsfunctie uitbreiden.


Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over deze onderwerpen?

button-meer-informatie

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Posted by Max Weijers | 20 november 2017
Fake nieuws, waar moet je op letten?
Fake nieuws, waar moet je op letten? Wat zijn we tegenwoordig zonder nieuws? overal waar je bent of komt kom je nieuws tegen, het is gewoon niet meer te vermijden....
Posted by Amber van Eersel | 8 mei 2017
Blogception
In deze blog praten we je helemaal bij over, jawel, blogs. Ik hoor je al denken: ‘Wat wil je dan vertellen over blogs?’ Nou heel simpel, het belang van een...
Posted by Amber van Eersel | 30 maart 2017
Social media update week #13
Wat gebeurde er afgelopen week in ‘social media land’? Genoeg! Wij zetten het iedere week voor je op een rijtje in deze social media update. 1 miljoen actieve adverteerders op...