Op vakantie is het voor veel mensen zonder internet afkicken geblazen: even geen Facebook updates, grappige Snapchats en geen wekelijkse update van ons. Maar voor degene die écht geen genoeg kunnen krijgen van ‘online’ valt er ook offline genoeg te lezen. Wij hebben voor je de beste boeken op het gebied van social media en online marketing geselecteerd. Dus zet ze op je inpaklijst en kom terug van vakantie als een heerlijk uitgeruste online expert.
Onze aanraders
Schrijven voor het web en social media – Annelies Verhelst & Victor Peters
Het schrijven van een goede webtekst wordt vaak onderschat. Veel mensen passen dezelfde standaarden toe als bij gedrukte tekst, maar vergeten dat webteksten heel anders gelezen worden.
Dit boek vertelt je hoe je jouw webteksten kunt optimaliseren en lezers kunt blijven boeien. Verder geeft het je inzicht in hoe webteksten gelezen worden en wat je tekst aantrekkelijk maakt voor zoekmachines. Ook wordt er handig onderscheid gemaakt tussen schrijven voor een website, blog, persbericht, nieuwsbrief etc. Het is een boek dat je er makkelijk even bij pakt wanneer je behoefte hebt aan wat tips en tricks. Zowel voor beginners als gevorderden een aanrader!
Contagious: why things catch on – Jonah Berger
Wat maakt nou bepaalde dingen zo populair? Dat is de hoofdvraag van dit interessante boek van Jonah Berger. Hij leert je zes basis principes die belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat je idee aanslaat bij de doelgroep.
In het boek wordt wetenschappelijk onderzoek afgewisseld met krachtige verhalen. Een goed boek om te lezen wanneer je zelf op zoek bent naar een manier om je ideeën te delen, of als je gewoon wilt weten waarom bepaalde dingen nou zo vaak gedeeld worden.
Handboek conversie en customer journey mapping – Patrick Petersen
Een goed boek voor iedereen die zich dagelijks bezighoudt met online marketing. De schrijver legt aan de hand van handige modellen en cases uit hoe het online kooptraject van een klant (de customer journey) geoptimaliseerd kan worden. Hij vertelt welke factoren bijdragen aan het gedrag van de klant en behandelt ieder deel van het aankoopproces apart en uitgbreidt. Na ieder hoofdstuk volgt een serie opdrachten waarmee je je kennis kunt toetsen.
Social media strategie in 60 minuten – Jarno Duursma
Dit boek is perfect voor mensen die weinig tijd hebben maar zich toch willen verdiepen in de strategische kant van social media. Er wordt aan de hand van een stappenplan uitgelegd hoe jij jouw social media naar een hoger niveau tilt. Dit boek is vooral interessant voor mensen die social media zakelijk willen inzetten. Het is een goede houvast als je je bezig gaat houden met het ontwikkelen van een social media strategie voor je bedrijf. Al met al biedt het een goede basis.
Wij houden bijna dagelijks de site van Marketingfacts in de gaten om up to date te blijven met de laatste marketing nieuwtjes. Toen ze in mei hun jaarlijkse jaarboek uitbrachten waren wij er dus ook als de kippen bij. In dit boek wordt gekeken naar de stand van zaken op online marketing gebied. Wat zijn de trends? Wat werkt minder goed? Wat zijn de grootste ontwikkelingen? Op verschillende gebieden delen ze interessante cijfers en inzichten. Een must have voor de online marketing specialist!
Andere aanraders:
When Digital Becomes Human – Steven van Belleghem
Handboek Social Business – Patrick Petersen
Contentmarketing In 60 Minuten – Carlijn Postma