Wat gebeurde er afgelopen week in “social media land”? Genoeg! Wij zetten het iedere week voor je op een rijtje in de wekelijkse update.
Weer nieuwe updates voor Facebook Live, en het zijn leuke! Voortaan mogen livestreams twee keer zo lang duren! Dit betekent dat je tot maar liefst 4 uur kunt genieten van beauty tips, een trainingssessie óf een bijzondere visstick. Verder wordt Facebook Live verbeterd met een fullscreen functie en de optie om de reacties uit te zetten zodat je je echt kunt focussen op de livestream.
De Livestreamdienst Periscope heeft vorige week de komst van drie nieuwe functies aangekondigd! Er komt bijvoorbeeld een highlights-functie aan. Periscope creëert een trailer bij iedere livestream, zodat je makkelijk kunt bepalen of het iets voor jou is of niet. Deze trailers worden ook op je profiel geplaatst. Een functie die al even in de testfase was maar nu ook echt uitgevoerd wordt is het volgen van een livestream direct uit een tweet. Super handig, want zo hoef je geen aparte app te openen. Als laatste komt er een autoplay functie aan. Dit is niets nieuws, Facebook en Instagram maken er al een tijd gebruik van. Wanneer je een livestream tegenkomt in je tijdlijn begint deze meteen af te spelen (zonder geluid). Hierdoor hoopt Periscope natuurlijk dat je eerder besluit om de video te blijven kijken.
Yes! Voortaan kunnen niet alleen bekende personen en grote merken dat ene blauwe
vinkje achter hun naam aanvragen bij Twitter, maar is dit voor iedereen mogelijk! Wel moeten de accounts die hiervoor in aanmerking komen van publiek belang zijn volgens. Als je een vinkje wil aanvragen moet je een formulier invullen met controleerbare persoonlijke informatie. Hierdoor kan Twitter jouw identiteit vaststellen. Wij hebben er in ieder geval al een aangevraagd, of we hem ook krijgen blijft nog even spannend… Houd ons account dus in de gaten.
Snapchat speelt goed in op de behoeften van zijn gebruikers met de nieuwste update. Voortaan kun je heel gemakkelijk andere snapchat accounts delen met je vrienden. Waar het voorheen lastig was om goede content creators te vinden op Snapchat, omdat het zo’n gesloten en vluchtig platform is, kan het nu met een druk op de knop! Het enige wat je hoeft te doen is op het blauwe pijltje drukken op het profiel en selecteren met wie je het account wil delen.
In maart nam Snapchat het bedrijf Bitstrips over en er is sindsdien al veel gespeculeerd over wat Snapchat er precies mee van plan was. Vorige week hebben ze het dan eindelijk bekend gemaakt: binnenkort kun je je gepersonaliseerde Bitmoji’s toevoegen aan je snapchats. Bitmoji is een onderdeel van Bitstrips, waarmee je jouw eigen gezicht kan namaken en deze kunt toevoegen aan een sticker (ook wel een soort emoji). Hoe werkt het dan? Het enige dat je hoeft te doen is je Bitmoji account koppelen aan Snapchat, vervolgens kun je de originele stickers toevoegen aan snaps.
Snapchat is van plan om gezichtsherkenning technologie te gebruiken om de privacy van gebruikers te beschermen. Er is door het bedrijf een patent aangevraagd op een technologie waarmee mensen op een foto geïdentificeerd worden. Iedere Snapchat gebruiker geeft aan of foto’s waar hij op staat wel of niet gedeeld mogen worden. Wanneer een andere gebruiker een foto wil delen van iemand die niet wil dat zijn foto gedeeld wordt, blokkeert de app het versturen van de foto. Je kunt er ook voor kiezen om Snapchat toestemming te laten vragen om de foto alsnog te mogen delen. Een originele manier om de technologie te gebruiken, maar of het ook echt zal werken is natuurlijk de vraag!
Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over deze onderwerpen?