Wat gebeurde er afgelopen week in “social media land”? Genoeg! Wij zetten het iedere week voor je op een rijtje in de wekelijkse update.
Instagram kondigt zijn business tools aan
Wat wij eerder al aankondigden over Instagram, is nu bevestigd door hen (TechCrunch, 31 mei). Dit houdt in dat de contact-button voor bedrijven er definitief komt! Daardoor wordt het makkelijker om met bedrijven te communiceren en informatie op te vragen. Ook wordt de locatie van het bedrijf gedeeld. Iets wat ons nog enthousiaster maakt, is dat Instagram ook de komst van de analytics heeft bevestigd. Eindelijk! Feiten over post engagement en demografische gegevens van volgers worden nu zichtbaar. Wat hier onder andere allemaal onder valt, kun je lezen in een eerdere wekelijkse update. De nieuwe update zal eerst alleen beschikbaar zijn op mobiele devices. Hopelijk kunnen we dit in de toekomst ook op de desktop zien, wel zo makkelijk. Verder kun je in de toekomst je eigen posts boosten met advertentiebudget, waar je er voorheen echt een aparte post van moest maken. Nu kun je dus gewoon een advertentie inzetten met je mobiele telefoon, ideaal!
Haatzaaiende teksten binnen 24 uur van sociale media af
Facebook, Twitter, Youtube en Microsoft hebben met de Europese Commissie een nieuwe richtlijn ondertekend die ervoor moet zorgen dat haatdragende berichten voortaan binnen 24 uur van het platform af moeten zijn (NOS, 1 juni). Eurocommissaris Vĕra Jourová zegt dat dit belangrijk is om ervoor te zorgen dat het internet een plek blijft waar ruimte is voor vrijheid van expressie en waar Europese waarden en regels worden gerespecteerd. ISIS gebruikt namelijk graag social media om hun ideeën te verspreiden en nieuwe mensen te recruiten. Hier willen bedrijven niet verantwoordelijk voor zijn en daarom gaan ze er nu alles aan doen om deze berichten te weren. Ze bepalen echter zelf wat zij zien als ‘haatzaaiend’. Er was voorheen veel kritiek op bijvoorbeeld Twitter, die volgens veel mensen te weinig zou doen om deze negatieve reacties. Aan de andere kant werd Facebook laatst ook bekritiseerd omdat ze juist te snel dingen zouden verwijderen. Het is daarom de vraag wanneer je het goed doet voor iedereen.
Facebook messenger krijgt emoji’s in meerdere huidskleuren
Twee nieuwtjes over emoticons deze week! Allereerst kun je voortaan bij een emoji op Facebook aangeven welke huidskleur ze mogen krijgen (iCulture, 1 juni). Dit is niets nieuws, bij Whatsapp kon dit namelijk al. Toch is wel een goede ontwikkeling, want we hebben natuurlijk ook niet allemaal dezelfde huidskleur. Ook zijn er nu vrouwelijke versies van alle mannelijke emoji’s op het sociale netwerk. Goed bezig!
Niet te vergeten ons tweede nieuwtje: eindelijk weer nieuwe emoticons voor Whatsapp, yesssss! Wij waren vooral te spreken over de facepalm-emoticon en de avocado. Welke vind jij helemaal te gek? Het is waarschijnlijk wel nog even wachten, ze moeten namelijk nog eerst openbaar worden gebracht en daarna geïntegreerd worden in iOS, Android en Windows.
Snapchat haalt Twitter in
Slecht nieuws voor Twitter en reden voor een feestje bij Snapchat! De app waarmee je foto’s met grappige filters voor een korte tijd kunt delen met je vrienden heeft officieel meer dagelijkse gebruikers dan Twitter. Volgens de cijfers die vorige week door Bloomberg (2 juni) gepubliceerd zijn heeft Snapchat 150 miljoen dagelijkse gebruikers en Twitter ‘maar’ 140 miljoen. Ondertussen is Twitter zichzelf volop aan het verbeteren in de hoop dat er niet meer mensen overstappen.