Wat gebeurde er afgelopen week in “social media land”? Genoeg! Wij zetten het iedere week voor je op een rijtje in de wekelijkse update.
Bevestigd: Twitter wordt flexibeler met het aantal tekens
Vorige week vertelden we jullie nog hoe blij we waren met de geruchten dat voortaan de linkjes en afbeeldingen niet meer mee zouden tellen in de 140 tekens. Dit nieuws is nu door twitter bevestigd (NOS, 24 mei). Daar werd nog aan toegevoegd dat de namen van accounts nu ook niet meer meetellen. Wil je dus 5 verschillende accounts toevoegen, dan zijn niet meteen al je tekens op en ook hoef je niet meer super creatief te worden om je accountnaam zo kort mogelijk te maken. De NOS haalt verder nog aan dat veel mensen vinden dat deze veranderingen al veel eerder hadden moeten plaatsvinden. Het is nog onbekend wanneer al deze veranderingen definitief doorgevoerd gaan worden.
Nieuwe stickers op Facebook
Op de chat van Snapchat kon je je vrienden al langer spammen met allerlei stickers als foodcoma, het fabulous schaap of de werkende walrus. Het was alleen nog wachten dus totdat deze ook toegevoegd zouden kunnen worden in de snaps zelf. Nu is het moment daar: je kunt jezelf volstickeren met maar liefst 300 verschillende stickers (Mashable, 25 mei). Dat betekent dat je buiten tekst, filters en emoticons je snap nu nog persoonlijker kunt maken. Je gebruikt de stickers net als gewone emoticons: je kunt ze vergroten, verkleinen, draaien enzovoorts. Volgens mij is ondertussen voor elke situatie wel een sticker te vinden. Heb jij je al helemaal uitgeleefd op de meest creatieve snaps? Wij zijn benieuwd.
Facebook gaat ook op andere websites advertenties tonen
Facebook gaat nu ook jagen op informatie van mensen die geen Facebook gebruiken (NOS, 27 mei). Dit gaan ze doen door advertenties te leveren aan websites en apps die los staan van Facebook. Je kunt niet eens zien dat ze geplaatst zijn door Facebook. Zo kan Facebook iedereen volgen via cookies, behalve als je dit uitzet. Voorheen zagen alleen niet-gebruikers deze advertenties.
Spotify op Twitter
Het lijkt wel alsof Twitter heel hard aan het proberen is om de daling in gebruikers te stoppen en om te draaien. De nieuwste feature is namelijk dat je fragmenten van Spotify-liedjes in je tijdlijn van Twitter kunt laten afspelen (iCulture, 27 mei). Net zoals de maximale lengte van een video, mag het fragment niet langer zijn dan 30 seconden. Door een link van Spotify te implementeren, komt er een afspeelbutton tevoorschijn. Deze nieuwe feature is zowel te gebruiken op de desktop als in apps.