fbpx

De zakelijk kracht van sociale media

broodje meelworm

In eerdere edities van BRNDVRT Magazine hebben we de voor- en nadelen van sociale media in relatie tot de privé omgeving besproken. Ook zakelijk gezien zijn de mogelijkheden erg divers en steeds meer bedrijven willen de kracht van sociale media benutten. Hoe dit op een professionele manier voor elkaar te krijgen, blijft echter voor veel bedrijven een uitdaging.

Vertrouwen als basis

Door de komst van sociale media wordt de wereld met de dag transparanter. Steeds meer mensen zijn actief op de diverse platforms en ‘praten’ over alles wat hen bezig houdt. Dus ook over hun beleving met organisaties. Veel bedrijven denken in de huidige tijd nog steeds relaties met hun afnemers/klanten te kunnen bouwen door advertenties en andere commercieel getinte uitingen. In de praktijk zullen deze bedrijven echter veel meer respect en vertrouwen afdwingen door daadwerkelijk de dialoog aan te gaan met hun doelgroep. Vertrouwen is wat dat betreft de munteenheid van de toekomst!

Business to business bestaat niet meer

Sociale media bieden voor ondernemingen veel nieuwe kansen. Eén daarvan is het persoonlijker en het méér bereikbaar maken van personen binnen de eigen organisatie. Mensen doen nu eenmaal geen zaken met mooie logo’s, maar veel liever met echte mensen! Als je als organisatie erin slaagt om met behulp van sociale media op een méér authentieke manier naar buiten te treden, zul je in deze tijd nog het onderscheid kunnen maken ten opzichte van de concurrentie. De voorspellingen zijn dat de consument de komende jaren steeds meer transparantie en bereikbaarheid van organisaties zal gaan verwachten. Dit gegeven zal dan ook een steeds prominentere rol gaan spelen in de communicatie- en marketingdoelstellingen van het bedrijfsleven.

De start: luisteren zonder vooroordeel

Voordat je als organisatie actief wordt op sociale media, zul je in eerste instantie een gevoel moeten krijgen bij wat er allemaal op sociale media over je bedrijf zelf, maar ook andere relevante onderwerpen in relatie tot de organisatie wordt gezegd. Luisteren zonder vooroordeel vormt immers een belangrijke basis voor de uiteindelijke dialoog met de afnemers. Pas als je hierin voldoende inzicht hebt verkregen kun je als bedrijf gerichte stappen maken naar concrete interactie met je doelgroep.

Het vervolg: geen hogere wiskunde

De inzet van sociale media door het bedrijfsleven is hot, en niet uitgesproken moeilijk. Met gezond verstand kom je vaak al een heel eind. Toch zijn er talloze voorbeelden van bedrijven die tijdens hun eerste stappen op sociale media ‘uit de bocht zijn gevlogen’. Het belangrijkste hierbij is om te onthouden dat sociale media heuse communicatiekanalen zijn en geen middel zijn om een boodschap naar de doelgroep te ‘zenden’ in de hoop dat uiteindelijk mensen zullen blijven ‘plakken’. Jouw doelgroep is hoogstwaarschijnlijk actief op sociale media om te communiceren met hun vrienden, kennissen of contacten te onderhouden binnen het eigen netwerk. Niet om steeds maar geconfronteerd te worden met reclameboodschappen. Die boodschappen ziet/hoort men al vaak genoeg op televisie, in de krant, op de radio of andere media. Het is dus verstandig om subtiel actief te zijn op sociale media, met als doel daadwerkelijk een dialoog aan te gaan met je doelgroep.

Het doel: kansen benutten

Als de sociale media pilaren binnen je organisatie zijn gezet, kun je tal van mogelijkheden verder ontginnen. Er zijn inmiddels al veel succesverhalen van bedrijven die sociale media hebben ingezet om het imago bij hun doelgroep te verbeteren. Met de juiste tactieken en beheersing van nieuwe technologieën kun je in het vervolgtraject andere (sub)doelstellingen bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een andere inrichting van klachtenafhandeling in de vorm van webcare. Maar ook een betere online vindbaarheid van de organisatie speelt voor veel bedrijven een belangrijke rol. Sociale media kan tevens worden ingezet om de interne communicatie en het eigen kennisnetwerk te verbeteren. En wat dacht je van de kansen die sociale media bijvoorbeeld in acquisitie vraagstukken kunnen spelen? Kortom; de inzet van sociale media biedt vele kansen. Het is alleen zaak deze kansen op een effectieve manier te benutten.


Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over deze kansen?

button-meer-informatie

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Alt Tag

Een gratis kennislunch of ontbijt!

Wil je een keer sparren of brainstormen met een professional? Maak dan een
afspraak voor een gratis kennislunch of ontbijt!

Maak een afspraak!