De gevaren van social media

broodje meelworm

Na de laatste BRNDVRT Magazine hebben we gevraagd welke onderwerpen jullie het liefste terug zouden willen zien. De meeste verzoeken gingen over privacy en sociale media. Op internet ben je wat je deelt en -zoals in de vorige edities besproken- sociale media bieden enorm veel nieuwe kansen. Maar waar schuilen de mogelijke gevaren?

Privacy bestaat niet meer

De oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg, zei in 2010 al: “Het tijdperk van privacy is voorbij’. Alleen al door aanwezig te zijn op internet geef je zaken van jezelf prijs. Niet iedere internetgebruikers is zich hier (altijd) van bewust.

Maar ook zonder sociale media laat je door je eigen surfgedrag sporen na. Hoe toevallig is het dat je, als je gisteren naar nieuwe schoenen hebt gezocht op www.zalando.nl, je vandaag een banner van Zalando ziet op www.nu.nl? Niet zo toevallig dus. De adverteerder weet precies waar je bent geweest doordat jouw surfgedrag is vastgelegd met ‘cookies’ in je browser. Privacy bestaat in feite dus al lang niet meer.

 

Heb ik dan zelf helemaal geen controle?

Jazeker wel. De eerste stap hierin is het vormen van een eigen bewustzijn. Houd er rekening mee dat je bij elke stap die je op internet zet, iets van jezelf prijs geeft. En als je niet wilt dat adverteerders weten waar jij naar kijkt, verwijder dan regelmatig je ‘cookies’ uit je browser of gebruik je browser in een zogenaamde ‘privacy modus’. Begeef je je ook op sociale media, houd er dan rekening mee dat elke activiteit (dus ook het bekijken van een profiel of het geven van een ‘like’) onuitwisbaar is. Nu zul je misschien zeggen: “ik kan een ‘like’ op Facebook toch verwijderen”? Dat klopt, maar weet dat er zoekmachines zijn (zoals bijvoorbeeld Google) die zoveel mogelijk informatie archiveren in een eigen database. Voordat je het weet is jouw activiteit dus vereeuwigd en dit kan op een later tijdstip alsnog eens boven water komen. Een foto op Facebook zegt meer dan duizend woorden en een Twitterbericht kan, omdat het door veel mensen wordt doorgestuurd, onverwacht zorgen voor een gigantisch bereik. Denk dus na over elke activiteit op sociale media en bedenk altijd wat je zelf met de activiteit wilt bereiken, maar vooral ook wat het eventuele negatieve effect zou kunnen zijn.

 

Waar ben jij?

Onderzoek heeft aangetoond dat 78% van de inbrekers sociale media gebruikt om te bepalen of iemand thuis is of niet. Dit doen zij door de inhoud van bepaalde berichten op bijvoorbeeld Facebook of Twitter te monitoren, maar ook met meegezonden informatie achter het bericht. Denk hierbij aan geografische informatie. Veel van de berichten worden op sociale media geplaatst vanaf een mobiel apparaat. Over het algemeen wordt hierbij standaard de locatie waar men zich op dat moment bevindt meegestuurd. Dus door het bericht nader te onderzoeken weten anderen of je op dat moment thuis bent of niet.

 

Zakelijk of privé?

Is je baas je vriend op Facebook of gebruik je Facebook alleen privé? Praat je op LinkedIn over het afgelopen weekend of houd je zakelijk en privé strikt gescheiden? We leven in een tijd waarin -mede door de opkomst van sociale media- zakelijk en privé steeds meer overlap met elkaar krijgen. Waar kies jij voor en hoe ver ga je hierin? Het goede nieuws is dat je dit altijd nog zelf in de hand hebt, als je hierin heel bewuste keuzes maakt. Denk hier dus goed over na.

 

De kosten en de baten

De prijs die je voor het gebruik van sociale media (maar ook het internet) betaalt is -in meer of mindere mate- een stuk privacy. Zolang je jezelf hier van bewust blijft en gericht gebruik maakt van bepaalde instellingen of technieken, is het aan jou zelf om een goede balans te vinden. Mensen die geen gebruik willen maken van sociale media omdat hun privacy in het geding is, staan volledig in hun recht. In de praktijk zullen de kansen en mogelijkheden die sociale media bieden meestal de mogelijke gevaren overstijgen. De keuze is aan jou.

 

Dit artikel is opgenomen in de juni editie van BRNDVRT Magazine  2012 (http://www.brandevoortmagazine.nl/pers/juni.pdf)

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Alt Tag

Een gratis kennislunch of ontbijt!

Wil je een keer sparren of brainstormen met een professional? Maak dan een
afspraak voor een gratis kennislunch of ontbijt!

Maak een afspraak!