Wat bepaalt het succes van interactie?

broodje meelworm

Wanneer is de inzet van sociale media succesvol? Deze vraag wordt mij tijdens de workshops die ik geef regelmatig gesteld. Wat mij betreft wordt dit succes niet bepaald door het aantal volgers op Twitter en het aantal vrienden op Facebook. Nee, deze mensen zijn over het algemeen niets meer en niets minder dan mensen die je potentieel zou kunnen bereiken. Waar het in de praktijk ècht om gaat zijn de interacties die plaats vinden binnen jouw netwerk. Dus; hoe vaak , met wie en op welke manier wordt er tussen jou en jouw doelgroep daadwerkelijk gecommuniceerd? En nog veel belangrijker; hoe worden deze contactmomenten door jouw doelgroep gewaardeerd?

Hoe vaak heb jij interacties met je doelgroep? Vinden jouw contactmomenten zich voornamelijk ‘boven water’ af, zodat iedereen getuige kan zijn van de inhoud hiervan? Of zoek je bewust het directe contact op en communiceer je liever ‘onder water’ middels het uitwisselen van directe berichten? Wat zou jouw doelgroep hierbij het prettigst vinden?

De kwaliteit van jouw interacties lijkt vaak lastig te bepalen, maar heb jij jouw doelgroep hierover al eens om feedback gevraagd ? Of heb jij bijvoorbeeld al eens op Twitter het aantal berichten geteld dat door een ander werd ‘geretweet’? Welke berichten waren dit dan? Met andere woorden; op welke berichten zit jou doelgroep nu echt te wachten?

Conclusie; Jouw doelgroep bepaalt uiteindelijk het succes van de jouw geïnitieerde contactmomenten. Dit heb je zelf gedeeltelijk in de hand, je kunt er dus wel sturing aan geven. Dus; analyseer, vraag om feedback en verbeter regelmatig de kwaliteit van jouw contactmomenten. Dat zal de inzet van sociale media voor jou en jouw organisatie zeker goed doen…

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Alt Tag

Een gratis kennislunch of ontbijt!

Wil je een keer sparren of brainstormen met een professional? Maak dan een
afspraak voor een gratis kennislunch of ontbijt!

Maak een afspraak!